|
|
|
|---|---|
|
Behöver köpa nya däck till en av bilarna pga torrsprickor,och eftersom jag endast kommer köra bilen ett par månader och troligtvis sälja den efter sommaren vill jag inte lägga nån större summa pengar på nya däck. Har ett flertal gånger köpt sk Kinadäck och hittills inte blivit besviken.Då har det varit GOODRIDE och NEXEN. Nu hittade jag ROTALLA på Däckonline till bra pris. Är detta däck ett riktigt bottennapp eller är det dugligt ? | |
|
Jag brukar säg "Nankang som sämst". Men även jag har testat Goodride till bruxisen utan problem, o faktum är att när jag köpte nytt reservdäck till ena bilen så blev det just ett Goodride, mest för att det var ett reservdäck som förhoppningsvis inte kommer komma till användning. Så länge man är fullt medveten om, och håller i minnet, att "Kindäck" är sämre än motsvarande "premiumdäck" samt kör mest enligt skyltad hastighet främst vid framförallt våta vägar så har iaf jag klarat mig bra. Inte bara tur antar jag. Jag har ingen koll på Rotalla, mest för att jag köper inget sämre än Nankang, men det kan vara så att Rotalla är ljusår bättre än Nankang? Jag är ganska övertygad om att Nankang kan komma att göra samma resa som Hankook, ge de 5-10 år till så... |
|
|
Tack Dawwe för snabbt svar ! Jag köpte Goodride till en E39 jag hade förra året, och dom däcken var helt ok tycker jag. Hade en E38 ( 750-96 ) som jag köpte Minerva däck till,och dom var riktigt bra men rätt mjuka. Jag tror att en del av Kinadäcken blivit betydligt bättre än för typ 10 år sedan.Köpte ett lågprismärke till min pappas bil som en däckverkstad rekommenderade,men dom släppte direkt när det var blött ute. Har själv jobbat mycket med bilar och däck tidigare,och även dom däcken vi sålde mest av,Continental,hade problem med orundhet och därför omöjliga att balansera bort vibrationer. |
|
| Om jag skulle köpa en begagnad 750 eller en snabbare bil än 316 och det satt sådana budgetdäck på hade jag begärt prisavdrag. | |
|
Vad är det för dimension? Hur mycket skiljer det till premiumdäck i pris? Hur mycket skiljer det till "prisvärda däck" - dvs. premiumtillverkares "andramärken" (t ex. Uniroyal, Klebér, Semperit) eller lite mer etablerade tillverkare som inte räknas som "premium" t ex. Hankook, Kumho, Falken, Yokohama? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu när man blivit lite äldre.. så när jag tittar på en bil så kikar jag nästan först på däcken... Är det ett "lågprisalternativ"(som absolut inte behöver vara dåligt) så funderar jag på huruvida bilen i sin helhet är skött(dvs bilen kanske inte är servad/skött som sig bör i vissa avseenden). Jag menar det KAN ge en lite funderingar om att den kanske inte är super pedant skött i övrigt.. Ok, det är bara en första reflektion/kontroll på en evtl bil att köpa, men men.. Visst, jag har själv kört på lågprisalternativ "av o till", men detta är hur jag tänker nu när jag kikar på en vagn ;) Fel eller rätt...tja, får säkert flertalet "påhopp" nu, men det är bara en reflektion hur JAG tänker idag. Köp gärna ROTALLA, men tänk på att när du ska sälja så kanske någon presumtiv spekulant tänker som jag och bilen i fråga kanske "scrollas bort" i det massiva flödet av bilar idag som man kan se bara ett "klick" bort.. Mvh Janne. |
|
| Jag har faktiskt aldrig kikat eller reflekterat över däcksfabrikatet när jag köper begagnad bil. Däremot kollar jag mönsterdjup samt framförallt hur fälgarna ser ut, men även hjulhusen insida. Passar inte däcksmärket är det en smal sak att köpa nya om man nu stör sig såååå mycket. Men som sagt, inga sämre däck än Nankang, det finns fabrikat jag inte skulle montera på en M, Triangle är ett :D. | |
| Min bror fick nya Rotalla vinterdäck friktion på sin bil av bilhandlaren och det finns inget annat sätt att skriva det än att de är fullständigt värdelösa. De har så oerhört dåligt grepp att det liknar ingenting. Sommardäck brukar dock vara svårare att misslyckas med så där skulle jag vara lite mindre orolig. | |
|
Har Rottala på min z4 köpte i sommras funkar kanon klart värt priset. Ingen obalans och ok ljudnivå 19" 265 bak och 235 fram. Kör man som folk behövs inget värre till 3 dubbla priset. Mike |
|
|
Tack för era tips och synpunkter. Förstår precis det som sägs,och har själv "ratat"bilar som har tveksamma däck! Jag köpte bilen billigt,men vill inte lägga massvis med pengar på däck innan jag bestämt om bilen ska behållas eller inte. Ska kolla lite mer så får jag se... /Thomas |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Brorsan kör Rotalla på sin Audi TT, känns väldigt mjuka i gummit och han har inte klagat något på greppet vid varken acceleration eller broms. |
|
Om du kör däck på bilen till du får torrsprickor, kanske du inte är så känslig för kvaliteten på däcken....;) Så köp du billigaste skitdäck du hittar. |
|
|
Nu beror det lite på vilken dimension vi pratar om men generellt är prisskillnaden mellan "budgetdäck" och "premiumdäck" ganska liten numer - den var större för några år sedan. Så min fråga är åter: Hur mycket skiljer det i pris upp till "premiumdäck"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kollade på Däckonline där jag tidigare har köpt både premium och "snik"däck, och det skiljer i pris runt 5000:- på en uppsättning.Då jämförde jag mellan Rotalla och Continental. Eftersom jag endast ska köra bilen lite i sommar,ser jag det som en test. Hade tidigare bla en E38 (750) som jag monterade Minerva på.Dessa var i mitt tycke perfekta för mig, och eftersom jag tidigare jobbat med bilar och sålt och monterat däck av olika fabrikat verkar Rotalla vara ett ok budgetdäck efter att läst på lite ! |
|
| Ett tips är att även kolla på Ebay.de, köpte själv där precis för ca 1500 - 2000 kr under däckonlines pris på en uppsättning Kumho PS91 (deras sportigaste däck) i dimension 245/40-R19. Betalade 4 st för 4300 kr inklusive frakt. Har själv mycket goda erfarenheter av Kumho, även på bana med tung bil (M5 E39, körde då de mjukare "halv-R" KU36 fram och KU31:or bak för bättre balans). | |
| Tack för tips Daniel123 ! Har köpt mycket på Ebay tidigare, men aldrig däck. Ska kolla detta! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.