|
|
|
|---|---|
|
Någon här som vet vad som händer då med ett privatleasingkontrakt och återlämning? Så här är det, servicelampa för service har blippat till emellanåt. Tänkte att jaja, första service är vid 3000 mil. Det hinner jag ju inte köra tills jag lämnar tillbaka bilen. Kör lite. Bilen har gått 1800 mil och när jag kollar i menyn skulle service gjorts Juli 2018. Ska serva bilen nästa vecka och undviker att köra fram tills dess med tanke på att det kan vara problem med garantier. Men nu oroar jag mig för om jag blir ersättningsskyldig när jag lämnar tillbaka bilen i höst. Och om så vad det handlar om för summor. Någon som vet om liknande fall? Inser att jag varit fruktansvärt klantig som inte kollat detta tidigare, men det blir väl en lärdom.. //FF | |
| Varför inte ringa till Bmw och fråga? | |
|
Ja, det var fruktansvärt klantigt att inte serva bilen i tid utan ca 3/4 år för sent. Men du kan ju skylla på att du knappt kört med bilen och le lite. Nej, det är nog ingen risk att du drar på dig något ersättningskrav från återförsäljaren. Värderingen som görs görs ju baserat på hela bilens skick och har inga särskilda "bötesbelopp" för att du är sen med service. När bilens värde väl fastslås så jämförs med med restvärdet, och är restvärdet högre än faktiskt värde så lär du få betala emellan. Om det faktiska värdet är lägre så lär du nog knappast få tillbaka några pengar. Det låter för övrigt som det var bromsvätskebyte det handlade om, för den är tidsbaserad istället för mil-baserad. Bromsvätska byts alltid vid 24 månader. |
|
|
Så funkar inte privatleasing. Restvärdet är uppgjort på förhand och styr leasingavgiften och risken för det tas av finansbolaget. Det är räknat på ett "normalt slitage" och så länge hyrestagaren håller sig till det uppstår inga extrakostnader även om marknadsvärdet är lägre än restvärdet vid återlämning. Vad bilen egentligen är värd är bara en fråga för finansbolaget, leastagaren vet inte ens om det och finansbolaget tar både överskott och underskott. Hyrestagaren står däremot för slitage utöver normalt för körsträckan och dessa fastslås när bilen lämnas tillbaka. Att inte serva bilen i tid är att orsaka en skada på bilen och ett sätt att värdera den är helt enkelt att bedöma hur bilen marknadsvärde skiljer sig med servicen gjord och inte och debitera den skillnaden till kunden. Eftersom det trots allt är rätt längt till milintervallet så undrar jag inte om du kommer undan den här gången ändå, framförallt om du tecknar ett nytt leasingkonrakt vid återlämning. Då brukar det ses mellan fingrarna... ------- //Lövet |
|
|
Alexander, motoroljeservice är både tid- och milbaserad, max 24 månader. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag tror det är hur lugnt som helst, dom kommer inte ens att kommentera det. |
|
|
knivig sits.... antingen kan du ju låtsas som det regnar och köra på och från nu följa servicen och hoppas att de inte märker nåt. Risken här är ju att nåt händer nåt motorrelarerat och du blir betalningsskyldig pga missad service. Den risken är väl måttligt låg dock? Ett extra tätt oljebyte kanske kan bättra på? Alternativt kan du upplysa leasingfirman och berätta hur landet ligger och ta konsekvenserna direkt, om det nu blir några? Om faktan ligger på bordet redan nu har jag svårt att se att de kan efterdebitera dig om olyckan skulle vara framme i framtiden? Hur länge är man i så fall ansvarig för skador som uppkommer senare i bilens liv? |
|
|
Faktum är att den missade servicen leder till att BMW kan säga att garantin inte gäller vid motorrelaterade skador. De kan också säga nej till good-will av samma orsak i framtiden. Sammantaget har missen sänkt andrahandsvärdet på bilen. Jag misstänker att det kommer att komma en röd markering i serviceboken pga. detta och det får många att släppa bilen som ett tilltänkt objekt på begagnadmarknaden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är vid återlämnandet som detta regleras. Står i avtalet. Det kan inte komma några krav efter det. | |
| Hur gick det på verkstaden, sa de något om milen? | |
| Dom sa inte så mkt, mer än att dom har sett värre.. | |
|
Bumpar denna tråd med uppdatering. Det gick alldeles utmärkt att lämna tillbaka bilen och utan några som helst problem eller anmärkningar😀 //FF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.