AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.127

Navi skärm trasig på bmw e39 525 1999

gu
1
gustav6969
bmw 520i e39 - 99

bmw 530 e39 - 99
Hej! köpte en bmw 525 som det står i rubriken och förra ägaren vi köpte den av tyckte det var smart att dra en knytnäve mitt i skärmen och den lyser bara vitt och svart där han slog. Det är den lite mindre skärmen (om ni vill veta skickar jag en bild på det) men undrar om det går att fixa hemma eller om det går att köpa och om det går skulle det vara snällt att länka hemsidan.

Hej och välkommen!

Temat navi och skärm är ganska omfattande på våra gamla modeller, men för att svara direkt på din fråga, kan du gå in på ebay.de och söka "bmw e39 bord monitor 4:3".
Där får du en väldig massa förslag till ett rakt utbyte av din befintliga skärm.

Du kan också söka på ebay.co.uk, "bmw e39 navi screen".

Om du är nöjd med bara en ny skärm. Är svaret färdigt där.
Annars kommer föreläsningen här: :)

1) Man kan ju fråga sig varför förre ägaren betedde sig som han gjorde. Kanske för att navigatorn inte "uppförde sig"? Då är det ju inte stor idé att byta bara skärmen.

2) Men även om navigationen fungerar som den skall, är den så gammal (om den fortfarande är original), att du knappast får någon glädje av den. Den arbetar med CD-skivor och jag tror att BMW inte ens längre ger ut nya. Dessutom arbetar den långsamt.

3) Du har då två huvudval:

a. Att modernisera och uppgradera till modernaste BMW-system för E39, DVD-baserad navigator och (kanske också) en 16:9-skärm. (Du lär träffa på skärmarna när du söker sen.)
Navigatorn, kallad MK4 (MKIV), kan du också söka fram på ebay.

Så länge du håller dig till BMW original, passar alla kontakter och system. Allt är plug 'n play.

Naturligtvis kan du också låta bli navigationen helt och hållet och nöja dig med bara radiofunktionen mm.

b. att installera en modernt icke-original system. Där är jag inte särskilt orienterad, men vid dina sökningar kommer du att få förslag, av vilka jag tror X-tron är en ofta vald produkt. Men där tar min kunskap slut.

Lycka till! :)

/Lennart
Fast bildskärmen har ju fler funktioner än navi... Även radio samt färddatorn visas där. Iaf, jag har en hel 4:3 "navi-enhet" att sälja för en klart rimlig peng inkl frakt. Skicka PM om intresse finnes.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.