|
|
|
|---|---|
|
Jag fick hem nya framdäck idag och såg direkt att det ena såg härligt krispigt ut medan det andra var lite sådär gamdammigt och lite blankt i strukturen. Kollar DOT och det ena är 4016 och det andra har en något märklig framtids DOT 0619. Det kan ju inte vara ok att leverera så här udda däck? Jag väntar svar från deras kundtjänst. Men det som jag ändå reagerar på är märkningen 0619 på det ena däcket? Fuskas det med detta och det har gått ut av misstag? Dunlop 245/35 -19 är det. Bifogar en lite kass bild men man ser skillnad ändå. 0619: Länk 4016: Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk | |
|
4016 är väl vecka 40 år 2016? 0619 blir då vecka 6 år 2019, vilket betyder att de är purfärska? Jag skulle vilja säg att du bör få däck som är typ max 30-40 veckors åldersskillnad på, speciellt om de är köpta vid samma tillfälle av samma leverantör. Stå på dig, reklamera. Det kan till o med vara "så illa" att det är olika gummiblandningar i ditt fall, även om mönstret är identiskt. Är det dackonline.se du köpt av så kommer du gå bananas av deras yxskaft svar från kundtjänsten, men stå på dig, de gör rätt för sig till slut... |
|
|
Det första är tillverkat vecka 6 2019, nu är det ju vecka 10... Ett däck tillverkat v40 2016 känns ju inte helt nytt. |
|
|
Ha ha vad pinsamt, det är ju vecka 10 nu... sorry. Väldigt färska. Tänkte månad på 06. Hur jag nu fick till det med 40 på det andra.... Skyller på den sena timmen. Japp, jag står på mig i vanlig ordning. Det var inte Däckonline. Bythjul.com var det. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Bythjul.com har jag tyvärr lite dålig erfarenhet av - köpte en uppsättning dubbdäck till Santa fe:n (som nu är såld) för några år sedan. Köpte GY Ice arctic SUV och de däcken gick inte att balansera så de blev vibrationsfria. Gjordes många försök och det blev mycket balanseringsvikter på alla hjulen och det som var värst hade över 100 gram balanseringsvikter... Tror inte det var något fel på fälgarna då de var vibrationsfria när det satt utslitna dubbfria Kumho-vinterdäck på dem innan GY-däcken lades på. Däcken som köptes från bythjul kom utan klisterlappar (som de ska ha nya) och alla däcken hade olika färgmarkeringar på sidan där tre hade en vit "fläck" och det fjärde hade en grön dito - så jag misstänker att det var andrasortering på däcken. Däckonline har jag handlat ett antal gånger från under åren och alltid fått färska däck som varit tillverkade "samtidigt" enligt DOT-märkningen. Klisterlapparna har alltid suttit på däcken vid leverans. Har inte varit några problem med balanseringen av de däcken heller. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BMW tillåter en skillnad i DOT-märkning på max fyra år: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 4 år på en ny fabrikslevererad bil? Eller 4 år om man skall ersätta tex ett punkterat/defekt däck? | |
|
Fyra år vid utbyte av däcken - står i texten som jag länkade till. Det lär inte inträffa att en fabriksny bil oavsett märke får däck som är fyra år gamla - lagerhållningstid på komponenter som används i bilfabriker är väl i det närmaste noll där man strävar efter att "lagret ligger på lastbil till fabrik". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är väl distanslagen som gäller vilket gör att du kan skicka tillbaka allt (kostar dock en slant) och handla på annat ställe annars. Om du inte redan monterat dvs. |
|
|
Lasse, ja det är ju så jag får göra om de inte kan lösa det. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Inget svar från bythjul.com under fredagen. Synade däcken igen idag efter skiljaktigheter och upptäckte att strukturen inuti däckken är helt olika. Det gamla däcken har en slät yta i mitten på insidan. Känns verkligen inte bra att de är så olika. Tillverkat 2019: Länk Tillverkat 2016: Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Talade idag med Bythjul.com och de handplockar ett däck på lagret som är ett lika nytt däck som det fräscha jag fick och skickar till mig. Trevligt och bra bemötande av kundtjänsten. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Bra där! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.