|
|
|
|---|---|
|
Har en F10 -16 med Comfort Access. När jag låser bilen genom att trycka på låsknappen i bagageluckan, och sedan går förbi bilen på vänstersidan så vill bilen ofta låsa upp sig själv. Detta händer inte om jag går förbi bilen på höger sida. Detta gäller oavsett vilken av nycklarna jag använder. Händer även om jag håller nyckeln i handen i dess nyckelring, dvs omöjligt att jag kommer åt någon av knapparna av misstag. Vad är problemet? Jag gissar att det är något av vänsterhandtagen som ligger och tror sig känna av att någon lägger fingrarna på handtaget för att öppna? Kan jag ta reda på vilket handtag det är isf? Vad kan jag göra åt det? Är det bara att byta handtaget, eller finns det andra lösningar? | |
|
Jag har genom åren fått byta alla mina CA-handtag på sjuan :-( Om det ligger vatten/fukt på där man stänger kan dom leva lite ett eget liv. Händer rätt ofta när man tvättar bilen och har nyckeln i fickan. Det har varit lite olika fel men dom är inte nåt under av kvalité tyvärr. När jag har beställt mina på BMW så har dom kostat i runda slängar 3.000kr st. Man monterar dom själv på en kvart. Dom verkar inte heller gå att laga, beter det sig illa så är det bara att byta vad det verkar. Du kan ju alltid kolla på Bildelsbasen om det finns nåt beggat i rätt färg. Men du kan ju alltid börja med att koppla loss det en stund för att se om det "hoppar igång" av sig självt. Vissa el-fel är ju lite udda till sin natur och man kan inte alltid förklara varför ett fel uppstår eller lika fort försvinner för att aldrig uppstå igen :-) Nöjet med moderna bilar antar jag :-D Niklas Fransosen |
|
|
Tack för input! Hur byter man dessa handtag rent praktiskt? Om det tar en kvart att göra så kan det inte vara alltför invecklat :) |
|
|
Nu var det ett tag sedan jag gjorde detta men minnet säger att det på dörrens gavel, i höjd med handtaget, sitter en liten oval plastplupp. Ta bort den och där bakom sitter den en mindre torx-skruv. Skruva loss den, den kommer inte att lossa ur dörren men när den snurrar fritt är det bara att ta tag i handtagets bakkant och dra utåt/framåt så kommer det loss. Sen kopplar man ur elen, vill minnas det är två kontakter. Finns el till själva låset och sen el till comfortdelen. Finns ju de stackare som inte valt denna finess ;-) Niklas Fransosen |
|
| Kanon, tackar! | |
| Uppföljning: Var troligtvis bakre handtaget som krånglade. Har fått det bytt idag så kan inte säga säkert ännu, men efter att jag kopplade ur kabeln till det handtaget för tre veckor sedan så har felet inte återkommit... | |
|
Nu har handtaget på min förardörr börjat att krångla. Bilen låser upp sig själv efter en sekund eller två. Behöver man byta hela yttre handtaget!? Min bil är San Marino blå, det lär ju bara bli att köpa nytt isf. |
|
| Ja | |
|
Det verkar som att det går att byta innanmätet och behålla det mesta: |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.