AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.654

Quaife diff

Sida 1 av 2
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Hej

Jag har funderingar, bara funderingar än så länge. Någon som har koll på vem som monterar osv. Som jag förstått det har BMW bara kmpl medans quaife har ersättnings "diffhalvor" ?

Kom gärna med åsikter och synpunkter.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur gick du vidare med detta? Blir det köp? Vad landar det på?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Onsdag är det dags :)

Ca 23000:- för diff och montering.

Återkommer med resultat.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kul! För min del är det lite för mycket pengar, men om jag kunde valt till det när jag beställde bilen för 13' så hade jag slagit till! Även sportavgas för 8' hade jag varit sugen på. Men att köpa tillbehör i efterhand känns onödigt dyrt för min del.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Spännande. Vem köpte du via och vem monterar?
@Lasse

Riktig man monterar själv vet du väl.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Grelle, ja detta är sista grejen jag sätter på. Det finns knappt mer att sätta på som är häftigt längre...ja andra fälgar kanske men OE är helt okej.

Jag pallar inte montera helt enkelt, har blivit bekväm på äldre dagar.

Need for Speed Malmö ska montera den. Jag har hört mycket gott rykte om dem (Tobbe) så litar att det bli riktigt gjort.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
@lanab. Jodå jag har renoverat både bakaxelklump och den manuella växellådan i min Corvette och bökat i och ur dem själv, men kan vara skönt att lämna iväg om det är nån duktig som fixar det. ;-)

Visst använder man befintlig klump och behöver press och shimsa et.c.?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
just dessa "går inte" att dela, Quaife rekommenderar inte att man själv eller verkstäder gör detta, därför har de utbytes system. Max 6000 mil när man lämnar den gamla enheten. Kommer färdig som en klump på 35 kg. Bara att lägga den på magen och trycka upp den :)

Går inte = går men inte värt arbetstiden och priset är inte försvarbart. Svetsade bultar som ska fräsar bort..bla bla bla.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
DIffen har inte kommit fram till NFS. Leverans försenad , skickade i förr veckan från England. Kommer få ny tid för montering..kan ta ett tag. Jag återkommer när det är klart !
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Hoppas du får den innan Brexit. Sen lär det väl ta ännu längre tid. ;-)
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
ha ha ja lite irriterande är det allt. Var taggad för denne modden..nu hamnar jag bak i kön på verkstaden. De ska försöka hitta en ny tid men nu kommer påsken osv..så jag undviker och tänka på det. Första besöket på NFS för mig, det tar ett tag att bygga upp förtroende osv..ingen bra början.

Klart det är inte deras fel att leveransen strular men ändå..det skapar "problem".

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
tidigast v 19 ska den lämnas in. Mycket för både dem och mig. Påsk, semester x 2, barnfödande m.m. Så vi tar det easy och väntar till v 19.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Nu är den klar. Har inte kört så mycket men det "känns" okej. Need for speed gjorde ett bra jobb, inga konstigheter och bra personal som är BMW intresserade.

Jag kommer tillbaka senare med åsikter om just diffen. Jag kör så lite med bilen..

Det ligger några bilder på NF facebook sida.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, det behövs nog rejält inspirerad körning innan diffbromsen börjar märkas så du får leta upp ett bra område och ladda på rejält.

Har satt på nya däck på min, äntligen slut med run flat och inte hunnit testa de nya däcken på gränsen än (Michelin Supersport).
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Ja RF är ingen höjdare...ser att den del går ifrån PS2 till PS4 på baby bmw.

Jag ska nog också testa PS4. Borde vara lite bättre grepp när det inte är varmt.

Det som stör mig mest är är vid fullgas i 1:an så spinner den hejdlöst..gas-broms-gas-broms via antispinn. Stänger jag av antispinn då blir det bara skit.."en hjuls" spinn. Ska den rita ska den göra det med båda hjulen :)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
PS4? Menar du Pilot Sport 4 S eller den vanliga Pilot Sport?

PS4S tror jag inte finns i rätt dimension till originalfälgarna, dvs 225/40/18 och 245/35/18.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Länk

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, det där är ju vanliga Pilot Sport och inte 4S som är det sportigare däcket. De där känns väl lite väl standard om du ändå skulle köpa nya däck till din och kommer nog inte direkt ändra greppet om du har PS2 idag.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Länk

Jag kommer ha vanliga PS4. Så stor skillnad är där inte tror jag. SS är bra när de blir varma såklart.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad har du för däck idag? Hur långt tills du tänkt byta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.