|
|
|
|---|---|
| Någon som vet om man kan eftermontera värme i ratten på 2 eller 3-seriens senare årsmodeller? | |
|
Det går bra. Vad du behöver köpa beror på din nuvarande utrustningsnivå. Bryr du dig inte om att få in "Rattvärme aktiverad" i instrumentbrädan så behövs ingen kodning. Har du typ lane change warning o sånt men ingen rattvärme så behövs där bara knapp + kontakt och ny kåpa under ratten. Har du vibration i ratten har du även värmeslingor, så du behöver inte ny ratt. Saknar du lane change warning etc så behöver du förutom ny ratt + kontakt + plast under ratten även ny kasett där blinkersspaken + torkarspaken ingår. Detta för att kasetten då saknar 12v-kontakt för att driva värmen. Köper du ny ratt behöver du även köpa ett kablage som sitter i ratten som driver värme + vibration, men köper du beggad ratt från typ Bildelsbasen så hänger det kablaget nästan alltid med. Det går att sno 12v från airbagkontakten som har 2 pin över men det blir ju ett fulbygge och jag tycker inte man ska fippla med airbagen... |
|
| Tack för svar, jag får kolla upp detta. | |
|
Mahhbechh, så om man har en ratt med alla funktioner inkl vibreringen så har man värmeslingor i ratten och kan då med enkla medel få värme??? Det som skulle saknas i mitt fall än själva knappen för on/off och en ny kåpa under ratten. Har en F02 från 2009 med alla tillval utom just värmen..... vore ju nice om man kunde få till värmen med :-) Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen Det stämmer på F1X, F2X, och F3X-serien iallafall. Kan inte lova att det är likadant på din då den ju ligger lite före i tiden, men det borde förhålla sig på samma sätt även där. På G3X gäller samma sak, med enda skillnaden att knappen sitter på ratten istället för under den, och man då måste byta ut panel där istället. |
|
|
Mahhbechh. Då ratten i min F01 är densamma som samtida F1x så kanske det funkar ändå..... kan ju vara värt ett försök :-) Eller blev det som du beskriver först på F1x LCI? Tänker att man kanske kan hitta knappen billigt på Ebay eller Bildelsbasen, montera den och funkar det så funkar det, annars har man iofs slängt en slant i sjön. Men det gör man ju ändå ibland när man håller på med sina hobbybilar..... Niklas Fransosen |
|
|
Visste inte att det var samma ratt som i samtida F1X. Då borde det fungera, jag har dock bara gjort modden i LCI med den "nya" ratten. Edit: Kollade nu på och det finns två rattar till din bil: 32337842808 32337842808 Båda ska ha värme integrerat, så det ska bara vara att köra. För att vara riktigt säker får man ju kontrollera med ditt VIN dock så inte din är en specialare ;) |
|
|
Jag har inte LCI ratten tyvärr utan min ratt heter 32336790893 Och vad jag då kan lista ut måste jag ha en som heter 32336790894 som dom heter när dom har värme i sig..... Så det verkar inte som det kommer att funka. Men jag har en ratt på väg in så jag kan kolla på den om det ser ut att finnas el till kringlan. Men å andra sidan verkar det ju egentligen bara vara kåpan på den nedre ekern som skiljer. Jag har sportratt men inte M-sportratt där kåpan på M-sportratten har ett M-emblem och en svart dekor medan min sportratt inte har M-emblem och kromad dekor. Och den kåpan kan man ju köpa separat också. Som gjort för att man ska tappa bort sig och göra fel. VIN CY53920 om du vill kolla men tror inte det är nåt special med själva ratten även om jag själv bytt en hel del annat på bilen så den kanske är speciell ändå :-) Niklas Fransosen |
|
|
Skrev fel där uppe, råkade visst ta två likadana nummer.. Men det var lite lustigt att när jag letade på din bil i realoem så kom där upp fler rattvarianter än när jag kollade på en random 750li 2009. Som du säger så indikerar ju inte 32336790893 på rattvärme. Mycket märkligt, då måste man ha börjat sammanfläta dessa två på senare varianter. Vad är det för ratt du har beställt? |
|
|
Det är en ratt som jag haft i bilen förr, en 32336790893 som jag skickat till England för att klä om i Alcantara. Jag originalet i bilen nu med vanligt svart läder. Gillar känslan av alcantara, har det på en av rattarna till caben, och eftersom jag liksom hade en ratt över till sjuan så fick den åka över till England för att kläs om :-) Blir kanske jättekonstigt med en alcantara-ratt i sjuan men eftersom jag ju har en vanlig med och bytet är plättlätt så kan det ju inte skada. Men eftersom han som beställde bilen en gång i tiden av någon outgrundligt korkad anledning inte valde värme i ratten men elektrisk krok (oanvänd men bytt för en hemsk summa pengar :-( ) så tänkte jag att det kunde vara kul att få till det tillvalet med. Men om jag nån dag får för mig att köpa en ratt med värmeslingor så verkar det rätt lätt att få till den funktionen, behöver bara skaffa den utökade knappen för tilt och värme. Dom sitter ihop i samma enhet så bytet är rätt lätt det med. Förutsatt då att det även finns en sladdstump mellan själva kontakten och ratten...... Ja ja, inget viktigt egentligen, jag kör ju bara med dom på sommaren så nån värme i ratten behövs inte alls om man tänker lite mer logiskt. :-D Niklas Fransosen |
|
|
Alcantara e alltid gött, oavsett bil ;) Det är ibland konstigt hur vissa specar sina bilar. Min nuvarande har det mesta men saknade just rattvärme och även svankstöd. Man bara.. vafan? De två billigaste tillvalen har man skitit i att bocka i. Så det var ju bara att leta prylar och börja bygga :) Lycka till! Lägg gärna upp bilder på ratten sen, jag e själv sugen på att antingen klä om befintlig eller köpa en m-performanceratt i alcantara. Men dom är så snuskigt dyra.. |
|
|
Ja, om bilen annars har i princip allt så kan man ju tycka att det var ett lustigt val att beställa en krokjävel för 15000 istället för rattvärme för 2000kr eller varför inte både och när bilen ändå kostade 1,5 mio...... Klä om den du har!!!! Att köpa ny på BMW eller Ebay kostar skjortan och jag har skickat 4 rattar till en firma i England som fixar i princip allt du vill. Att klä om ratten i läder, perforerat läder eller alcantara kostar samma. Vill du ha ratten tjockare? Inga problem! M-stygn? Inga problem, inte alla som vågar, BMW är sura som fan på firmor i Tyskland som gör M-stygn. Kostar i runda slängar 2500kr totalt med frakten dit och hem, billigt tycker jag. www.royalsteeringwheels.com Ska som om jag kan lista ut hur jag lägger upp bilder här på AP, inte det lättaste. Niklas Fransosen |
|
|
Tack för tipset! Vid såna här tillfällen kommer hemmakontor väldigt väl till pas ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.