AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.605

Missljud från bagageutrymmet

Har en 3 GT -18 där jag noterat ett ständigt återkommande missljud från bagageutrymmet. Det uppkommer ett knackljud när man åker över gupp eller svänger lite kraftigare och kan lättast beskrivas som ett metalliskt ljud, som en sten eller skruv som slår mot metall. När bilen är kall låter det betydligt mindre sällan och när den blivit varm så uppkommer det i princip på varje gupp eller sväng.

Jag har lokaliserat det någorlunda till att komma från längst bak i bagageutrymmet och sannolikt har jag nu kommit fram till att det högst troligen har med själva bagagebaljan (den under locket som fälles upp) att göra.
Bagagebaljan är ju som ni vet täckt med ett filtöverdraget formpassat skydd som sträcker sig över hela baljan och bak mot bakre stolsraden. Detta skydd i sig är, åtminstone på min GT, mindre än själva baljan varför det med lätthet kan röra sig. När jag då knackar på detta så att det tar i själva karossen uppkommer ett metalliskt ljud, så väl bakåt som åt sidorna. Så nu när jag testat att lägga trasor som spänner mellan kaross och skydd försvinner missljudet till stor del.

Har någon annan upplevt samma problem och är det något man själv kan göra åt detta? Kan inte riktigt se hur man kan få loss denna del för att se att det inte ligger något annat under skyddet, då det verkar som att man behöver lossa hela insteget till bagageluckan för detta?

Detta borde väl kunna inrymmas under garantin eller vad tror ni?
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"kan lättast beskrivas som ett metalliskt ljud, som en sten eller skruv som slår mot metall."

Det kan inte vara det då, en sten som kommit upp och ligger emot avgassystem eller hjulupphängning...?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Kanske ändå inte är bagageplåten, ljudet försvann bara tillfälligt när jag satte tryck mot denna då det nu är tillbaka trots detta.

Ljudet lokaliseras till mitten baktill, precis under/i baljan/ovanför där dragkroken är infäst. Om det skulle kunna vara en sten eller annat som rullar runt - har någon tips på var man kan leta i detta område? Inte funnit nåt kring avgassystemet och hjulupphängningen känns lite väl mycket åt sidan för att det ska låta från mittenpartiet? Det är som ovan nämnt ett högt metalliskt ljud som uppkommer vid sväng och gupp och som är mäkta störande.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kolla Länk å se hur bilen ser ut in/utvändigt, delar, hålrum osv.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
En möjlig orsak: Vet ej hur det funkar på 3 GT men på min och andra äldre bmw sitter ställbara buffertar i hårdgummi, en på var sida i karossen vid baklyktan, vilka luckan lägger an mot. Sitter dessa fel slår luckan emot vid gupp och andra knöligheter.
Testa genom att trycka ner på din stängda baklucka och känn om den glappar.
Skruva isf upp buffertarna en liten bit i taget tills du känner att luckan blir stängd utan glapp.
#14 ser ut att vara bufferten på en GT Länk
@Yeddheng: Stort tack för tipset, ska se efter ikväll!
Vidare funderar på jag på om någon skulle kunna få en idé om orsaken utifrån att jag nu noterat att ljudet endast uppkommer när man svänger vänster och ej vid högersväng - och såklart uppkommer det vid gupp. Nu har det blivit än värre så det låter i varje vänstersväng och varje gupp också. Lutar väl åt att jag lämnar in den, men känns ändå som det borde vara något simpelt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.