|
|
|
|---|---|
|
Jag kom hem igår kväll. Packade in alla väskor. Låste bilen och gick och la mig . Vaknade imorse av att min sambo sa "eeeh, jag tror att alla rutor i din bil är nere..." Sprang ut - i duggregnet (!!!!!) - och såg att även taklucka var öppen :( Så.... Hur hanterar jag det här? Hur har det kunnat öppnas av sig själv? Jag har torkat men det lär ju ha runnit vatten både här och där...? Bortsett från att materialet under lädret i mittarmstödet har rest sig ser jag inget som är skadat (i nuläget) men jag antar att jag kan vänta mig diverse elfel i fortsättningen (?) Ord kan inte beskriva frustrationen jag känner... Hur hanterar jag det här? Tips och råd mottages ödmjukast. | |
|
Förtydligande: Det har bara duggregnat svagt. Oklart hur länge. Vi snackar alltså inget ösregn, men ändå. |
|
|
1) Vilken bil? 2) Vilka möjligheter har du att parkera bilen säkert inomhus? Jag tänker mig att de bästa nu vore ett eget garage med rutor och taklucka öppna och någon form av fläkt om möjligt, typ en aerotemper som sätter lite rotation på luften. |
|
|
Komfortöppning via fjärren öppnar väl alla rutor och taklucka - så antingen har du kommit åt avlarmningsknappen under lite längre tid omedvetet eller så har bilens elektronik fått "tuppjuck" och agerat som att den komfortöppnat bilen. Kontakta försäkringsbolaget - det kan vara bra att göra en anmälan även om du i nuläget inte utnyttjar försäkringen, då det kan dyka upp dolda skador framöver. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Beklagar! Har gjort något liknande en gång på vår E90, det var bara en ruta den gången men desto kraftigare regnfall.. Var rejält blött på den sidan där rutan varit öppen. Torkade så gott det gick med handduk etc, sen ställde jag bilen i ett kallgarage med rutorna lite öppna med en kupéfläkt på full fart och lite torrbollar utställda här och var i bilen. Efter några dagar var bilen helt återställd, märkte aldrig av något negativt av det. Är bilen blöt i hela inredningen? Oftast sitter styrenheterna hyfsat skyddade, men om vattnet runnit runt kan det ju leta sig in längs kablar.. Om alla rutor och takluckan öppnats så känns det som att en lås upp-knapp legat intryckt hela tiden så att komfortöppningen av rutor gått igång. Kan det varit en nyckel som legat i kläm? Edit: Oj, blev avbruten mitt i skrivandet så Johan var flera minuter före.. |
|
|
Om det inte har spöregnat så är det sannolikt ingen större fara. Se bara till att bilen torkas ur relativt snabbt, låt den inte stå med blöta mattor osv länge för då kommer den mögla. Du behöver in med bilen nånstans där det är torrt och gärna lite varmt. Ta ut mattor osv så att de torkar snabbare. ------- //Lövet |
|
|
Hände på min E46 touring med lucka.. Flera gånger.. Efter massa tips och sjukt mycket googlande från alla inblandade så visade det sig vara låskistan i förardörren som var kass. Vrider man nyckeln åt fel håll så finns komfortöppning även där. ///Micke |
|
|
Hur du gör... ja... du utnyttjar drullemomentet i din bilförsäkring. Sen lämnar du in bilen till verkstaden för ev felsökning av elekronik och ev rekond. Kostnaden för dig blir som en vanlig självrisk. Kostnaden för utbyte av elektronik - om det behövs bekostas av försäkringen. Som orsak säger du bara att du måste ha glömt att stänga taklucken, eller att du måste ha råkat komma åt nyckeln så den öppnades. Det är som andra har skrivit inte helt ovanligt att det utan anledning händer ibland. Har hänt mig någon gång också. Allt det här gäller ju naturligtvis bara under förutsättning att du HAR tagit med drulle-momentet i försäkringen. Instämmer för övrigt med vad andra säger. Har det inte spöregnat är det sannolikt ingen skada skedd. |
|
|
Vagnskadegarantin täcker ju även detta. Vilken drulleförsäkring på en ny bil hänvisar du till? Eller avser du hemförsäkringen? Vagnskadesjälvrisken är säkert 7-10' så inte så kul att betala det om det inte behövs. |
|
|
Drulle- moment/försäkring har jag aldrig hört talas om när det gäller en bilförsäkring, vad är det? Sen kan det vara tveksamt ifall vagnskada täcker denna skada. Men det varierar från bolag till bolag vad som täcks i del olika försäkringsdelarna. Bästa är att ringa kolla med det aktuella försäkringsbolaget i detta fallet, kostar ju inget att fråga. Kollar man t ex hos IF så gäller vagnskada för: "Du får ersättning för skador på bilen efter en trafikolycka, skadegörelse eller annan olycka, t.ex. ett nedfallande träd." IF verkar ha en specialare just för denna skada som ingår i deras "STOR BIL" och kallas Kupéskada: "Du får ersättning om inredningen i bilens kupé eller bagageutrymme skadas. Skador som orsakats av djur ersätts inte. Elektronik, sufflett eller hardtop räknas inte som inredning. Självrisken är 1 500 kr." |
|
|
Trygga Hansa: ”Tappat bilnyckeln, tankat fel bränsle eller spillt glass på sätet? Ibland klantar man sig lite och det är helt mänskligt. Det är just då som ett drulleskydd kommer till undsättning. Drulle ger dig ersättning om något oförutsett händer i bilens kupé eller om du blir av med dina bilnycklar. Det ingår alltid i Trygg-Hansas hel- och halvförsäkring.” |
|
| Tråkigt att höra. Gäller detta din F20 eller G31? En nyhet i G3x är att takluckan automatiskt ska stängas om den är öppen när det regnar. Är väl regnsensorn som ska känna av det men duggregn kanske inte är tillräckligt. | |
|
Lite regnvatten tar knappast livet av något i bilen. Det är väldigt rent vatten utan salt och annat i som kan angripa saker och ting. Se till att det torkar upp och försök sedan hitta felet som gör att allt öppnades. // Magnus |
|
| Täcker drulle detta? Min drulle säger att det måste vara ett hastigt oförutsägbart förlopp. Att man knappen är intryckt länge eller att man glömmer rutor nere borde ju inte kvala in | |
|
Tja, "länge" är några sekunder... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om felet inte är likt min jag skrev ovan! ///Micke |
|
|
Jo, det kan vara något i bilen som har fått tupp-juck också... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ...drullemomentet i bilförsäkringen - för nu har vi nog rett ut att en del bolag har det och det innebär just samma saker som i hemförsäkringen fast på bilen - täcker ju just sådana saker som att man är lite klantig och råkar öppna alla rutor fastän man inte ville och så vidare. | |
| Drulle. Vet ej vilket bolag du har men de allra flesta försäkringsbolag har formuleringar som att det måste vara ett hastigt/plötsligt oförutsettbart händelseförlopp. För täckte ju drulle på hemförsäkring lite av varje. Prova ring ditt bil f-bolag och fråga om det skulle täckas. Är nästan säker på att om man råkar trycka på bilnyckeln och sen inte ser att rutorna/takluckan är öppen, att det skulle täckas av f-bolaget. | |
| Skrev på mobilen. Att det _inte_ täcks av drulle ska det ju stå | |
|
Tack för alla svar. Högst oklart men det skulle kanske kunna vara så att knappen varit intryckt på något sätt. Det är en G31 och dessvärre har inte luckan gått igen när regnsensorn har detekterat regn. Pratade med försäkringsbolaget men dom var osäkra på vilket moment som skulle kunna ersätta detta. Hon bad mig kontakta verkstad som får kolla om något har skadats och sen återkomma. Har bilen inne för byte av vindruta och bad dom kolla detta också. Får se vad dom säger. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.