AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.040

Låter skumt

Har en m5 90 som vid kall uppstart låter lite märkilgt. Låter ungeför som om det är en läcka på grenrör. Detta försvinner dock efter 100-200 meters körning. Är det nån som vet vad detta kan vara??
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Det är inte luftpumpen?

Gerhard//
Det är möjligt har inte haft bilen mer änn 2 veckor så jag vet inte riktigt hur de fuknar. Det är väl inte normalt att det låter sådär eller??
Samma fenomen på min 3,8, när man startar bilen på morgonen så hör man ett ljud efter ca 30sek låter som ett dålgt signalhorn, sen håller det i sig i ca 30sek, har kikat på min och det kommer när luftpumpen slår till, inget farligt. mvh jocke
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Jag har samma "problem" med min M5 3,8 -94. Vad menar ni med "luftpump"? Var sitter den och vad har den för funktion?

Jag har för övrigt märkt att ljudet försvinner när man kommer över ca 2.250 rpm.

Tommie, BMWPower
///M5T
Det är en pump som som pumpar in extra luft till "kattarna" vid kall motor... alla bilar med större motor tycks ha den. Till och med volvo 960... Om den inte läcker olja eller har skurit (inte helt ovanligt) så är det inget att bry sig om... Låter som läck på avgas-systemet ungefär om den är frisk...
Fullständigt normalt! Den drar ner på avgassutsläppen, genom att pumpa in "frisk" luft till katalysatorerna... Låter lite som om motor är på väg att skära, men det får man leva med... Beroende på kattarnas effektivitet slutar pumpen. Den är fåst till fläktremmen, och är synbar med blotta ögat på motorns högra sida. Men gasa inte över typ 3000rpm då den är på. Förövrigt gasa aldrig över 4000rpm då motorns oljetemp är under 70 grader celsius...
Har även märkt att detta ljud kommer efter kraftig axeleration när man släpper på gasen, docke endast mycket kort stund typ 1-2 sec. Ganska störigt..
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
HeHe ni ska höra hur det låter på min bil
Har ett Ferrita system på med dubbla racing kattar som klarar 400 hk vadera

Inge roligt att starta den när man e i stan eller så folk undrar vad det är för rishög som kommer =)

Ex3mX
BMW M Power
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Så det ska alltså låta som de läcker lite avgaser?

Min har ett lite skorrande ljud också,så de är säkert lagrerna som är slut alltså..

Nån som provat och bytt lager själv?

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Det är helt normalt att det låter så. Låter det inget på morgonen när ni startar bilen så funkar den inte. Man kan iofs stänga av den i förtid genom att trycka till på gasen lite lätt.

Man kan nästan säga att luftpumpen låter som en helikopter.

Lite jobbigt när folk vrider nacken av sig när dom hör detta ljud och sen märker att det är en fet bmw som kommer... dom blir faktiskt ställda ;-)

Mvh Jojje
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Hehe oki,men jag tar bort min idag,lite väl drygt ljud!

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Har du några bilder på din nya "bruksbil"? Vad har/tänker du göra för modifikationer?
Tänkt effekt? Byggas för rattlåsrejsing eller för att svänga med?

Mvh Jojje
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Denna ska de bli ca dubbel effekt i.
Och de blir bara en gatbil,men kanske rastas på strippen och bana lite.

Det blir liksom en demobil för dom M5 turbokit vi ska bygga!

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jaha så ni ska ta fram turbo kit? Låter mycket intressant.

Kommer dom också vara för dubbla effekten?? Pris på ett ungefär?

Mvh Jojje
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Japp minst dubbla effekten.
Det kommer även omfatta byte av kolvar samt special topppackning,borrning av block,helrenovering.
Samt fin Precison turbo aggregat,Autronic sprut,spridare,vattenkyld ic,avgassystem,tryckrör.

Ja allt komplett, monterat och klart.

Så de kommer inte bli direkt billigt,men de kommer bli bra!

Finns några norrmän som är sugna,därför tänkte vi bygga en bil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.