|
|
|
|---|---|
|
Tex här Länk ? Vad kan man förvänta sig att de har gjort? | |
| och är det bättre eller sämre än valing "medel" begagnat? | |
|
De ska vara rekonditionerade till nyskick. ------- //Lövet |
|
| då ska jag nog leta efter sånt nästa gång framför bildelsbasen. tycker att bildelsbasen har ofta rätt så saftiga priser på ganska välbegagnade saker. | |
|
Läs annonsen lite mer noga så får du detaljerna: "Remanufactured: A properly rebuilt automotive part. The item has been completely disassembled, cleaned and examined for wear and breakage. Worn out, missing or non-functioning components have been replaced with new or rebuilt components. It is the functional equivalent of a new part and is virtually indistinguishable from a new part. See the seller’s listing for full details." En seriöst renoverad originaldel skulle jag föredra före en billig eftermarknadsdel eller begagnad del i okänt skick. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack. Det lätt ju bra. Häftigt att det finns de som ägnar sig åt det. | |
|
Tja, många av de delar som t ex. diffar, växellådor, generatorer, startmotorer mm. som säljs som reservdelar via t ex. BMW är fabriksrenoverade delar där man ersatt slitna delar och uppgraderat komponenter mm. Själva stommarna och vissa större delar som inte slits, återanvänds. Många eftermarknadsgeneratorer, startmotorer, bromsok mm. säljs som fabriksrenoverade. Lucas, Bosch och några fler fabriker har renoveringavdelningar i fabrikerna som sysslar med sådant, sedan finns det fristående fabriker med egna varumärken som enbart håller på med detta - reservdelarna som säljs är likvärdiga med helt nya enheter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| undrar lite vad som händer med detaljer såsom kullager. det är högprecisions detaljer som har tappat en viss % metall. känns som att man kan bara byta ut det. men kullager sats till tex bmw E90 diff kostar 4.5-6tkr och det är inte jätte många som säljer de. hur kan man då sälja helrenoverade diffar för typ 7 tkr ? | |
| Som referens...Mobimech "renoverade diffen" till E34:an 2009, den lämnades "löst". Arbetskostnad (för total genomgång/kontroll) då 4000 om jag minns rätt, delar tillkommer. I mitt fall bedömdes allt vara i sin ordning, till o med lamellerna, men jag bad de byta dessa ändå. Utöver detta tillkom kostnaden för packboxar samt "crush-hylsan", allt som allt typ 7000 om jag minns rätt. Så typ 7000 för en helrenoverad (genomgången?) diff 10 år senare låter billigt? Frågan är snarare hur "noggrann" renoveringen är, hur har man kontrollerat eventuellt slitage samt vad har man för "slitage-toleranser"? Jag skulle åtminstone kräva att en "bromsad diff" har nya lameller, förutom packboxar o sådant som är absolut nödvändigt att byta. | |
|
Det bästa med ’reman’: ofta får man helt nya grejer. Anledningen är att tillverkarna inte alltid har kapacitet att faktiskt renovera komponenterna. Man säljer då helt nya för att undvika säljstopp i ’reman’-affären. Detta genererar fortfarande vinst men med lägre marginaler. Därför: välj alltid ’reman’. Antingen får du något som är lika bra som nytt eller rent av nytt till lägre pris. Win-win. /M Mina bilar: Länk |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett varningens finger i all välmening! Det är skillnad mellan "remanufactured to OE quality" och "remanufactured to OE quality"! Många säger det, men inte alla lever upp till det. Större och mer seriösare firmor brukar ha bra kvalitet men till ett något högre pris. Tyvärr börjar Kina-junk-baserade företag tränga undan mer seriösa företag - så det gäller att se upp med var eller från vad man köper renoverade delar ifrån. En renoverad komponent kan ha fått nya delar med känd hög kvalitet eller det absolut billigaste junket som man kunde hitta på AliBaba (ta exempelvis sensorer eller lager som exempel på komponenter där kvalitet varierar löjligt mycket) - men båda marknadsförs med exakt samma floskler. Ett exempel är generatorer. Det förekommer mer och mer att företag säljer "Bosch remanufactured alternators". Vad det betyder är att generatorn från början var en Bosch som man sedan snyggat upp och fyllts med det absolut billigaste elektronikjunket som man kunde köpa, de testas inte innan de skeppas iväg och de har en lägre kapacitet än tidigare och inte ovanligt att de slutar att fungera efter ett eller ett par år. Jämför ovan nämnda generator med en som blivit renoverad hos ett Bosch-ackrediterat företag (och som man exempelvis köper från BMW). Jag har själv köpt remanufactured reservdelar och har blivit nöjd - men då ingår alltid en grundläggande research och vilt gestikulerande för att undvika minorna (kort och gott så väljer av ren princip aldrig någonsin det billigaste alternativt oavsett om det är reservdelar eller tapeter - på så sätt så har jag i ett slag kommit förbi 50% av de minor jag måste passera vid ett köp). |
|
Ja alltså jag syftade på ’branded reman’ i mitt inlägg. Typ att man köper från tillverkarnas egna ’reman’-upplägg mot 30% lägre pris. Pirat och lur är ju just det — pirat och lur. /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.