|
|
|
|---|---|
|
Hej! Mitt första inlägg här. Har ett mycket irriterande problem med ljudanläggningen på min e39. Bilen har stora navigation men utan DSP vad jag vet. Problemet visar sig såhär: När man trycker in volymknappen för att starta radion tänds den orangea lampan bredvid, men ingen radio startar. Skärmen blir bara svart. Efter en stund återgår skärmen till menyn med GPS / färddator osv. Det går inte spela CD eller kasett heller. Det enda som går att så fram när "radioskärmen" är på är TP. Jag googlade lite och såg att radioenheten, BM54, har mycket problem, så jag köpte en annan begagnad men som var lovad att fungera. Dock ingen skillnad samma bekymmer fortfarande... Lite frustrerande när en bm54 inte var gratis. Har kollat alla säkringar och ingen är trasig. Även tagit lös minuspolen i 5min utan resultat. Hittar ingen med liknande bekymmer, några idéer? Tack på förhand | |
|
Hej och välkommen, Prova att använda [Sök inlägg] överst här. Jag blir aldrig klok på hur radio, dsp och förstärkare kan konfigureras på en e39. :) Ett förslag: Länk Men det finns rätt mycket i ämnet här, även om det mesta - tyvärr som vanligt! - är oavslutat. Några idéer kanske du får ändå. /Lennart |
|
| Tack! Jo har sökt rätt mycket men hittar ingen men liknande bekymmer, är så konstigt fel, att kontrollampan lyser precis som att radion funkar, men inget syns på displayen.. tar man bort radioenheten så tänds inte lampan, så uppenbarligen har MID:en och radioenheten kontakt, men någonting delar efter vägen | |
|
Som sagt, jag får aldrig riktigt grepp om e39 och dess olika ljudsystem. Men eftersom årsmodellen ligger tidsmässigt någonstans i skiftet mellan två olika radiomoduler, BM24 respektive BM54, finns kanske möjligheten att det handlar om en BM24. När den får sitt typiska fel, yttrar det sig just som bortfall av en, flera eller samtliga högtalare. Det bästa är, att det oftast går att fixa själv på den modulen. Föreslår att du letar reda på radiomodulen, eventuellt under bagagerumsgolvet) och läser på dess etikett. Sen kan vi fortsätta. :) /Lennart |
|
|
Kan väl ännu inte säga att jag behärskar temat, men här ett inlägg ur en engelsk tråd som sammanfattar: "Garage:2001 530i Posted March 6, 2014 (edited) Door cards themselves are the same - it's just the speakers fitted to the doors that are different. Here's a quick summary of the various systems... Standard Audio: Fronts 2-way - woofers in door panels and tweeters behind wing mirror trims Rears 1-way in parcel shelf Total 6 speakers driven straight from the radio (4 channels - front door pods have crossovers) Hifi: Fronts 3-way - as standard plus additional mid range speakers in top of doors Rears 2-way - as standard plus additional tweeters in top of doors Total 10 speakers driven by individual channels of amp with 10 x 15 Watts Top Hifi (aka DSP): Fronts 3-way, as Hifi but better quality woofers Rears 2-way, as Hifi but better quality woofers Sub box under rear parcel shelf Total 12 speakers (sub has two small woofers) driven by amp with 15 Watts for tweeters and mid-range and 30 Watts for woofers and sub, plus funky DSP effects Individual Audio (aka M-audio): Fronts 3-way, tweeters as above but mid range mounted coaxially over woofers instead of in top of door, woofers better quality kevlar coned drivers Rears 2-way, tweeters mounted coaxially over rear parcel shelf woofers instead of in top of door, woofers better quality Kevlar coned drivers Sub box replaced with two individual 10" drivers Total 12 speakers driven by same amp as DSP General opinion is standard audio is crap. Hifi is pretty rare as most people optioning upgrades went all the way for Top Hifi/DSP. I have DSP and it sounds pretty good imo but not amazing. Lacks musical bass but that sub box is definitely adding bass presence which is quite impressive considering the tiny drivers it has! M-audio by all accounts is better still and probably fine for all but those seriously into high quality car audio." Hela tråden: Länk /Lennart |
|
|
Tack för research! Enligt den beslbeskrivningen det ett HiFi system jag har. Radiomodulen är det inget fel på. Det är som sagt en BM54, som jag dessutom bytt, mot en en "renoverad". Så enheten är lagad efter det klassiska felet med sprakande ljud och högtalare och högtalarbortfall. Börjar fundera om det är med någon fler enhet mellan BM54 och MID:en? Eller om det enbart är kablage, för i så fall är det ju så man kan misstänka MID. |
|
|
Ber om ursäkt för snacket om radiomodulen. Glömde att du hade nämnt BM54. Jag har roat mig med att titta runt. Om du har HiFi-systemet, skall det stå S676A i utrustningslistan. Då skall det också finnas en förstärkare (dock inte DSP, utan en analog), BMW Nr 65128362174 Länk Under mitt botaniserande har jag sett folk som har haft fel på manöverdelen i instrumentbrädan, förstärkaren, radiomodulen, säkringar, kontakter som glidit isär, eftermonterade prylar som ställt till det, telefonen som (kanske) mutat radion (men i så fall inte navigationen, som fortfarande skall ha ljud). /Lennart |
|
| Tusen tack! Ska i helgen greja mer med bilen, återkommer med resultat, om jag hittar någon förstärkare! | |
|
Hej Lennart, Helgen blev upptagen, däremot mixtrat nu! Och glada nyheter, nu sjunger jigs i sprakarna igen! Felet verkar inte ha varit något av de vi spekulerat i, tog lös MID:en och tog bort kablaget samt stoppade i hop allt igen och vips! Radiobrus när jag slog på tändningen! Haft mycket bekymmer med denna bil, och bra mycket av problemen har varit med elektroniken.. verkar vara av b-kvalitet mycket tycker jag. Men, nu är det löst! Tack för hjälpen! /Erik |
|
|
Bra att det löste sig! Nån variant på glappkontakt, men kanske snarare ärg/oxidation? Nåja, alla glada! Tack för återkopplingen! Det är den som hjälper i längden! /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.