|
|
|
|---|---|
|
Hej Ny här på forumet och även okunnig om bilar generellt så ni får ursäkta mig... Jag har precis köpt en beg. Bmw 320 E91 dynamic -10, min första Bmw och jag gillar den men har upptäckt en oskön känsla i styrningen. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men gör ett försök: När jag ligger i motorvägsfart är och gör små justeringar på ratten känns det som om det tar ca 1 cm vridning innan ratten tar och ger effekt. Detta är ganska subtilt men har effekten att bilen känns svajig och lite vinglig. Jag har försökt googla och hittat diskussioner om spårkänslighet samt att ovana Bmw-förare kan uppleva den sportiga styrningen som instabil. Vad tror ni att min upplevelse kan bero på? Är jag en kass förare som borde köra en lugn V70 eller är det nåt vaj med styrningen? Vore mycket tacksam om någon har synpunkter att ge. Med vänlig hälsning, Elias | |
|
Menar du 1) Styrningen är död kring mittläget och att inget händer först och när du då svänger mer blir det lätt för mycket? 2) Styrningen har en fördröjning så inget händer första centimetern och när det sedan kommer ikapp så hamnar du ur fas, då det blir svårt för dig att köra med en fördröjd styrning? 3) Styrningen är för direkt och du är ovan att det händer något när du vrider ratten en centimeter? Vilket av ovanstående är mest rätt? ------------------ A) Vad har du för däck? B) Har du någon koll när det gjordes en fyrhjulsinställning senast? |
|
|
Tack så mycket för svaret! Av dina 3 alternativ känns det definitivt som 1, att styrningen är död i mittläget. Möjligtvis kan det även vara altternativ 2, en fördröjning, men alt 1 känns mest korrekt. A) Bilen är inte här just nu så jag kan inte kolla exakta dimensioner. Dom är iaf 17 tum och något breda men inte annärkningsvärt. B) Nej, jag vet inte när en fyrhjulsinställning gjordes. |
|
|
Okej, att din BMW skulle vara mer död kring mittläget än din Volvo V70 känns konstigt. Likaså känns det mindre sannolikt att det skulle vara något med däcken om styrningen är "död". Det hade varit mer rimligt om du upplevde bilen som nervös och instabil. Berätta lite om bilen. Hur många mil har den gått? Hur många ägare? Hur länge har du haft den? Allmänna skicket? Bättre bruksskick eller entusiastskött? |
|
|
Den har gått 10 000 mil. 2 tidigare ägare och jag köpte den av en Mrf-handlare. Den var ju rekondad och känns nästan ny invändigt. Utvändigt är skicket också fint, några mindre lagade stenskott i lacken men inga större repor eller skador. Känslan jag upplever i högre hastighet är att det är svårt att hålla bilen stabilt när små justeringar krävs. Om vägen inte är helt rak och jag tex har ratten i svagt vänsterläge och sedan måste justera åt höger händer först inget och sedan för mycket vilket gör att jag återigen måste parera åt andra hållet. För att hitta en trygg balans måste jag ha bägge händerna på ratten och fokusera mer på styrningen än jag brukar. Känslan är att jag vill ha mer direkt styrning för ökad kontroll. |
|
|
Okej, låter inte bekant och jag har kört en hel del E91 325d -09 när den var ny. Det låter lite konstigt att styrningen är död, men att du upplever att det hjälper med två händer. Det är som att det är en mix av att du tycker den är för nervös samt för trög. Typ som att den är både för snabbstyrd och för trögstyrd. Påminner lite om när jag kör motorcykel med slitet bakdäck så det blir en platt yta på däcket. Då händer inget när man börjar svänga och sedan när man kommer upp på den runda sidan av däcket händer för mycket. Har du möjlighet att provköra en annan E91 LCI? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.