AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
742

Nedlackning av E32?

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Hej!

Idag när jag var ute och lagade lite ytrost på min 735a kom jag att tänka påen sak som jag gjort med mina tidigare BMW... Nedlackning.

Dvs lacka det svarta under stötfångare fram och bak, samt lacka trösklarna i bilens färg, laxsilvermetallic.

Jag vet hur jag ska gå tllväga, men jag har ine en hum om hur resultatet kan bli? Är det någon gjort detta på sin E32 7-serie och kan kommentera? Snyggt eller fult?

Tacksam för alla åsikter

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är ju naturligtvis en smaksak det där. På vissa bilar blir det snyggt, men en så stor bil som E32:an har en tendens att se klumpig ut nedlackad... Tycker jag då!

Jeppe
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag avråder starkt från att göra det, jag har sett en 750 diamantsvart som var nerlackad, inget hit alls. Det såg ut som något sorts kjolpacket var monterat på bilen, och det är det fulaste ssom finns på E32 enligt mig. Om du ändå skall envisas med att lacka ner den, börja inte kladda med sprayburk utan lämna den till en lackare.
Tycker inte heller du skall lacka ner den, det krävs nån slags aerodynamikpaket för det, typ AC Schnitzer e.d, då är man tvungen att lacka ner och då passar det bra men inte på original, det blir för mkt "240" tycker jag. Sen blir jag lite rädd när du säger att du rostlagat bilen själv, varför lämnar du inte in en sån fin bil istället? Rosten kommer tillbaka det kan jag garantera, såvida du inte är ett lack-proffs som gjort arbetet på verkstad.
Jag förstörde själv dörrarna på min första bil, en 520i-88, jag var där och slipade och sprayade i nederkant och jag ångrar mig så djupt! Sen trängde vattnet in och rosten började inifrån, skulle ha kostat på ett par tusenlappar och fått dörrar i nyskick istället.

//Sniffer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Håller med föregående talare. Jag har sett en E32 med nedlackering, ser mycket bättre ut om man har ett kjolpaket vilket inte många har. Sedan tycker jag inte att man ska rostlaga en E32 själv, om man inte är lackerare dvs. Resultatet bli uruselt. Precis som några av mina kompisar gjorde när de hade fått körkort, de trodde att de var proffslackare och det blev jättedåligt resultat. Tycker inte att man ska göra sådana grejer på en E32, bättre att lämna in och få det bra gjort.

//Schnitzer
betriebsanleitung1
Det var väl ytrost,bättre att stoppa det så länge iallafall.Ska man göra vid rost seriöst om det kommit in i falsarna på ex vis dörrarna så är det enklast att leta upp andra dörrar.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag håller med er om rostlagningen, spraya och fixa själv kan man hålla på med på en gammal Volvo 740 och andra skräpbilar, inte på en vacker E32.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
tompas, förresten var det din 735i som stod parkerad utanför Eken-center i Kållered tidigare i eftermiddags? Jag åkte förbi där vid 17-tiden och den E32 som stod där var lik din, men den hade vita blinkers fram så det kanske var någon annan.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hoppas ni inte tycker att en nedlackad E28 är fult ?
ska ev. köpa en röd eller svart och funderar att lacka ner båda i silver , mycket snyggt enligt mig

Länk

KÖPES: Länk
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Tack för kommentarerna.
Angående min rostlagning så är jag nöjd. Som sagt inga hål utan bara ytrost. Har själv hållt på rätt mycket med sprayburken med tidigar bilar, så resultat blev bra tycker jag.

Att lämna in en gammal E32 som kostar 20 papp för att laga ytrost känns onödigt och tillochmed korkat vill jag påstå. Sen beror ju allt på vart på bilen rosten sitter. Min var i framdörrarnas nederkant och i nederkant av hö. bakskärm, så det kändes helt befogat att göra det själv. En tacklucka eller motorhuv/bagagelucka skulle jag aldrig röra ;)

J.L: Nej, min bil har stått hemma hela dagen idag =) Och vita blinkers har inte hunnit komma på..än.

Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Kanske har missat nåt, men jag har aldrig stött på en lackerare som lagar rost... En lackerare gör helst inget annat än att lacka. Plockar inte bort handtag, lister, rutor mm mm. De maskerar bara ifall det sitter kvar.
En verkstad bör laga rost. Vet ingen verkstad häromkring som inte tar på sig rostlagning. Sen om man vill lämna en 88-årsmodell 735 för rostlagning är upp till var och en. Kan man svetsa så kan man ju göra det själv. Jag kan inte det och hade därmed lämnat iväg den om det inte kostat många sköna slantar...:-)
/Kidde

V8:an saknad... och snart blir det V6:a istället:o(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.