|
|
|
|---|---|
RAY |
Det skriker i styrservon på bilen (ibland)! Ofta när det är lite kallt, morgon & kvällar. Det blir oftast när man har startat bilen & vrider lite på ratten eller kör ut från en parkering tex. Aldrig medans man kör. Ibland blir det bättre om man håller lite högre varv. Någon som vet vad det kan vara för fel? Jag har kollat så det är olja i & det läcker ingenstans. Alla remmar är hela & spända. |
|
Det är servopumpen som behöver bytas, har jag för mig. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
bmwdanne |
Jag har samma problem på min 520-92. Det är pumpen som börjar bli sliten. Det känns speciellt när oljan är kall. Bara att byta(tyvärr). |
| Om det bara "skriker" när man har fullt rattutslag, dvs tex vid en fickparkering, är det samma problem då? Eller är det något annat som spökar? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att det skriker vid fullt rattutslag beror på att en överströmsventil öppnar för att inte överbelasta pumpen mm generellt inte BMW relaterat. Därför bör man alltid släppa tillbaka ratten en aning till det blir tyst för att unvika onödigt slitage på en servostyrning. MVH Hasso som missade det 200.000ende inlägget pga. icke fungerande ADSL.(komplott?) |
|
Om det inte är remskrik...;-) välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
| Börja med att byta olja till servot. Var nogranna med att ni får rätt olja till bilen. Det finns flera olika sorter. | |
|
Tack Hasso. Inget att oroa sig över m.a.o.? Nu ska jag ner till härlig Autobahn i två dar:-) |
|
|
Observera att Hasso skrev fulla rattutslag! Om denna överströmningsventil inte hade funnits hade servopumpen fortsatt att mata hydraultryck i systemtet så att styrleder hade böjt sig (jag har sett en styrled som blivit helt krökt när systemet inte fungerade som det skulle!), slangar sprängts och pumpen skurit ihop till slut. Som sagt allmän förödelse i servosystemet. Undvik att vrida ratten "i botten" när du exempelvis skall göra en helomvändning av bilen. Om den skriker vid "normala" rattutslag är det inte bra! Kan vara lite luft i systemet. Innan man byter pump skulle jag nog byta olja i systemet som Jxp skriver (kan hjälpa om du har tur!). Mvh |
|
|
kollat en så enkel sak som olje nivån? det var felet för mig när min servopump gnällde o skrek! Berg |
|
|
jxp skriver att det finns flera olika oljor, vad rek. till en e4 -89 då? Eller är det samma olja till alla BMW men att det kan skilja från bilmärke till bilmärke? www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Jag har fyllt på min olja , men nu har det börjat skrika på min också gjorde det inte innan jag fyllde på olja och inte efter utan när det började bli kallt så började det och det spelar ingen roll hur lite man än svänger så viner det lite granna... rätt irreterande , men när den är varm så låter det inte det är så på 535:an min... är det pumpen eller ? _____________________________________________ Länk |
|
|
Wrath: Ja förmodligen är pumpen på väg att ge upp.... :( Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Wrath, det kan vara så att du har fått luft i systemet eller att oljan är gammal och sliten/blaskig. Jag hoppas att du inte blandade olika oljekvalitéer (ATF och LHM/CHF), de är inte blandningsbara. Kolla så du fyller med rätt typ av olja i ditt system! Luftning av systemet görs enligt följande: Ställ bilen plant. Fyll på behållaren till maxnivå på stickan. Starta motorn. Vrid ratten till "ändlägena" två gånger på varje sida. Stäng av motorn. Kontrollera/justera upp oljenivån till maxnivån på stickan med avslagen motor. Klart! För övrigt gäller det att man är extremt noga med att det inte kommer in smuts i systemet då det inte finns några filter samt att det är små toleranser vid packningar etc. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.