|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Har stött på ett problem med min nyköpta E39 523i touring. Det är så att fjärren dött totalt för mig, batteribyte hjälper inte och detta är den enda nyckeln jag har. Bilen går att starta och köra så chippet är det ej något fel på. Däremot går den ej att larma av så den är konstant larmad. Lite drygt att åka runt när det blinkar. Jag plockade ur säkringen så nu tjuter den iallafall inte längre. Men går det att koppla ur larmet på något sätt? Kan leva med att behöva låsa/låsa upp med nyckeln. Eller är det enda alternativet att köpa en ny dosa? Går det att köp någon billig kopia och sedan koda den till bilen? | |
|
Utgår ifrån att du har de senare sk diamantnyckeln och dessa har ett batteri som laddas under körning. Såklart måste batteriet till slut bytas och det momentet kan vara lite knepigt eftersom batteriet sitter fast i en av ledarna. Du kan prova med en sk nyckelinitiering. Det kan behövas efter ett batteribyte eller om man inte använt nyckeln under en längre tid. Kolla länkarna! Länk |
|
|
Jag laddade min "diamant-nyckel" till E39:an, när den ena av dem var lite trött (man fick stå rätt nära bilen för att larma/larma av). Jag använde laddaren till en elektrisk trådlös Braun-tandborste - la nyckeln vid "tappen" på laddstationen och lät den ligga där ett dygn - sedan var den pigg igen! Både nyckeln och tandborsten laddas induktivt och i detta fallet gick det utmärkt att använda laddstationen till tandborsten för att ladda nyckelns batteri. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| tack för tipsen! helt korrekt, det är diamantnyckeln. Ska prova att göra en sådan nyckelinitiering. Men det kändes lite konstigt att det skulle vara batteriet när den fungerade perfekt flera meter från bilen och 1 timme efter det fungerade den inte alls. Men finns det något sätt att koppla bort larmet helt? Kommer nog dröja några veckor innan jag har råd att åka in på verkstad med bilen. | |
|
haft samma problem. fick två nycklar när jag köpte bilen varav den ena inte funkade. läste instruktionsboken och där stod något om induktionsladdning. så jag tog den dåliga nyckeln och körde i några veckor och tillslut var den färdigladdad. då kunde jag plötsligt larma på osv. |
|
| Någon här som vet vad det kan kosta med en ny nyckel? borde väll inte kosta mer än en tusing ungefär? och då kan jag använda nyckeln med trasig dosa som reservnyckel | |
|
Skulle gissa på att en ny nyckel kostar någonstans mellan 2000 och 2500 kr. Prova att ladda upp den du har... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Länk | |
| redan provat att byta batteri, och kontrollerat att det är nyckeln och inte mottagaren det är fel på | |
|
Har också haft problem med diamantnyckeln jag kunde inte laddaupp min. jag köpte ny plast med blank låspinne på ebay och ett nytt batteri. sen gick jag till en låssmed som kopierade låspinnen från orginal till ebay nyckeln och sen flyttade jag över chippet och lödade på det nya batteriet. till min förvånig behövde jag inte göra någon nyckelinitiering den hoppade igång direkt och funkar nu på ca 20 meter. min orginal nyckel va död i ca 1 år min nyckel tvär dog på en dag från att funka perfekt till att vara helt död jag köpte två batterier när jag bytte och då va det ena trasigt hade 0,3v i det ena och 2.9v i det andra så ett batteri va trasigt fast det va nytt. Testa mäta spänningen så du inte fått ett trasigt batteri det ska vara 3v. |
|
| Okey! tack för tipset! ska mäta senare idag. | |
| Någon som har något annat tips på hur man kan ladda nyckeln i hemmet? Har ingen eltandborste tyvärr :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.