AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.614

F31 känningar i manuell växellåda

En
7
Enedor91
F31 318D 2015
Hej på er!
Jag har försökt hitta en liknande tråd här på forumet men enbart funnit svar på frågor om trasiga synkringar.

Jag äger alltså en f31, 2015 som gått 8000 mil.
Det går bra att få i alla växlar, men jag upplever ett visst motstånd som jag har svårt att bestämma om det är normalt eller ej. Att säga att det skrapar skulle vara fel men ibland måste jag nästan lirka lite, för att det inte ska kännas som att jag tvingar in en växel. Allt går såklart lättare när bilen är ordentligt varm, men även då kan jag känna av problemet ibland. Alla älskar vi ju riktigt mjuka växlingar , men det finns liksom inte där för mig.

Är det någon som upplever samma sak eller som känner till problem med dessa lådor?

Tack på förhand :)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bytte oljan i vår F31:a och efter oljebytet blev växlingarna märkbart mjukare - kändes lite "motsträviga" innan oljebytet.
Dock tog det kanske två tre veckor efter bytet innan det märktes på allvar - kan ha varit gammal olja som var kvar i synkrinngarna och på andra ställen i lådan, innan den sköljdes bort och ersattes av den nya oljan.

Innan den nya oljan slogs i lådan, sköljdes den ur med vanlig delsyntetisk ATF-olja (DCTF-oljan är en "förstärkt" ATF-olja enligt RedLine Oils säljare) - dvs. tappade ur den gamla oljan, bytte till ATF-oljan och växellådan fick snurra och växlades en stund, därefter tappades den oljan ur, därefter gjordes ett nytt byte till ny ATF-olja och samma procedur igen, därefter tappades den ur och fick stå och rinna tills det slutade droppa. Därefter slogs den nya DCTF-oljan i.

Växellådsoljan var rejält smutsig när den fabriksfyllda oljan tappades ur och såg inte rolig ut - nästan som halvsliten motorolja...så bytet var väl behövligt även om BMW hävdar "livstidsfyllning"!

Jag valde efter ganska moget övervägande och efterforskning RedLine Oil DCTF som skall motsvara BMW:s oljor DCTF1 och MTFL-LT5.

Bytte samtidigt i fram- och bakdiffen och främre diffens olja var rätt mörk medan bakre diffens olja var ljus och klar.
Till diffarna valde jag RedLine Oil 75W85 API GL5-olja med ca 10% Omega #904 som "förstärkning" (har använt #904 i mer än 10 år i diffar på mina bilar med bra resultat).

Efter oljebytena har jag upplevt att bilen rullar märkbart lättare, särskilt i låg fart.
Soppaförbrukningen har även sjunkit märkbart - låg enligt färddatorn på kanske 0,51 l/milen i snitt innan och nu har "långtidsmedelförbrukningen i färddatorn" sjunkit ner till 0,47-0,48 l/milen utan att jag har nollställt färddatorn efter bytet. Samma körprofil som innan.

Bilen hade rullat knappt ca 11000 mil vid oljebytena.

Så summa summarum skulle jag föreslå ett oljebyte i växellådan!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bo
283
borka
325i Cab -10
Johan: Redline och Omega, är den kombinationen bra också i en man låda? (E9x)

/Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det kan jag inte svara på utan att luska runt...men jag tror inte att den ska ha annan olja än i min bil.

Att ta reda på vilka oljor det var i min bil var inte helt enkelt ens om man gick på BMW:s egna rekommendationer då det fanns lite motstridiga uppgifter beroende på var man tittade. Sedan var det inte heller helt enkelt att "översätta" BMW:s originaloljor och luska fram API-specifikationer mm. på dem till exempel.
Som lök på laxen visade det sig att BMW-orginaloljorna hade lite "konstiga" specifikationer, särskilt den till bakre diffen som var en API GL4-klassad 75W85-olja, medan den främre hade en GL5-olja...

Mvh
Johan B

En
7
Enedor91
F31 318D 2015
Tack Johan för ett väldigt utförligt svar!
Jag tror jag ska ta mig en sväng förbi min verkstad imorgon och diskutera saken med dem. Vart utförde du alla oljebytena, eller gjorde du det själv?

Mvh :)
bo
283
borka
325i Cab -10
Johan: Jag missuppfattade nog dig, trodde att du hade en auto då skrev att du sköljde med en atf-olja, men så var inte fallet.

/Anders

Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Jag har också påtalat att jag har ”kärvande” växellåda i en tråd, speciellt när bilen är kall. Det finns fler trådar i forumet med samma problem.

Min koppling byttes efter några hundra mil, och efter det blev jag uppmärksam på trög växellåda. Så i mitt fall har det inget att göra med körsträcka eller behov av oljebyte.

BMW säger vid tidigare provkörning av bilen att växellådan är ”normal”, samtidigt som de säger att de kollat både växellänkaget samt oljenivån (trots normal diagnos). Jag tror inte kollen gjordes utan orsak.

Tydligen upplever vissa med manuellt lådor detta problem. Och är man konspiratoriskt lagd så hände något med min bil efter kopplingsbytet, då kärvande växellåda ej uppmärksammades innan. Speciellt då jag fick bråka en del på ”arroganta” Bavaria Sthlm vid kopplingsbytet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Endor91, jag lät lokala verkstaden göra jobbet då jag inte har lyft - bra mekaniker som berättade vad han gjort och även sparat lite av de gamla oljorna för att visa dem för mig.

Jag tillhandahöll både RedLine-oljorna och "sköljoljor" (ATF DexIII till växellådan och mineraloljebaserad diff-olja - hade båda oljorna på hyllan i garaget som varit till nu sålda bilar och då tänkte jag att de får fungera som sköljoljor i stället för att inte ha någon nytta av dem.

Köpte RedLine-oljorna via deras web-shop i Sverige.

Omega-tillsatsen hade jag hemma sedan tidigare (har en stor dunk som kommer räcka hela livet ut och lite till...) då jag alltid brukar använda den i diffarna till bilarna jag köper.

Borka, nej det är manuell låda i bilen.
Dock har BMW sedan långt tillbaka ofta använt ATF-olja i de manuella lådorna.
RedLine DCTF uppfyller/överträffar kraven/specarna för BMW:s oljor som du får om du köper olja till växellådan hos BMW. DCTF är i grunden en ATF-olja som har modifierats lite för att passa i dubbelkopplingslådor (den oljan används även i manuella lådor).

RedLine-oljan är av bättre kvalitet när det gäller basoljorna då den är äkta helsyntetiska (PAO och esterolja) i förhållande till BMW:s "originaloljor" som "bara" är hydrocrackade mineraloljor.

Mvh
Johan B

bo
283
borka
325i Cab -10
Tack för info Johan, då får det bli att beställa via webben då Mekonomen bara hade RL 75w90 med ls-tillsats, shockproof, mtl, samt d4 atf på hyllorna - ca 300kr för 0,946 liter!!

/Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RL har som sagt webhandel på sin svenska hemsida och handlar man för minst 500 kr (har jag för mig) är det fraktfritt.

Ja, oljan är dyr (men BMW original är ännu dyrare!) men å andra sidan byter man olja var 10.000:e mil eller så, så milkostnaden blir ganska låg.
Och jag lever i uppfattningen att det blir billigare att byta oljan än att inte göra det i det långa loppet.

Jag klarade mig på två flaskor diff-olja till F31:ans båda diffar men då hade jag som sagt dessutom ca 10% Omegatillsats, men det var precis så det räckte...

Mvh
Johan B

bo
283
borka
325i Cab -10
Och jag har ju bara en diff så då lär ju 1 flaska GL5 plus tillsats räcka. Och i lådan bör ju 2 lit DCTF räcka, men ingen Omegatillsats i den alltså?

Jag kanske kan handla 2 dl av dig Johan?

/Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Borka, jag har inte använt Omega 904 i växellådan, men det ska gå enligt Omega...

Du kan få köpa 904 i "lösvikt" om du vill - skicka ett meddelande via "powerpost" (klicka på mitt namn i profilen).

Mvh
Johan B

En
7
Enedor91
F31 318D 2015
Då har jag bokat in ett oljebyte hos BMW, så får vi hoppas att det löser mitt problem:)

Jag återkopplar efteringreppet som sker på onsdag, om någon är nyfiken!
bo
283
borka
325i Cab -10
Johan: Fint, då gör jag så! Rymde lådan 1,7 och diffen 1,1 på E9X? Har för mig att jag läst det någonstans.

Enedor91: Yes, jag följer tråden.

/Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Borka, jag vet inte hur mycket din låda och diff rymmer, men jag har för mig att det var de volymerna för F31:an.

Främre diffen rymde strax under litern och två flaskor 0,946l plus Omegatillsatsen på ca 10% räckte precis till de två diffarna.

Av två flaskor DCTF-olja på samma volym (utan tillsats) var det en "skvätt kvar" i den ena flaskan efter fyllning.

Om du letar runt lite på denna hemsida så finner du nog volymerna under tekniska data mm.
Länk

Mvh
Johan B

bo
283
borka
325i Cab -10
Mycket bra sida, fick fram 1,5 l i lådan och 1,25 i diffen. På RL's hemsida, 295 riksdaler per flaska både för diff och låda.

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.