|
|
|
|---|---|
|
Hej Har som många läst mig tokig på olika forum angående kamkedje problemet på N47 motorn. Ägde innan en Volvo S80 - 08 som också har liknande problem men här handlade det om att lagret till ac-kompressorn som skar och därmed så brast fläktremmen pg a friktionen, trasades sönder och letade sig in innanför kamremskåpan orsakade att kamremmen kuggade över lr krängde av med katastrofala följder i dess väg. Som tur var råkade jag inte ut för detta under tiden jag ägde bilen. Nu har jag köpt en BMW 520d - 2013 som jag tycker är en snygg och komfortabel bil (min första bimmer) att färdas i samt en otroligt snål bränsleförbrukning. Några månader efter att jag skaffat bilen, läste jag mig till att den lider av samma sak, fast i detta fall handlar det om kamkedjehaveri pg a undermåliga komponenter så tala om att gå ur askan i elden. Så jag tänkte be er snälla forumsmedlemmar att lyssna på min motor och tala om för mig om den låter normalt. Kolla länken. | |
Transocean |
Hej, jag ägde tidigare en 320dA 2011 med N47 som rasslade. Din motor låter som en frisk motor skall låta. |
| Låter helt normalt, ovanligt med detta problem efter 2011/03 då den andra uppdateringen kopplad till detta problem gjordes. | |
| Som sagt, senare årgångar av n47 verkar vara ganska befriad från kamkedjeproblemen. | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Min 420xd från 2015 låter identiskt. Jag antar att detta är normal klang för en n47:a. |
| Ok men man har läst att det finns enstaka n47 från årsmodell 2013 och uppåt som drabbats. Det har ju diskuterats enormt mycket på olika forum både utländska och svenska men ingen vet exakt hur det ligger till eftersom BMW är förtegna om det. Så en viss osäkerhet infinner sig även för de som äger en BMW med N47 motorn från 2011 och uppåt. | |
Transocean |
Ja en N47 är alltid en osäker kort. Min var en 04/2011 med en defekt kedja. |
| Ja synd för om man bortser från motorns råa gg så är det en pigg och bränslesnål sådan. Man får väl hoppas på att man slipper att drabbas. För övrigt en bil jag haft i över ett år nu och är hitills nöjd med den. | |
Transocean |
Håller med dig. En riktig bra motor om det inte vore för dessa kedjeras. Min hade ett släpande Maracas-ljud redan när jag köpte den med endast 2300 mil i klockan. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.