AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.449

Kombi Bil för max 50k

Hej har ni någon erfarenhet för köp i denna klass ellet budget.
Det blir ju säkert en 8-10 år gammal bil men en hel del mil men frågar är vilken modell ska kan satsa och tänka på vid köpet.
Är ibte världens kunnigaste om just denna prisklass även om jag försökt söka mig fram så alla rekommendationer uppskattas
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad prioriterar du högst? Körglädje, problemfritt, låg driftskostnad, komfort, storlek?

Är du öppen för alla märken?
Skulle väl säga problemfri i första hand samt komfort, är öppen för alla märken
Måste det vara en kombi? Bekymmersfri ägande och billig i drift så kan jag rekommendera en Toyota Prius. Vi har en i hushållet , en 2007, ägt den över 2 år och avverkat en ca 4000mil. Utöver sedvanlig service har det inte varit något annat. Blivit 3 ggr långresa utan bekymmer med packning, gott om plats. Passar fint stadstrafik som landsväg.
Vill ha möjligheten att använda 1 barnstol eller 2, yaris har jag hört ska vara ganska problemfri men troligen lite för liten, möjligen en större sedan
Inga konstigheter att få in två bilbarnstolar, själv har vi en bilbarnstol i bilen, bakåtvänd och idag framåtvänd.

Yaris blir definitivt trångt, svägerskan åker en sådan.
Tänk på att du får betydligt mer utrymme i en Prius och dessutom med möjligheten till hybridsystem. Åker på el farter under 50km/h stan, förutsatt att batteriet är uppladdat till minimum för att kicka igång. Fordonsskatt 360/år
Förlåt det var prius och inte yaris jag ville skriva, får ha öppna dörrar om jag stöter på någon fin prius isåfall
Vi kommer ha vår ute till försäljning inom kort om du skulle vara intresserad. Vi har provkört nya modellen och kommer nog slå till på en kommande veckor. Skicka PM om det skulle vara intressant :)
helt klart tack för rekommendationen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En noga utvald Volvo V70 är nästan alltid ett förhållandevis problemfritt val - bra utbud att välja mellan, bra utrymmen, bra komfort, relativt bra priser, bra säkerhet, hög grundkvalitet, utbyggt service-/reparationsverkstadsnät, bra tillgång till förhållandevis billiga delar, relativt lågt värdetapp den dagen den ska säljas etc. etc.

Dock inte det roligaste valet...

Toyota är i mina ögon överskattade då statistiken ofta vilar på att bilarna körs korta sträckor varje år, servas rigoröst minst en gång om året av ägarna, har förare som kör bilen från punkt a till b utan att pressa bilarna det minsta pga. total avsaknad av körglädje etc. etc.

Jag har haft två Toyota under min "bilkarriär" - en Toyota Celica när jag var ung - den var rolig att köra och relativt problemfri (men långt ifrån helt). Celican var ju dock lite av en "sportig bil" och avviker därmed från merparten av Toyotautbudet.
Den andra bilen var en Toyota Corolla - den enda bil jag ägt som jag blivit förbannad på när jag kört - totalt menlös bil utan någon form av körglädje eller karaktär/karisma alls...min fru upplevde samma sak.
Vi köpte den billigt från mina föräldrar när de skulle byta bil och sålde den några månader senare för vi inte stod ut med den - gjorde iofs en bra affär för vi fick (oförskämt) bra betalt för den...inte heller den var helt problemfri.

En av de mest problemfria bilar jag ägt är nog E46:an som köptes ny och skrotades ut vid nästan exakt 40.000 mil pga. vildsvinskollision - inte problemfri men inte mycket utöver rena slit-/servicedelar faktiskt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svaret Johan, V70n är en bil jag funderat på men som du säger gäller att hitta rätt, är osäker hur långt jag kan komma för 50 000 men vi får se jag söker vidare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.