AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
13.808

Kvalitet på fälgar

Sida 3 av 3
Vafan Johan B. Skogen är tät... Testerna utgår som sagt från "ideala" förhållanden, dvs man eliminerar så gott som alla felkällor, således kan man "mäta" däckens prestanda. Jag är med på detta till 100%! Men hur tror du det ser ut i verkligheten? Ja självklart kommer det bästa däcket prestera bättre på en kass bil än det sämsta däcket. Det patetiska är att man sätter så mycket tilltro till just däcken, som att det är den enda faktorn som gör att man kan undvika en olycka? Detta är som du oxå vet ren BS. Monroe har ju uppgivit att en (1 av 4!) defekt dämpare på en bil kan förlänga stoppsträckan med upp till 2 meter vid 50 km/h. Hur mycket längre blir stoppsträckan om alla 4 är si-så-där, 4 m? Har man då ett test där det bästa däcket har en stoppsträcka på tex 30 m vid 50 km/h (torr väg) o det sämsta 34 m så är skillnaden rätt stor då reaktionssträckan borde vara den samma i båda fallen, dvs någonstans kring 15 m, med andra ord så är skillnaden i bromssträcka mellan det bästa o sämsta däcket hela 4 meter i värsta fall, och det är en jävla skillnad på 15 m kontra 19 m, absolut! Men om det Monroe säger stämmer så skulle alltså det sämsta däcket på en (gammal "20000 milare") kunna ha nästan samma stoppsträcka som det bästa, o dessutom erbjuder bilen (!?) säkrare köregenskaper tex vid en undanmanöver. Detta testar man så klart inte. Det kan såklart oxå vara som så att Monroe's reklam ljuger rakt av, det skiljer inget i stoppsträckan, jag vet inte mer än att helfrisk dämpning får bilen att kännas HELT annorlunda, men har man aldrig kört en gammal bil som har just detta så vet man inte, utan man gissar bara. Det kan ju omöjligen vara som så att jag har bara haft tur med alla mina "skitdäck"? Det är inte heller sannolikt att jag är en extremt skicklig bilförare. Sannolikt så ligger det lite i varje, skitdäcken är inte riktigt så kassa som man kan tro under normala körförhållanden där bilen körs så som staten vill, dvs planerad körning, sen finns det alltid oväntade situationer (älg), men då är vi där igen, vilket är säkrast, att ha en bil som får ner hastigheten så mycket det går (bra däck) o styra undan "vingligt" med allt vad det kan innebära eller ha en bil som inte får ner hastigheten riktigt lika mycket men ger dig en klart bättre möjlighet att styra undan säkrare?

Återigen, det pratas om säkerhet hit o dit, som att däcken är det enda som påverkar. Inget kunde vara mer fel, bilens genomgående tekniska skick har ett stort finger med i spelet. Världen är inte ideal där alla kör omkring i perfekta helt felfria bilar, det vet både du o jag, jag menar detta forumet hade ju inte funnits om alla bilar vore felfria? Bara en sån enkel grej som att man kör omkring med en lysande lampa för DSC whatever gör ju bilen markant mindre säker. Om man då istället för att köpa de där bästa däcken satsar på sämre däck och (!) fixar DSC (vi leker med tanken att totalkostnaden blir densamma och att ägaren har inte råd med, eller vill, betala mer) så borde ju bilen bli markant säkrare med fungerande DCS men sämre däck? Ja det ideala är bästa däcken, fungerande DSC o allt annat "top notch", men så ser det sällan ut. Mängder med bilar rullar med katastrofalt dåliga dämpare,utan att ens veta om det för dessa försämringar smyger sig på bilen, o när man väl märker de tydligt så brukar grejerna vara helt sopslut.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, du läser mina inlägg som fan läser bibeln... :(
Om det är en psykologisk försvarsmekanism eller annat vet jag inte.

Det jag säger är att däcken är den faktor som sannolikt inverkar mest i de allra flesta fallen och framförallt att det är den enskilda parameter som enskild bilförare både kan påverka, mäta och se direkta "resultat" av lättast. Det sistnämnda genom att läsa olika seriösa däcktester.

Alla delkomponenter i ett system påverkar givetvis slutresultatet, men det som jag främst vänder mig emot i din argumentation är att den är ologisk så till vida att du rättfärdigar att man medvetet väljer att använda sämre komponenter (däcken) bara för att resten av systemet är ok.
Att du säger att du får "mer pang för pengarna" om du köper nya stötdämpare än bättre och dyrare däck, är det väl en sak men då måste du ju kunna klä detta i mätbara värden. Nu är det rena spekulationer som du väljer att vrida och vända på för att rättfärdiga ditt köp av billiga däck.

Köper man billiga däck för att man av någon anledning inte tycker att bilen bör ha ha bättre/dyrare. Problemet i mina ögon uppenbarar sig när man i nästa andetag börjar påtala vikten av säkerhetstänk.

Återigen hur mäter du hur dålig en stötdämpare är och hur mäter du hur mycket det påverkar resultatet?
Monroe-argumentet som du hänvisar till säger (enligt dig) "en defekt dämpare" - vad innebär det?
Är det en sliten sådan? Om så är fallet - hur mäts slitaget och hur stort är det, är det 20%, 40%, 80% försämring gentemot en ny dämpare? Vilka parametrar mäter man i så fall och hur?
Är det en helt havererad dämpare som inte dämpar någonting?

Ju sämre väglag man har desto större brukar skillnaden bli mellan bra och dåliga däck. När det gäller bromsgrepp på torr väg, är de flesta däcken numer helt ok och skillnaderna är förhållandevis små i de flesta fall.
Situationen blir annorlunda när man kollar på våtgreppet - det är oftast där man ser den stora skillnaden mellan bra och dåliga däck. Tittar man på vinterväglag blir resultaten oftast ytterst tydliga i skillnaden mellan bra och dåliga däck...

Jag lever i uppfattningen att mäta är att veta, så bara för att ta ett exempel ur mängden av däcktester där man jämför olika däck, i detta fall ett nytt premiumdäck, ett slitet premiumdäck (runt 5 mm mönsterdjup), ett "miljödäck" av premiummärke, ett lågprisdäck och ett slitet dubbfritt premium-vinterdäck - allt mätt vid sommarförhållanden:
Länk

Intressant är här att se att lågprisdäcket hade en hastighet av drygt 50 km/h när premiumdäcket hade stannat helt vid broms från 100 km/h i väta! Kör du på en oskyddad person i 50 km/h är det mycket sannolikt samma sak som att personen i fråga avlider!

Skillnaden var något mindre vid torrt väglag - där var hastigheten på lågprisdäcket "bara" drygt 30 km/h när premiumdäcket hade stannat. En påkörning i 30 km/h är dock fortfarande en väldigt allvarlig olycka med stora skador som följd - kanske även dödsolycka här...

Naturligtvis blir resultaten annorlunda om man väljer att titta på tester med andra däck, men generellt är bilden väldigt tydlig: lågprisdäck har betydligt sämre prestanda (när det gäller sommardäck syns detta tydligast i väta)!
Ibland dyker det upp något enskilt lågprisdäck i testerna som faktiskt presterar ganska bra även i väta, men de får nog anses vara "undantagen som bekräftar regeln". ;)

Kan du presentera något vettigt sätt att dels mäta skicket på stötdämpare och dels presentera trovärdiga mätresultat (inte ren reklam) som påvisar vad ett visst slitage i dämpare medför, skall jag givetvis ta åt mig den informationen.
Men finns inte sådana testresultat att uppbringa, blir det tyvärr bara floskler och spekulationer där det är omöjligt att belägga påståendet.

För att förekomma återkommande påpekanden: Jag hävdar inte att dåliga stötdämpare inte har inverkan på prestandan, det jag hävdar är att det är omöjligt för en lekman att mäta hur slitna de är och hur stor inverkan ett "slitage" har på säkerhetsprestandan - därmed är det rent nonsens att hävda att byte av stötdämpare vid ett visst miltal har större positiv säkerhetsinverkan sett ur kostnadsperspektivet ("mest pang för pengen") än att använda bra däck som är i bra skick.

Själv brukar jag räkna med att behöva byta stötdämpare runt 15.000 mil eller så där jag valt miltalet utifrån att jag då TROR att jag skapar en rimlig säkerhetsmarginal utifrån vad verkstadsbranschen brukar ange som rimligt. Har slitaget i stötdämpare gått så långt att jag kan känna att bilens väghållning inte känns helt ok eller att en dämpare börjat läcka ut olja, är gränsen för byte passerad med råge och där vill jag helst inte hamna...

Jag brukar också byta sommardäck när de närmar sig 3 mm mönsterdjup och 5 mm på vinterdäck...

Som lök på laxen brukar budgetdäck bli väldigt dyra i det längre perspektivet om man bara räknar på t ex. slitaget och bränsleförbrukningen (rullmotstånd).

Jag har börjat kika lite på 18"-däck till Mercan då jag har en uppsättning nya MB OEM-fälgar liggandes i garaget som "fyndköptes" på Tradera för 2000 kr (!) plus frakt men slutpriset blev ca 700 kr/fälg med frakten, fast priset hade naturligtvis blivit annorlunda om jag knallat in och köpt dem över disk hos Mercedes där varje fälg har ett listpris på kanske 3400 kr plus TPMS-ventiler. OEM behöver inte automatiskt innebära dyrt om man har ögonen öppna och har lite tur! ;)

I mitt fall är det dimensionen 225/40-18 som är aktuella.
Räknar man enbart på priset för fyra hjul från t ex. Däckonline, kostar fyra premiumdäck mellan knappt 4000 kr (billigaste är då Good-Year och Pirelli med Dunlop upp några kronor) till ca 4800-5100 kr för Michelin beroende på modell.
Billigast möjliga däck i den dimensionen kostar kanske 2800-3000 kr för en uppsättning och mer "kända" budgetdäck kanske ligger på 3500 kr eller därikring.

Slitstyrka är ibland svårt att sia om men generellt brukar premiumdäck i allmänhet och Michelin i synnerhet hålla mycket längre än billiga däck. Så milkostnaden är ofta då lägre med dyrare däck än med billigare dito även om det kanske svider lite mer vid just inköpet.
Räknar man dessutom in rullmotstånd som leder till skillnader i bränsleförbrukning, blir "besparingen" med premiumdäck ofta ännu större.

Jag tycker att det är en "no-brainer" att köpa "minst" de billiga premiumdäcken när man börjar räkna på det och titta på vad man får för pengarna.
Jag lutar dock åt att köpa Michelin trots allt, beroende på att jag har goda erfarenheter av dem och att de placerat sig i toppen av olika tester (PS4 och Primacy4) och att särskilt de senare kan visa på en markant högre slitstyrka (fler mil) än konkurrenternas däck utifrån oberoende tester.

Utan att på något sätt vara nedlåtande mot någon, tycker jag om ett ordspråk som en kompis till mig brukar använda:
"Det är dyrt att vara fattig!"

Köper man kortsiktigt billiga lösningar, brukar de oftast bli väldigt dyra i längden...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Läst i flera trådar att du brukar rekommendera Michelin men jag vill tipsa om GY Asymeytric mycket trevligt däck. Kör mer eller mindre alltid GY och upplever att dessa däck håller länge samt oftast låg Db
Det är bara att googla, och ja det är en "no brainer" enligt mig att man ser till att ha friska dämpare. Det är lika mycket "gissningar" från andra skribenter, och "Triangle" är några resor sämre än Nankang, skrev sämst Nankang. Letar man/jag kan man/jag säkert hitta testet där skitdäcket Apollo presterade top 3, men det är inte det som är min poäng. Poängen är att man väljer ett "bra skitdäck", för det finns sådana om man är om o kring sig. Har kört med Federal, Apollo, Goodride och Nankang, lite koll får man ha, däck är en djungel. Det finns flera egenskaper som "världens bästa däck INTE kan maskera", tex sidvindskänslighet, men så klart då var vi där igen "övertron till vad världens bästa däck klarar av". BS. Fokusera på bilens sammantagna skick, dvs se till att få mest för dina pengar vilken enligt mig betyder att man INTE köper de bästa (och ev dyraste) däcken till sin 20000-kronors bil, en sådan bil har i regel fler krämpor än man anar. Ja det är delvis reklam i länkarna nedan, men det ger en liten hint iaf...
Länk
Länk

Jag funderar just i detta nu att högst eventuellt "slå till" på 4 st OZ Botticelli 3 19", specialtillverkade enligt mina önskemål, inväntar svar på om man kan få de i Chrom Shadow kulör. Det är "rätt bra fälgar" som inte ens Lanab skulle kunna klanka ner på gissar jag, skulle aldrig ens funderat på så här "scheissedyra" fälgar normalt, men denna gång är det en god kontakt som vill göra en gentjänst o ger mig ett pris som är svårt att motstå, även om det är mycket pengar så är det inte mycket pengar för dessa fälgar. Däcken kommer bli "super premium", men INTE för att de är bättre utan för att jag får de för praktiskt taget "Nankang pris" (ca 100 kr dyrare/däck, det är en no-brainer), men som sagt även dessa "super premium" däck kommer att torka ut i min ägo högst sannolikt, men när skillnaden är så lite som 100 kr så spelar det ingen roll. Normalt skiljer det typ 700-1000 kr/däck. Så resonerar jag, jag försöker tänka till hur jag använder bilen, bruxisen tex sliter jag ut sommardäcken på under 3-4 somrar. Om jag alltid kunde få tag i "super premium" däck till "Nankang pris" så skulle jag självklart köpa sådana, varje gång, bara för att.

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
@ Catch_me Jag slår också ett slag för GY. Genomgående bra egenskaper till vettigt pris. Håller mej till övre delen av prisfälten i däcktesterna jag också, för att få däck som matchar fräscha BMWs.

@ Dawwe och Johan. Jäklar anamma vad ni skriver mycket text. Jobbar ni som skribenter, journalister, författare eller liknande? Djupt imponerad. :-)

Eklunda: Jag vet vad jag pratar om. Johan B likaså. Vi ser på samma "problem" med olika ögon o helt olika angreppsvinklar. Jag försöker inte övertyga om att det jag säger är rätt för alla (för det är det inte!), men de som har äldre (gamla!) bilar borde definitivt tänka ett eller två varv extra. Dessutom har väl Sverige europas äldsta "vagnpark" har jag för mig? Att jag INTE skulle köpa apdyra premiumdäck till en ny (3-5 år gammal) bil är mitt medvetna kalkylerande val. Men när mantrat om att "bästa däcken är det viktigaste" mal som mest så måste nån agera :D?
Jag måste ju göra något "rätt" eftersom jag har aldrig råkat ut för ett haveri längs vägarna, eller bllivit bärgad för den delen. Jag väljer att tro att det till viss del är min "mindset" som är en bidragande orsak till detta, För övrig fanns det en period då även jag köpte "premiumdäck", men den perioden är förbi sedan många år. Idag vet jag bättre. Däcken är viktiga, men det är inte det enda som är viktigt på en gammal bil när det gäller hur säker den är, för det är ju det som är "pudelns kärna"...
"LND"-fälgar, åsikter och erfarenheter kring detta märke. Har googlat runt själv men hittar Ingen info alls.

Länk Tänker att dessa kan passa bra på f11'an...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.