AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.815

520D -12 -Går som en traktor vid kallstart - men helt fungerande efter en stund?

ma
6
markus.ekberg
520D F11 -12
Hej på er.

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med detta underliga fel jag fått?

Det började för ca 6 månader sedan med att bilen började ticka ovanligt högt vid start när det var kallt väder ute (under 0:an till att börja med).
Men efter ett tag blev det bara värre och värre och nu är det kraftiga vibrationer vid varje kallstart och när man kör iväg känns det som att den bara går på tre cylindrar till man kommer upp i varv så kickar den fjärde in på ettan.
På resten av växlarna går den "bluddrigt".

Vid gaspådrag och gassläpp så går den helt ok. Men så fort jag åker i jämn fart så "bluddrar" den och hoppar likt en traktor.
Efter en liten stunds körande så släpper det och den går som den ska.
Det är bara efter att den stått en längre tid och kallnat ordentligt som den skakar igen.
Så om jag springer in på ICA och kommer ut igen och startar så är den riktig.

Men idag hade den för första gången svårt att starta.

Har Googlat och hittat att en del haft problem med glödstiftsstyrenheten, så den har jag testat att byta ut. Men utan något positivt resultat. Har nya glödstift som ska i.
Men kan det verkligen vara glödstiften som strular om den går som den ska när den blivit varm eller när man gasar?

Hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa mig med vad jag ska felsöka?

//Markus
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad har du för felkoder?

Utan sådana famlar du i mörkret vid vidare felsökning och hamnar i den dyra gissningsleken "byt delar på måfå"! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
6
markus.ekberg
520D F11 -12
Det är det som är det märkliga med allt.
Det finns inte en enda felkod??

Så jag famlar minst sagt i mörkret. Men börjar bli orolig att motorn ska ta skada. :(
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Men kan det verkligen vara glödstiften som strular om den går som den ska när den blivit varm eller när man gasar?"

Glödstiften används bara vid kallstart.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...nej!

Glödstiften används faktiskt även när motorn är igång och varmkörd under vissa premisser.

Men ett eller flera defekta glödstift låter troligt både utifrån symptom och vad som brukar strula med den motorn.

Med vilken felkodsläsare har du gjort avläsningen?
Det kan behövas en som är specifik för just BMW för att det ska fungera 100%, åtminstone om du inte låter en verkstad göra avläsningen med något professionellt system som Bosch eller liknande.

Mvh
Johan B

ma
6
markus.ekberg
520D F11 -12
Ber om ursäkt för min okunskap kring dieselmotorns funktion. Men tackar för upplysningen och Youtube för den nya kunskapen! :)

Ok. Då får nästa steg bli att byta glödstiften och se om det löser problemet...

Jag har letat felkoder med Autocom CDP Pro Plus med Delphi 2015 R3 programvara.
Köpt från Wish. Så kanske är rena skiten??

Men har även letat felkoder på en bilverkstad av modernare slag utan resultat.
Dock ingen BMW märkesverkstad.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Johan, under vilka förhållanden används glödstiften när motorn är varm?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag vet inte exakt när de används men under vissa driftsförhållanden används de för att få en bättre förbränning även när motorn är varm.

Mvh
Johan B

16.589
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
"Not only do the glow plugs cycle to aid the engine during cold weather start up, but also after the engine is cranked – they will continue to cycle to reduce the amount of start-up emissions. This helps reduce the smoke that most diesel engines produce when being cranked on cold mornings.

Even though the engine is running and the glow plug indicator is not illuminated in the dash, the glow plugs will cycle anywhere from 3 to 5 minutes after start up. This helps reduce the amount of start-up emissions by 60 percent and also helps reduce build up of soot that would typically be trapped in the regeneration filter (DPF)."

Länk

-------
//Lövet
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Här finns mer direkt info
Länk

FAF
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
När jag för någon månad sen startade min bil efter att den hade stått ute i minus 20 grader så lät det som om motorn inte gick på alla cylindrar och bilen skakade tydligt. Hade ändå kört dieselvärmaren full tid innan. Samma här att den gick som vanligt när jag startade om den efter en knappt mil. Ringde bmw och det sa att det var normalt vid sådan kyla. Men jag kommer inte att ha bilen utanför varmgaraget i onödan framöver för det kändes verkligen inte bra för motorn. Ca 3600 mil på mätaren.
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

En dieselmotor som tex B47 i min 118d xdrive ska klara kallstarter utan problem. Kallstarter är en funktionalitet som kalibreras och funktionstestas ned till låga t-ambient och olje/kylvätstetempar. Tillverkarna vill garantera god startbarhet ned till tex -20-25C i omgivningstemp och motortemp. Med glödstift+ ev. pilotinjektorer +rätt railtryck mm så startar dieselmotorn. Glödstiftet är till för att värma omgivande luft, bränslet ska inte träffa glödstiftet. Då skulle rökutvecklingen under kallstarten överstiga gränsvärden.

Så en frisk "modern" dieselmotor ska inte ha problem att starta i -20C.

Som nämnts: Kolla ev felkoder med ett bra program. Det låter som att motorn inte går bra på dellast då den misständer. HW som påverkar kallstart & afterstart mode är tex, railtrycksgivare (sitter på common railen), tempgivare, glödstift eller diesel injektorerna själva.

/Magnus
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Markus, kom du fram till vad orsaken till problemet var?
Os
1
Oscar.h
Bmw 520d 2012
Hej Markus,

Vad var felet? Har exakt samma problem på min bil..
ma
6
markus.ekberg
520D F11 -12
Sorry att jag vart inaktiv och inte svarat!
Jag har inte haft tid att riva isär och testa.
Så felet kvarstår.

Dock har jag märkt att om jag gasar på och låter bilen motorbromsa lite så försvinner dom värsta symtomen och strax därpå går den rent som den ska.
Jag har även fått upp att drivlinan har försämrad förmåga (som försvinner strax därefter).
Lyckats läsa mig till att EGR-ventilen kan vara problemet samt att det verkar som att avgasåtervinningen kan "klägga igen" och framkalla dessa problem.

Är mitt i ett husbygge och hoppas kunna riva isär detta i vinter och försöka få ordning på den en gång för alla.
Ska försöka att komma ihåg att skriva här så fort jag gjort det.
ma
6
markus.ekberg
520D F11 -12
Uppdatering:

Jag har nu (efter att fått ut den fete ur arslet) konstaterat att det var EGR-ventilen som var problemet. Felet har blivit värre och värre med tiden och till slut kom det fram lite felkoder som pekade på både glödstift och EGR-ventil.
Men nu verkar den iaf gå som den ska efter att EGRen är utbytt.
Går dock lite ryckigt på jämn fart.

Men har en permanent felkod på kontrollenheten för glödstiften.
Så eventuellt blir det ett byte av den med för att säkerhetsställa att det inte finns några fel kvar som påverkar kallstarterna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du felkoder i DDE systemet funkar inte regenereringen av partikelfilter för info. Dåliga glödstift verkar kunna slå ut glödstyrningsenheten.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ma
6
markus.ekberg
520D F11 -12
Det stämmer mycket riktigt att jag även har en felkod nu på regenereringen tillsammans med glödstiftsenheten;
244800 - Info-particle systems: The particle filter limited, the remaining distance available
- Intermittent

Men det bör klara sig med att byta glödstift och glödstiftsenhet eller?
Eller åker jag på att byta partikelfiltret också?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
markus.ekberg:Glödstiften är i gång ett tag även efter motorn startat för att få renare avgaser, partikelfiltret kan ha fått felkod det är inlagt att vid ett visst miltal ska det vilja byte så verkstäderna tjänar pengar. På min lät jag nolla det är 5 tusen mil sedan den har inte varnat igen, nu kan man ta bort filter och lämna in för rengöring tar ca två dagar annars byta på BMW 20 lapp plus jobb. Länk Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.