|
|
|
|---|---|
|
Nedslag på besiktningen pga att jag glömde sätta en bit tejp över lampan vilket jag gjort tidigare.Det finns ingen aukt.bmw-verkstad på Gotland längre så dom kommer inte in i systemet för att släcka. Vad göra?Ta ur en säkring?Köpa felkodsinstrument? Lampan har lyst i fem år sa jag till bes.killen.Jag fick brev ifrån bmw förra året om detta problem sa jag men det finns ingen aukt. BMW-verkstad som fixar det på Gotland. Jag kanske skall ringa BMW Group och fråga om dom pröjsar för en båttur? | |
|
Läs ut felkoder! Det vanligaste är att sensorn i passagerarsätet är kass, MEN det kan vara mängder av andra orsaker utöver det. Är det sensorn kan du enkelt bygga en "simulator" och koppla in under sätet - delar för några tior och en liten skruvmejsel samt en avbitartång är det som behövs. Läs Hassos mekartips kring detta - är många år sedan han skrev det men det är bara att kika under gör-det-själv. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur läser jag ut en felkod? Bes,protokoll.Srs-indikering 7.1.6 varnar för fel i systemet. |
|
|
Du måste göra en uppkoppling med felkodsläsare - antingen en OBD2-läsare (helst en BMW-anpassad sådan) eller låta en verkstad göra en felkodsläsning. Då ser du mer exakt vad det är som triggar varningslampan - utifrån detta kan du felsöka vidare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Denna är värd att chansa på, även om felkoden kanske, kanske har en annan orsak. Sensormattan i passagerarsätet är ”prime suspect” (även om det också finns en ökänd skarvkontakt vid passagerarsidans bältessträckare): Länk Eller PM:a OlaO här på forumet. Han säljer både ”fejken” och en utrustning som behövs för att släcka lampan efteråt. Annars gäller besök till verkstad, eller en bra kamrat, för att släcka. (Och hoppas på att du lyckats fixa/kringgå felet.) Intressant, för övrigt, att du så länge lyckats lura besiktningen med tejpad lampa. Men det är väl som vanligt. Någon nykomling med ambitioner som stör etablerad ordning. ;) /Lennart |
|
|
Detta fel hade jag under något år tills generatorn la av och jag fick byta den. Då försvann även detta fel. En kompis fick även liknande när batteriet var kass. Har du haft detta fel så länge som 5 år så är det väl kanske inte så troligt att det skulle vara det men är ju lätt att kolla så generatorn levererar den spänning som den ska. |
|
|
Tack för bra inf. Jag söker en kille med en läsare men det är sportlov här nu så ingen där. Tittade på y-tube där en kille tog bort säkring 10 (inte 11) och lampan slocknade.Men det är nog mer som påverkas och slocknar? |
|
|
Som jag skrev innan: om du kollar under "gör-det-själv" och letar upp Hassos mekartips, så kan du lätt bygga "simulatorn" själv för några tior - behövs inte ens lödkolv... Men börja med felkodsavläsning för mer kött på benen inför vidare felsökning. Kan vara mängder av orsaker där sensormattan iofs. är vanligast. Det kan dock vara så enkelt att kontaktstycket har lossnat från kabeln om du varit under stolen och vispat med dammsugare eller liknande... Själv fick jag det problemet på E46:an och jag kliade mig i huvudet men efter lite felsökning visade det sig att kontaktstycket mellan dörren och a-stolpen satt lite löst och skapade glappkontakt mellan stiften och plinten - troligen dåligt åtdraget långt innan problemet kom vid byte av dörrar på rostskyddsgaranti. Efter jag drog åt kontaktstycket så slutade den larma. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag ringde BMW Group och sa att jag har två bilar som fått brev om fel som skall åtgärdas kostnadsfritt hos aukt. verkstad.Gotland = problem kanske eftersom jag inte hört nåt. Imorgon blir det efterkontroll med säkring 10 ur.Spännande. |
|
|
Om airbaglampan inte lyser när du slår på tändningen för att sen slockna så får du garanterat underkänt. Felkoden kan vilken verkstad som helst läsa ut. Sen kan det ju vara trevligt att ha ett eget verktyg och då är ju såna här problem knappt ett problem. Inpa eller Bmw scanner är rekommendationen. Mvh Ola Min bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.