AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.700

Ta bort spärr på TV?

Ha
4
Hasse Åström
530iA -02 Sedan
Hej! Jag är ny på erat forum och tänkte få lite hjålp, för här verkar det finnas mycket duktigt folk. Jag har en nyköpt 530iA -02 och vill ha bort spärren för att kunna se på TV:n när man kör. Jag sitter i bilköer varje dag in till Stockholm men det går lite lite för fort för att TV:n skall vara på hela tiden = mycket irriterande. (hur kan man önska att en kö skall gå långsammare.....)Har någon ett bra tips på hur man kodar bort spärren, såg att någon lyckades med detta upp till -99:or, men sedan då. Har snackat med killarna på BMW men de får inte ta bort spärren.

Hasse
Visa användare
13
KC
M3 E92 -09
944 S2 banbil -90
Chrysler Grand Voyager -10
Har du pratat med en ej auktoriserad firma? Typ Tyska bil på Sveavägen dem är duktiga på BMW och är billiga.

/KC
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det går inte på BMW producerade på BMW producerade efter 99/08 mig veterligt. På E46 fungerar det så att den tar impulserna från v bakre ABS/ASC sensor och det går inte att koppla ur. Möjligt om man byter TVmodul men då pratar man tor paket till USA www.nav-tv.com samt tull och hela baletten. Möjligen någon som ny info, George?:)
Mvh
Asken
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Asken: Det enda tipset jag har är en produkt som säljs i tyskland, har inte provat. Kolla under Länk
mvh
George
Ha
4
Hasse Åström
530iA -02 Sedan
Tack för tipset George !

Det verkar vara något som kan lösa problemet, då det tydligen inte bara är en kodningssak utan det ligger lite mera hårdvara bakom.

Hasse Å

Hasse
När jag kollade upp detta senast med BMW samt några kontakter i Tyskland så fick jag till svar att det faktiskt går att programmera bort TV-spärren via BMW:s service datorer (DIS eller MoDiC) på nyare bilar men att det då behövs en speciell kod samt ett OK ifrån BMW i Tyskland.

Men av någon anledning så får/vill/kan inte BMW verkstäderna göra detta. Jag vet inte om det finns några svenska lagar som styr detta eller om det är en tyst överenskommelser i bilbranchen som med t ex 250 km/h-spärren. Eller så är man bara rädda för eventuella rättsliga efterspel om det skulle hända någon olycka (jämför med bilbarnstolar och airbag fram).

Å andra sidan så är det väl lika farligt att sitta och titta på navigator kartan när man kör?

Det verkar dessutom finnas olika spärrar i olika länder. T ex i England så påstår man att TV:n inte fungerar om inte handbromsen är åtdragen. Och i vissa andra länder utanför Europa så finns det ingen TV-spärr alls.

Eftersom det räcker med att ta loss TV-modulen och skicka den till www.nav-tv.com så antar jag att de vet hur man programmerar om denna men det borde ju finnas fler som kan göra detta utan att behöva koppla in någon extern adaptrar som ändrar eller stoppar signalerna ifrån olika sensorer!?

/RS2
Jag har navi+TV i min E39 och den är från -99... är det någon som vet hur man får bort den spärren???
Ha
4
Hasse Åström
530iA -02 Sedan
Tack RS2 !

Min bil är en importbil från Tysklan som jag själv tog hem förra veckan, jag skulle ha kollat med bilfirman där om de kunde ha gjort det direkt i Tyskland men missade det tyvärr. Kanske hade varit lättare.
Angående www.nav-tv.com så menar du att man kan skicka tv modulen till den för avkodning. var sitter den någon stans i bilen ? Är det i skärmen eller sitter det någon "burk" någonstans ?

Tack

Hasse Å

Hasse
Ha
4
Hasse Åström
530iA -02 Sedan
Till S 328 R

Om du går till första sidan och väljer Gör-det-själv, mekartips, avdelning elektronik, borttagning åkspärr TV så ser du hur du skall göra på alla bilar upp till -99

Hasse
Hasse Åström: Tack för det... jag såg det faktiskt också. Så nu ska jag ut och fixa med det...
Det finns tydligen ett företag i England också som kan ta bort TV-spärren i nyare bilar.

/RS2

Länk
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Necrobumpar den här tråden.

Jag vill väldigt gärna få igång TV:n medan bilen rullar. Inte för att jag ska titta på TV-såklart, utan för att min passagerare ska kunna underhålla sig med att spela Nintendo.

Gjorde den här installationen idag nämligen och det är grym underhållning för passagerarna att kunna spela NES när man ska åka långväga.

Länk

Nintendot är inkopplat med en 12-240V converter från biltema för 250 spänn, och AV-kablaget är pålött på kretskortet till TV-modulen. Funkar perfekt när man står still men så fort man börjar rulla så kommer varningstexten upp. Jag vill -inte- rycka säkringen till hastighetsmätaren, som jag läste i nåt inlägg i forumet.

Bilen det gäller är en BMW E46 330Xi Touring från -01.

Finns det nåt "knep" för att låsa upp spärren på en årsmod > 99, eller är det VIMBMW-kablaget från NAV TV i England som gäller?

Är det kablaget kompatibelt med 4:3 skärmen?

Är det någon här som har köpt och testat kablaget?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.