AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.856

oljud från bakaxel/diff på e90 330d som gått en bit över 15 tusen

Al
13
Alexander Lvov
e91 2009 330D
Är det någon som provat använda någon tillsats, typ det här för att tysta diffen? Länk för att tysta diffen?
hjälpte det? hur många såna satser bör man/får man peta i för att det ska bli mindre oljud från bakaxeln/diffen ? hur fort blir det tystare?

Lite bakgrund kanske först. Jag har fått ganska stark missljud från bakaxel/diff (artikelnr 33107571189 för den nyfikna) för ca 1.5 månad sen, och nu verkar det blir andra gången på knappt två år. verkstan som anses vara duktig på bmw trodde först att det var kardanskivan och den var ju lite sliten när man tittade på den. Dock hjälpte det inte så jätte mycket mot oljudet så nu tror mekverstan att det är diffen. Det värsta är att det här felet hände för ca 1.5 år sen. Och då bytte samma firman det åt mig mot en bättre begagnad. och nu falerar även det alltså. Då kostade det ca 13tkr inkl alla extra grejer och packningar varav 6.5tkr för bättre begagnad diff från skroten.
Du kan ju testa att byta till en limited slip olja. Jag har det i min och ett "vinande" irriterande ljud försvann.
Al
13
Alexander Lvov
e91 2009 330D
provat hälla i det här (som ska passa även limited slip som jag förstår) Länk
samt det här
Länk
och det blev lite bättre, men ljudet från diffen är fortfarande långt ifrån borta.
Du skulle ju behöva göra en inspektion för att se vad som är fel. Om diffen sitter på plats är det lite svårare, men det kanske går att känna om något lager är dåligt genom att snurra på drivaxlarna och kardanaxeln. Det borde i så fall kännas som något "kuggar över". Det går även att se in och inspektera kronhjulet via hålet till oljepluggen. Alternativt köper du en sån där inspektionskamera som passar till mobiler och lirkar in genom hålet så att man kan se de övriga kuggarna också. Har något kugg gått av eller ser slitet ut, ja då lär du behöva byta diff igen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara bussningarna som håller diffen och särskilt den bakre som sitter i bakre "gaveln/locket" på diffen, som är slitna och då kan det fortplanta sig mer ljud än normalt in i bilen utan att diffen egentligen låter onormalt högt i sig.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Al
13
Alexander Lvov
e91 2009 330D
alltså, jag fått hjälp av samma firma, Länk för att byta olja och lägga på antifriktionsmedlet. de sa att de rengjort också för att få bättre resultat. resultatet är som jag beskrev ovan. det kan inte vara något löst där då jag kört ca 600km sen dess med hastigheter uppemot 170.

vad jag hittar nu, när jag googlar problemet är att det är vanligt förekommande problem på bmw. och det finns tom de som ger ut böcker hur man åtgärdar det. Länk
problemet är att den där 37kg metalklump ska plockas av o på.
Al
13
Alexander Lvov
e91 2009 330D
precis som de beskrev i boken Länk så kan man få ljudet spela upp och ner nästan helt genom att gasa/släppa gasen. det borde väl utesluta bussningar?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej - då ökar och minskar belastningen/momentet på diffen...jag skulle börja med att undersöka skicket på bussningarna och om de inte är bytta efter dryga 30.000 mil, så är det garanterat dags att byta dem oavsett...

Visst kan en BMW-bakaxel vina lite efter många mil, men allt är relativt och oftast brukar man beskriva diffarna som "skottsäkra" hållbarhetsmässigt.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde:

Hur ser den gamla oljan i diffen ut?
Är det mycket "glitter", så är det en tydlig varningssignal på mekaniskt slitage.

Mvh
Johan B

Al
13
Alexander Lvov
e91 2009 330D
det var ju ingen glitter. som jag beskrev tidigare, det är andra gången jag får problem med diffen. den förra gången var det mycket glitter. den här gången inte. känns som att verkstan var lite kluvna vad man gör nu åt detta. bilen har gått 15.6 tusen mil och ca 1.5 tusen mil sen de bytte diffen. vi pratar alltså hela den här klumpen Länk

för övrigt, finns de där bussningar du beskriver på den bilden eller vart exakt sitter de?

p.s. det är ju 330d , så massor med vridmoment på den jäkeln. bara 335d som har mer vrid men den har väl limited-slip diff som jag förstått.
bl
2.294
blixten
325i -88
Problemet kan ju vara att verkstaden hällde i fel olja i diffen när de "renoverade" den senast. BMW:s diffar skall ha precis den oljan som bmw rekomenderar, inte en massa hokus pokus oljor som någon mekaniker fått för sig är bra...
Al
13
Alexander Lvov
e91 2009 330D
de har inte renoverat nåt, de bytt till bättre begagnad för 1.5år sen och hällt in precis den rätta castrol olja, 90 tror jag var viskositeten. för en vecka sen har de hällt in lite tjockare olja med antifriktions medlet på min beställning.

Med tanke på bättre begagnade lyser med sin frånvaro, Länk
så funderar jag på att antingen byta till Quaife limited slip diff, eller beställa och prova kullagerkit eller beställa helt nytt från tyskland då det är helt orimligt dyrt i sverige (nästan 40 lax) medans drygt 20 från tyskland Länk
bl
2.294
blixten
325i -88
Det kan ju faktiskt vara så att den begagnade diffen gått på fel olja före du köpte den. Jag har en proffsrenoverad så kallad 210 diff (25% diffverkan) som ej är körd en meter som skall säljas. Men vet inte om den passar på din bil.
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Länk

Här har du 2 st med lite/normal mil som borde passa.

/Kent
Al
13
Alexander Lvov
e91 2009 330D
Tack för hjälpen @makeba men de två har utväxling på 2.79.ja,jag vet att beskrivningen säger 2.35 men om man tittar på bilden på den nyare så ser man 2.79

@blixten, tack men jag tror inte den passar.
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Ahaa.. det såg jag inte. Du åker alltså manuell låda.....

/Kent
Al
13
Alexander Lvov
e91 2009 330D
yesbox, känns som att ingen annan med så starka motorer gör det längre, och ännu färre i Stockholm :-))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.