AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.390

Tändstiftsbyte - maskinskadeförsäkring?

Hej,

Jag skall under våren lämna in en av våra bilar (328i -16) på service. Jag har en fundering kring tändstift; normalt byts dessa vid varannan service enl. BMW men då min bil bara gått 4200 mil så sa BMW servicemannen på stor BMW auktriserad bilfirma att det inte var några problem alls att vänta tills nästa service (troligen ca 6000 mil) och att han gjort samma på sin bil etc. Bilen skulle då vara helt servad enligt instruktioner med olja, filter etc. och dess digitala servicebok utan anmärkning då detta (tändstift) inte syns i digitala serviceboken.

Kan ni ge något allmänt uttalande i denna fråga och hur ni tror försäkringsbolaget skulle agerat OM något skedde som krävde användning av maskinskadeförsäkringen i framtiden?

I villkoren för min maskinskadeförsäkring står det följande:

• Du ska följa biltillverkarens anvisningar om skötsel och
underhåll och se till att service utförs av en fackman.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Svarar inte direkt på din fråga men är nyfiken - finns tändstift kvar bland CBS (Condition Based Service) items på din bil?

På min E87 (N46-motor) så är serviceintervallet för tändstift 10 000 mil och när de byttes vid 10 000 mil såg de riktigt bra ut (för att vara 10 000 mil)
Länk

Här är vilka CBS items som finns i min E87 (N46-motor)
Länk

Jag vet att de tog bort bland annat tändstift som item ur CBS på bland annat 3-Serien några årsmodeller efter min, det kanske spritt sig till alla modeller på senare tid?

Hej,

Nej det syns inte i iDrive eller liknande. Men BMW ser det och det ”ska” göras vid varannat oljebyte.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Varannat oljebyte!?! Men det är ju... Liksom vart 3000:e mil... Eller biltillverkarna påstår väl snart att den oljan också är "lifetime"...

Jag förstår inte logiken längre... På mina gamla 80-tals BMW'er var det vid Service I och Service II (och ännu längre tillbaka var det fixa intervall).. Sen var man så stolt över "intelligenta servicebehov" och allt skulle räknas ut på ett intelligent sätt. Därefter tar man bort sak efter sak och säger att de inte ska bytas, endast vid behov. Men sen lägger man tillbaka några items som ska bytas vid vartannat oljebyte... Jaja..

Sorry, detta hjälper ju inte dig - men tycker de har trasslat in sig rejält i sina servicebehov så nu vet ingen varken ut eller in... Suck...

Min helt personliga syn (som är fullständigt värdelös att användas i en eventuell argumentation mot ett försäkringsbolag) är att det inte är några som helst problem att vänta med tändstiftsbyte.

Hade det varit tändstift som har en tendens att gå sönder (tror Volvo hade en omgång och även Ford) så kanske man skulle bytt. Men här ser jag ingen som helst risk med att vänta med att byta tändstiften.

EDIT : Dubbelkollade i BMW TIS (då jag tyckte det lät lite märkligt) och precis som du säger så står det samma här dvs "Replace every 2nd engine oil change (approx. 60 000 km)".

Intressant att 328i (med N20-motor) upp till produktionsdatumet 03/2012 ska byta tändstift vid VARJE oljebyte dvs efter ungefär 3000 mil!

Vad pysslar de med!?! Det där är ju kortare serviceintervall än min gamla 80-tals-BMW! :-)

Aha, de introducerade ett "nytt" tändstift som gjorde att man kunde gå från ett serviceintervall på 3000 mil till 6000 mil. Jisses... Så hade du suttit med den äldre varianten av dessa tändstift (som bara verkar hålla i 3000 mil) så hade det varit en annan femma...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Som svar på din fråga - utan att ha en massa åsikter om BMW:s serviceintervall - så tror jag inte något försäkringsbolag bryr sig om om du byter tändstift vid 4000 eller 6000 mil. Om det dessutom stämmer att de inte syns i serviceboken - digital eller manuell - så lär de ju aldrig veta det heller.

Alla försäkringsbolag har samma villkor i sin maskinskadeförsäkring, dvs föreskrifter om att "du skall följa tillverkarens anvisningar om service".

I praktiken så är det bara vid allvarliga avsteg från serviceinstruktionerna som kravet kommer spela någon roll och då slarvet kan antas inverkat på skadetillfället, exempelvis om du inte byter olja alls och motorn skär totalt vid 9000 mil. Samt givetvis om du trimmar bilen hos någon annan än BMW.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
FB lär inte ha någon ingående kontroll på detaljerna för varje service utan checkar bara att den är servad enligt schemat.

På min relativt lågmilade 328i bytte de stiften redan vid 3600 mil. Då hade tre år passerat och fria servicen var slut och det var säkert ett enkelt beslut när jag som kund fick betala. Nu kör jag betydligt mer än förra ägaren så nästa gång blir det 6000 mil mellan bytena.

Slangen, stämmer med varannan oljeservice vilket blir låga mil om bilen körs lite. Men stiften är kändes billigare än 10.000 mila-stiften.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.