|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har dessvärre insett att mitt roliga nyinköp har en "del" rost... Trösklarna och domkraftsfästena är knappt existerande. Har försökt hitta trösklar som ekonomiplåt, men lyckas inte hitta det till e36 Compact. Finns det någon som har hittat det någonstans, eller som vet om det går att anpassa trösklar från någon annan e36-modell? Kan ju inte vara ensam i världen med rostig Compact...? | |
|
Har du kollat med BMW? De har säkert plåt som du behöver - frågan är väl kanske iofs priset, men ibland blir man positivt överraskad när det gäller BMW:s prissättning (likväl som man kan bli chockad åt andra hållet i andra fall)... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan! Nej jag tänkte faktiskt på det idag! Jag ringer dom imorgon så får vi se om man tappar hakan av förvåning eller chock över priset (om dom har trösklar vill säga)! Tack för tipset! Var ut och hackade bort lite mer kex ikväll och känner mig lite nöjdare efter det... mycket jobb, men det känns som att det kan finnas hopp -ser riktigt bra ut inuti trösklarna, så det är mest undersidan som tagit stryk som det verkar. Med vänlig hälsning, Jonas |
|
|
Det finns men biten är mye större än du önskar, och dyrare. Nr 3 i länken. Länk Billigare men passar bara 4/5 dörrars men med lite jobb så kanske? Länk Länk |
|
|
Har kollat med BMW och dom sålde inte ekonomiplåt. Tack Dawwe! Den biten var lite stor (och ffa dyr...) är nog mer inne på att köpa trösklar från sedan eller touring och modifiera det som behövs. Har någon gjort detta förr så emottages gärna råd om vilken tröskel som passar bäst. |
|
| Det är likadana trösklar på sedan & touring om man får tro min ebay länk? Typ 350 kr för en tröskel är billigt, även om man får modda o ha sig... | |
|
BMW säljer i alla fall "plåtdelar" där trösklarna ingår, om det är samma som "ekonomiplåt" låter jag vara osagt: Länk Mvh Johan b BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hmm! Märkligt... när jag ringde och frågade på BMW i Gävle så hänvisade dom till andra firmor. I helgen ska jag börja riva lite mer för att få en bättre överblick över omfattningen. |
|
|
Nu har innerskärmen och framskärmen åkt av. Mer jobb har visat sig... vet inte om det går att bifoga bilder? Jag hittar ingen sådan funktion. Hursomhelst så har någon vid tidigare tillfälle lagat ”boxen”/ramdelen som sitter bakom hjulhuset mellan tröskeln och den inte rambalken. Även denna del verkar svårhittad... vore trevligt om den fanns som ekonomiplåt, annars får jag göra samma variant som tidigare reparatör och svetsa ihop en egen låda. Fråga två är om det bara är en tom rambalk eller om det finns något att vara aktsam om där innanför? Ut i garaget igen! |
|
| Även jag har problem med trösklarna på en Compact (mest fram men även lite bak men höger sida ser bra ut). Tänkte laga med plastic padding el dyl för besiktningen. Det ser stabilt ut innan för. Vad tror ni om rejält lager PP och fin färg utanpå? | |
|
Det tror vi inte på alls. Svetsa, seriöst. Plasticpadding är bara kosmetika utan egentlig styrka. Styrka får du genom att svetsa eller möjligen om du laminerar med 4-5 lager glasfiberväv, men problemet är att få tillräcklig vidhäftning mot metallen, men 4-5 lager med (typ 200 grams!) glasfiber ger alla fall en "metalliknande" känsla. På en gammal Compact så behöver kanske inte svetsen vara den snyggaste, lämnar du till random verkstad som kapar bort allt det ruttna o svetsar dit ny "egenbockad" plåt så behöver det inte kosta mer än 1000-1500 kr. Det kommer nog synas även om man målar över, men rätt utfört så har du fullgod styrka. |
|
|
Jo anade detta ;0) Tack för snabbt svar! Bor på landet med kontakter som kan svetsa så det löser sig nog. Tänkte mer att besiktningen inte brydde sig om ramen inuti var intakt. Om nu inte den plåten är en del av en självbärande kaross förstås. Inte helt säker på hur jag kollar att ramen i en 1997:a är helt intakt. Domkraftsfästet (hålet som är kvar) verkar stadigt. |
|
|
Gjorde en "fusklagning" på 323an. Hål i tröskeln bak. Länk Länk Gjorde först en mall i tunn plåt, sen klippte till en rostfri plåt (från en gammal diskbänk). Länk Länk Kolla passform Länk På med rostskyddsmassa, skruva och popnita fast plåten. Länk Sen på med ännu mer rostskyddsmassa. Länk Länk Ser bra ut och besiktning knackar inte hål. ;) Men det är klart att det är bättre att göra ordentligt och svetsa i plåt... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Snygg fusklagning :-) Jag har dock för avsikt att göra ett seriöst försök att laga all rost. Nya framskärmar och trösklar måste inhandlas och sedan en del fabricering av en del nytt golv och lite annat... Problemet är som sagt att trösklarna till Compacten inte verkar gå att få tag på, men jag tror att det ska kunna fungera med trösklar till en coupé! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.