AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.084

e46 325i -03 startmotor går ej runt.

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hallå grabbarna...

Bmw nummer ett är multisjuk och nu får jag inte igång Bmw nummer 2...
Har gått trögt på startmotorn sedan några dagar. Satte nu på kvällen i fräscht batteri varpå det händer ingenting från startmotorn. Har försökt rulla bilen med växel i för att få motorn i annat läge men ingenting funkar. Dessutom hittar jag inte ev säkring till startmotorn.
Kan nåt annat hänt när jag bytte batteri? Övrig ström funkar och jag har till och med försökt boosta med laddkablar från annan bil.
Vet nån vänlig själ vilken säkring som går till startmotorn eller har andra tips...?

Mvh, Mattias

Har du inte svarat på din egen fråga redan startmotorn.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Det lutar väl åt det tyvärr. Men innan jag beställer ny så vill jag gärna höra lite tips på alternativa diagnoser. Skulle exempelvis vara intressant att hitta rätt säkring. Allt skit står på Tyska och google translate är inte till nån hjälp. "Starter" finns inte att finna någonstans på mitt schema.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att knacka på startmotorn när du gör startförsök - hoppar den igång då är kolen och/eller solenoiden dålig i startmotorn.

Kolla även jordfläta mellan motor och kaross - vanligt att den ärgar sönder och då kan kontakten bli dålig.
Enklast att koppla startkablar mellan lyftöglan i motorn och "minuspolen" under huven som tillfällig förstärkning i jordningen mellan motor kaross.
Hjälper detta är sannolikheten stor för dålig jordfläta under bilen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo givetvis inget man chansar på att byta, inte den billigaste delen att köpa ny, fick byta min förra året vill minnas att den gick loss på runt 2500.

Ska se efter i boken om jag hittar något nyttigt och då återkommer.

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Tack grabbarna

Har testat koppla startkablarna men fick ingen reaktion. Försökte titta efter startmotorn men det vette sjutton hur man ens kommer åt att knacka på den där den sitter långt under insugningsröret. :(

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova om du kommer åt med t ex. ett kvastskaft av trä - använd INTE metallpinnar då det är lätt att komma åt de oisolerade terminalerna med kortis som följd....då blir det DYYYRT som Bosse Bildoktor brukar säga! ;)

Annars får du lossa på hasplåten (plast) under motorn för att komma åt.

Hur långt har bilen rullat?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det är ganska vanligt att startmotorn säger upp sig, inga direkt konstigheter att byta men ganska trångt och tidskrävande. Börja med att mäta på startmotorn om du har spänning, både på pluskabeln och tillslagskabeln. Finns det spänning där är det nog tyvärr bara att byta startmotorn. Går att komma åt att mäta uppifrån men ev. kan nån plastkåpa behöva tas bort.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hallå Johan!

Så vi dricker öl och hänger på autopower denna fina vårkväll? ;)

Kärran har gått 22 000. Ska kika lite igen i morgon. Är lite trött på eländet just nu.

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Bosch är väl bra grejer..?

Länk

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ja, Bosch är bra grejer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.