|
|
|
|---|---|
|
Har en 520 d e61 som gick i trafik 2009-10-01. Jag är andra ägaren,inköpt september 2011. Året efter upptäckte jag rost på baklucka och höger hjulhuskant. Visade upp detta för BMW och det åtgärdades på lackfirma. Bakluckan gjordes om något år efter då det kommit rost igen. Förra året upptäckte jag att höger hjulhuskant hade börjat rosta igen. Börjat inifrån, bara färgen som höll ihop det. Visade upp det för BMW som nu gav mig tvärnobben då den lackats om förut. Inte bara en gång utan även under första ägarens tid. Varit med om en mindre olycka visade det sig. BMW tar det inte på sin "rostskyddsgaranti" utan hänvisar till garanti på första jobbet som givetvis har gått ut. Har mailat BMW centralt men omöjligt att få svar därifrån. Någon som har tips på hur jag kan komma vidare? | |
| Vari består själva moment22-momentet i det här? | |
| Att BMW inte tar detta på "rostskyddsgarantin" då bilen är omlackad. | |
| I såna fall borde ju garantin komma med klausulen "engångsåtgärdande", vilket jag antar att den inte gör? Så länge ärendet är åtgärdat via BMW kan de knappast hävda att ursprungsgarantin förfaller. Det faller ju på sin egen orimlighet, har man garanti så har man oberoende om fel är åtgärdade eller inte. I sådana fall skulle ju också andra garantier som tex nybilsgarantin förfalla så fort nåt fel åtgärdats?? | |
|
Precis vad jag också tycker NGV11, men BMW är av motsatt åsikt. Jag fick nej pga tidigare åtgärd. |
|
|
Det verkar ju onekligen rätt konstigt att de nekar rostskyddsgaranti för att de själva tidigare åtgärdat ett rostfel... Är det verkligen hela historien? Eller är bilen med tidigare ägare inte åtgärdad av en av BMW utsedd lackverkstad? Vilket ju låter konstigt om bilen var nästan ny när den åtgärdades. Det är inte så att du missat någon fordonskontroll eller så? |
|
|
AlexanderK. Jag finner det lika märkligt som du. Alla fordonskontroller och servicar gjorda. Det var inte heller det som de angav som orsak till sitt nej. |
|
| Så kallade rostskyddsgarantier är tyvärr oftast inte värda någonting. De skyller nästan alltid på något som gör att garantin inte gäller. Gäller inte bara BMW. Dessutom skall allting gå så fort att grundarbetet blir urdåligt utfört, vilket medför att det börjar rosta igen inom två år. | |
| blixten; jag har kört BMW sedan 95 och har sett en nedåtgående spiral vad gäller kvaliteten på produkten (bilen) och på bemötande efter köp vad gäller bla "rostskyddsgarantin". På mina e39or byttes luckan när rosten kom på dem. Nu omlack och sedan tvärnej inom 12 år. | |
| De rostlagningar jag utfört själv, där kommer inte rosten tillbaka. De gånger jag blivit påkörd och lagningen utförts av lackerare har det alltid kommit rost inom två år. | |
|
BMW64 Hur motiverade de sitt avslag på rostskyddsgarantin? Vill du utveckla lite närmare? |
|
|
Jag skulle nog vänt mig till en annan BMW-verkstad och fått ett nytt utlåtande! Jag kan inte hitta någonstans i rostskyddsgarantin att fackmannamässig reparation skulle göra att garantin upphör...be verkstaden ta fram det villkoret och visa upp det! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
AlexanderK De motiverade det med att bilen är omlackad tidigare. Den omlackering de hittade skedde någon av bilens två första år under första ägarens ägo. Jag fick en åtgärd av rost på samma ställe 2012 av BMW. Inget information då att den var omlackad sedan tidigare. Så motiveringen var att det skulle gå på första åtgärdens lackgaranti. Något som gått ut för länge sedan. All kommunikation var muntlig. Jag tog det som en nedåtgående vilja att hålla BMW flottan rostfri de första 12 åren. |
|
|
Johan B Bor i Dalarna och det har inte blivit av pga avstånd. Jag har försökt få information från BMW centralt ang detta men det är omöjligt att få svar därifrån. |
|
| Jag skulle också testa med en annan BMW-åf. Har varit med om ett liknande fall på en baklucka till en e91. Fick först nobben pga tidigare omlack av luckan, en månad senare när jag åkte tillbaka till samma åf för att ta en ny diskussion så fick jag av slump prata med en annan skadereglerare som godkände garantin direkt utan diskussion. | |
|
En uppdatering. Tack för tipset om att ta fram villkoren. Fick dem från kundrelationer BMW: Vi lämnar som sagt 12 års rostskyddsgaranti mot genomrostning utan efterbehandling av hålrummen. För att rostskyddsgarantin ska gälla måste inspektioner på karosseri samt underrede vara utflrda enligt bilens serviceintervallsindikering samt att eventuella reparationer av karosseri eller underrede är utförda enligt av BMW, vid var tid gällande, riktlinjer och metoder. I samband med vissa servicetillfällen, beroende på bilmodell, kontrolleras karosseri och underrede. Om bilens skick så kräver måste en komplett tvätt av bilens karosseri och underrede genomföras- Eventuellta skador rapporteras till dig av BMW verkstaden och åtgärdas mot skärskild debitering. Eftersom bilens underrede är särskillt utsatt för påfrestningar, behöver eventuellt PVC-underredesskyddet bättras och underredet efterbehandlas. Rostskyddsgarantin omfattar fast monterade karosseridelar. Med detta avses kaross, underrede, luckor och dörrar. Exempel på komponenter som inte omfattas av rostskyddsgarantin är lister, backspeglar, takräcke, lamphållare och förskruvningar. Rostskador uppkomna på grund av skador som t.ex stenskott, lackskador, bucklor, krockskador eller annan yttre åverkan omfattas inte av rostksyddsgarantin. Följande del fann jag intressant: "eventuella reparationer av karosseri eller underrede är utförda enligt av BMW, vid var tid gällande, riktlinjer och metoder." Då jag visade villkoren för verkstaden så gjordes en omprövning av ärendet med följande svar: "Det tidigare bslutet gäller. Ej ok rep. Detta är inte åtgärdat inom skälig tid. Detta oavsätt betalare." Det är ju intressant att om en av BMW hänvisad lackfirma inte gör en ok rep så faller rostskyddsgarantin. Vilket jag givetvis frågat verkstaden om. Verkstaden har tydligen också sett det orimliga i detta då jag nu fått ett tredje besked varför detta inte går på BMWs rostskyddsgaranti: Det är inte reklamerat inom skälig tid. Så nu har jag nått vägs ände känner jag. |
|
|
Det skulle jag "skjuta mot" BMW centralt! Även pressen kan nog vara intresserad av detta...särskilt biltidningar! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Jag har mailat kundrelationer på BMW ang detta. Har uppdaterat när jag fått svar från verkstaden. Fick trevliga svar från mailkontakten där i början men inga svar på mina sista två mail. Jag har för avsikt att vända mig till ARN. Har visat sig vara framkomlig väg i ett tidigare fall här på forumet (motorbyte N47). Mycket tack vare nonchalans från BMW:s sida, även mot ARN. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.