AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.044

Misstänkt fjäderbrott, törs man köra 7 km?

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Se rubriken! Körde långsamt på en parkering och åkte in i en liten svacka och så small det utav h-vete! Bilen är nu sänkt på vänster fram och frågan är om jag törs krypa till närmaste verkstad som ligger 7 km bort, eller är det bara att ringa bärgare?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Det borde gå bra såvida fjädern inte gått av på mitten vilket vore ovanligt.
Vrid på hjulen och gör en okulär besiktning. Om det ser okej ut så provkör och lyssna efter dåliga ljud.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer, det lär väl inte vara några problem om du kör försiktigt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Allt beror på var brottet är!

Är det nedersta varvet eller liknande och fjädern som är kvar vilar tryggt, är det inga problem.

Är brottet längre upp eller om fjädern riskerar att lossna och pressas ut mot däcket är det risk för att du får en punktering av fjädern...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Tack alla för snabba svar!

Jag glömde skriva att det hörs att något tar i däcket stundtals när man kör (det hörs in i bilen). Det visade sig att jag hade eliminering av självrisk vid bärgning så jag tog det säkra före osäkra och bärgade bilen till närmsta verkstad. Nu hann den bara rulla typ 200 meter, så jag hoppas det inte blev några följdskador. De ska riva bilen i eftermiddag, så då får vi se var fjädern är av och/eller något annat gått sönder. Tråkig historia, men en jäkla tur att det hände nu på hemmaplan. Var ute och körde 100 mil fullastat i helgen..
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har haft bådadera: På gamla E36an (cab med Mchassie) gick en bakfjäder av sista halvvarvet och det märkte jag bara på att det skramlade. Väghållning fortsatt ok men lite snedslitet däck.
På gamla E46 touringen med standardchassie, gick ena framfjädern av på mitten och hann inte köra långt från parkeringen innan fjädern gjort hål på ena däckets insida. Det lät illa den korta bir jag körde men jag trodde det var broms eller handbroms som rostat fast, hade haft det problemet tidigare och bilen hade stått ute en vintervecka på Kastrup. Dumt misstag men tur att det gick sakta när det hände.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Kör ingenstans innan du kollat var fjädern gått av. Anser du att det funkar att köra så skulle jag inte kört snabbare än krypfart och lyssnat väldigt noga. En fjäder skär sönder däcksidan väldigt enkelt.
Den kan börja vandra på fjäderbenet och då hamna i däckhöjd även om brottet inte var där från början.

///BMW - Was sonst!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Det blev bärgning. Dock inget besked ännu om omfattning på skadorna. Kan mycket väl vara skador på däcket redan nu. Ska se till att allt runtomkring inspekteras noga.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Nu är bilen på fötter igen. Var fjäderbrott. Fjädern hade gått av ganska långt ned och ramlat förbi koppen. Blev några skador på omkringliggande komponenter som ska hanteras längre fram. Men skönt att det löste sig relativt snabbt.
Ni
958
Nip
320i-04
Det som jag fick göra av nödvändighet då det skar sönder mitt däck - var att köra på reservhjulet.

Såg att det är också mycket smalare och därmed lämpligt att byta vid känt fjäderbrott då mindre risk det tar i däcket.

Så vet man om fjäderbrott - byt till reserverhjul och kör dit du måste.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Fjäderbrott fram är på många BMW bilar ett mycket "obra" läge...

Går en framfjäder av så finns STOR risk att den åker förbi tallriken och ned i däcket direkt..
Resultat tvärnit och risk för stor skada både på bil och den egna säkerheten(och andras).
Spiraldiametern är såpass stor att det ofta resulterar i att "fjäderresterna" åker ned i chassikomponenter och däck!

Bak är det mycket mindre risk att detta inträffar pga en annan diameter på spiralerna, dvs mindre diameter och det innebär en mycket mindre risk för "totalstopp"..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.