AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.241

BMW X3 3.0 Stor Service

Förra året gjorde jag en stor service på min X3 som då hade gått 5700 mil och var fyra år gammal. I går lagom till bilen ska in på service igen så indikerade check control att bromsvätskan behöver bytas. Borde inte det gjorts vid den stora servicen? Jag har kört c:a 1000 mil sedan den stora servicen i april förra året.
Det kan vara så att de bara kontrollerade att bromsvätskenivån var ok vid servicen men inte bytt själva bromsvätskan. Jag tror att moderna bilar/sensorer indikerar per automatik när det är dags att göra vissa saker. Själv t ex så fick jag lämna bilen för byte av bromsbelägg för ca två månader sedan. Nu indikerar bilen att det är dags att göra motoroljeservice om ca 3500 km, något jag hade gjort i maj förra året. Jag trorr att mycket beror på hur och var man kör bilen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är nackdelen med BMW:s "konditionsbaserade service" - olika saker larmar individuellt och bromsvätskan byts normalt sett vartannat år.

Förr brukade man "klumpa ihop" olika servicepunkter så vissa kanske gjordes lite innan det egentligen var nödvändigt, men man slapp lämna in bilen fem gånger för fem olika saker...

Bromsvätskan går som sagt enbart på tiden och inte på milen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack då behöver jag inte bli så upprörd :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.