AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.342

Byta stötdämpare fram E39 Touring -97

Hej!
Ska byta främre stötdämpare på min 528iA Touring -97 och tänkte fråga här på forumet om det är något mer jag bör byta medan jag ändå river isär?
Tanken är att då man liks har ner framvagnen så ska jag även installera sänkningsfjädrar fram, sådär lagom typ 35mm. (Bak ska sänkas med INPA)

Är det någon topplagring som bör bytas?
Vad är era erfarenheter men sänkningsfjädrar? (Billigare sort t.ex. KLRacing, MrTuning etc. Alltså fjädrar inom 1000-1500kr klassen)

Tack på förhand!
Beror på miltalet men när du ändå river framvagnen så kan du lika gärna byta ut de undre och övre länkarmarna samt stabilisatorstagen. Då har du en stabil framvagn. Kolla skicket på bromsskivorna och passa på att byta skivor och belägg om dom är slitna och/eller rostiga. När det gäller länkarmarna så får du vara beredd på att dom kan sitta fast så ini h-e. Har du otur så följer hylsan som sitter inpressad i spindelleden med länkarmen och då ställs du inför två val - försöka få loss hylsan med risken att den går sönder eller att byta hela spindelleden eftersom hylsorna inte finns att köpa.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du planerar att behålla bilen, skulle jag definitivt passa på att byta fjäderbenslagringen samtidigt som fjäderbenet är nerplockat.

Då tillkommer enbart materialkostnad eftersom det inte blir något merarbete alls (förutom att öppna förpackningen till de nya fjäderbenslagringarna). Lite surt att montera nya dämpare, fjädrar och lite till och sedan göra en hjulinställning för 1000-2000 kr, för att två veckor senare konstatera att de gamla fjäderbenslagringarna är kass - ner med allt igen och montera nytt och montera tillbaka och ny hjulinställning...

Bussningar och leder är redan nämnt...

Tänk på att köpa dämpare som är anpassade för sänkfjädrar, annars kommer de hårdare/kortare fjädrarna göra att dämparna slits ut väldigt fort.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
2.295
blixten
325i -88
Om det är en 97:a så är det antagligen lika bra och enklare att byta hela fjäderbenet det är antagligen i ganska dåligt skick efter så många år. Finns kompletta fjäderben med dämpare typ Sachs, för lite över 1000 lappen på nätet. Sök på BMW:s artikelnummer så finns det leverantörer i Tyskland med mycket fördelaktiga priser.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.