|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej grabbarna... Idag är jag svart i sinnet och trasig i ryggen. Har insett att jag inte längre håller för att ligga under bilar och uslas. Har nu under flertalet år ägt och skruvat med 3 st äldre bilar från 3-serien och även om jag älskat att köra dom så har jag aldrig varit med om bilar som krävt så extremt mycket reparationer. Ställde tidigare en fråga här på forumet om en -08 325i som jag var sugen på. Fick omgående flera varningar om vanligt förekommande barnsjukdomar i maskinen som vilken sekund som helst kunde kosta multum. Jag vill nu ha tips på DRIFTSÄKRA modeller ur 3 och 5-serien, helst bensinare men om det så krävs, även diesel. Pris idé 100000-200000 Mvh, Mattias | |
|
Hej Tror många kommer att säga stora dieseln. Lite beroende på årsmodell så är den mycket driftsäker med få eller inga konstruktionsmissar. Jag har själv två 530d som gått långt (över 30k mil) och hade också en 325d. Inga större problem. Eftersom motorn är stor går den också på liten effekt. Enda problemet kan möjligen vara att man kör för lite med dessa motorer, dvs de blir sällan ordentligt varma. Men fel som abs-kransar verkar finnas på många modeller, allmänt slitage av chassiet dyker alltid upp och så vidare. Det handlar nog också om att hitta ett bra exemplar. Jag har haft både dåliga och bra ex, svårt att kunna förutse. |
|
|
Läser man här så ska man nog undvika Xdrive eller vara ytterst noggrann med däckstorlekar. Har själv Xdrive på e91an men kommer att vara mycket noga med rätt dimensioner på däcken. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Ok! Testade just en 318d x-drive -16. Jag pendlar mycket och visst är det trevligt med snåla bilar, men den var inte jättepigg... |
|
|
325d eller 525d är det mest driftsäkra du kommer hitta. Nästan inga typfel alls. ------- //Lövet |
|
|
Hallå Andreas! Är 325d utgången modell? Hittar nästan bara den gamla karossen med den motorn. När blev dieslarna euro 6? |
|
|
Ja det är en äldre modell så den kommer nog inte finnas med Euro6. Det är den sexcylindriga jag menar. ------- //Lövet |
|
|
Jag köpte min 125i ny 2012 och har inte haft ett enda fel på den, endast vanlig service med motorolja, tändstift, däck och bromsvätska. Det är den gamla bensinsexan på tre liter och 218 hästar, utan högtrycksinsprutning etc. Bilen känns helt robust och okomplicerad. /M Mina bilar: Länk |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, här börjar man ju glida in på mitt "favoritämne" :-) Nyckeln till driftsäkerhet (men lika ofta menar vi att eventuella reparationer inte ska kosta löjligt mycket) är simplicity! Ingen vill höra det, men det är så uppenbart att många missar det. Har du en bil med 1 detaljer med en failure probability på 0.01 under ditt 10-åriga ägandeskap och du har en bil med 20 detaljer med samma failure probability så är det uppenbart vad som är mest risky (1*0.01 = 1% att något skiter sig jämfört med 20*0.01 = 20% att något skiter sig). Det innebär utrustningsmässigt sett - ingen xDrive - ingen elektriskt utfällbar dragkrok - inget elektrisk panormatak - inga elektriskt infällbara backspeglar - inga Soft-Close dörrar - inga automatiskt öppningsbara eller stängbara bakluckor - inget TPMS - ingen elektrisk handbroms - inget Start & Stop och Stop & Go system - ingen automatväxellåda - ingen Parking Assistant med backkameror - ingen <x> Assistant överhuvudtaget - ingen HUD - ingen Night Vision - ingen elektrisk styrservo - inga solskyddsgardiner - ingen massage/värme/ventilation i sätena - ingen Comfort Access - inga adaptiva <det ena eller det andra> - ingen integral aktiv styrning (där bakhjulen styr med) - inget dynamiskt <det ena eller det andra> - <generellt så lite automatiskt som möjligt> - <generellt så lite elektrisk utrustning som möjligt> Det innebär motormässigt sett - måttliga effekter - inga bensinmotorer med direktinsprutning (aka GDI) - inga bensinmotorer med turbo - inga dieselmotorer med nyare avgaskrav som Euro6 (gärna även utan Euro5) Vill man ha ovan nämnda så får man antingen pynta upp helt enkelt (inget är gratis), köpa nytt vart 3:e år eller leasa (eller starta ett företag). Motormässigt sett hamnar man tidsmässigt runt N46- och N52-motorn när det gäller bensinmotorer (dieselmotorer vet jag inte). |
@Matthias och @andreas_lofgren : Är det N57-dieseln ni menar? |
|
@slangen Nej, jag tänker på M57. Har inte haft ngn N57 ännu. Matthias |
|
Aha, troligtvis ännu driftsäkrare! Såg nu att M57 sitter ju ända upp till 2009/2010 i E60/E90 - trodde inte den kom med över i LCI. Den sitter ju i alla E61 525d ser jag ju nu! Ja, definitivt intressant alternativ. |
|
Nä, man undrar hur de nya hybridbilarna kommer fungera om 10 år för att inte tala om vem som kommer våga köpa dom? En sak är säker, vi går definitivt mot mycket dyrare tider när det gäller bilägande eftersom allt mindre går att laga själv. Knappt värt att vårda en sån komplicerad bil eftersom tekniken i den åldras oavsett hur den sköts och rosten hinner sannolikt aldrig bli ett problem. |
|
|
Finns inget som tyder på det. Exempelvis Toyota Prius är bland det mest driftssäkra som finns och de är 15 år gamla vid det här laget. Batteriet verkar också hålla ungefär 90% kapacitet upp till 20.000 mil. ------- //Lövet |
|
| Jag skulle säga som Lövet att lite tyder på det. Snacket om laddbara bilars andrahandsvärden har också kommit på skam då det är märkbart bättre än sina jämförbara fossilbilar. | |
|
Jaha |
|
| Blev hånad när jag valde en 2014 x3 sDrive 18d manuell. Men den bara rullar och rullar utan problem. Ingen xDrive, ingen automatlåda, inget överuttag av effekt. Känns efter 15 tusen mil fortfarande som en helt ny bil. | |
|
Ändå har du dekaltrimmat den till 20d i profilen? =) Ur driftsäkerhetssynvinkel så tror jag du gjort helt rätt. En basmodell med lite utrustning känns ju som det bästa om man primärt vill att det ska fungera bra och länge. Man får en driftsäker bil till vettig ekonomi. |
|
| En så pass ny bil ska hålla oavsett hur mycket extrautrustning den har. Det är när den är 10 år gammal och gått 20.000 mil som man kan dra lite mer långtgående slutsatser. Men saker som inte finns kan inte gå sönder, så är det ju. Men man får väga det mot om man saknat något under tiden. | |
| Finns det X3 sdrive? Hade ingen aning om att de fanns | |
| Hade inte heller hört talas om en x3 sdrive. Kanske kan bli något svårsåld om du vill sälja den. Låter hårt att du blev hånad för ditt val, men starkt att du stog på dig :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.