|
|
|
|---|---|
|
Letar nya fälgar till min Mini Coppper S-11. Hittat de jag vill ha men dessa finns endast med Et 35. Original är 48. Går upp en halv tum i fälgbredd samtdiigt (17x7,5). Fälgleverantören säger att dessa inte passar till bilen men själv tycker jag det borde gå att få in. Eller är en äkning av ET med 13 mm mycket..? | |
|
Ja! Den tillåtna spårviddsförändringen är max 15 mm/axel = 7,5 mm/fälg. Det kommer att utsätta alla leder och bussningar för större påfrestningar, ändra chassigeometrin/skrubbradien och skapa en mer spårkänslig bil. Sedan tillkommer alla problem med att få plats i hjulhusen med däcken. Med andra ord direkt olämpligt och olagligt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för input! Fast om jag räknar rätt hamnar spårviddsförändringn på ca 6 mm per fälg. Bredare fälg + mindre ET kompenserar delvis varandra. Eller tänker jag fel..? Platsutrymme kan bli en fråga men tänkte behålla samma däckdimension som tidigare så tycker det borde gå.. Men vill inte få en spårkänslig bil så kanske ska glömma hela tanken ändå. |
|
|
Spårvidden räknas på centrumlinjen på fälgen! Så det är enkel matematik 48-35 = 13 mm per fälg Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oki, tack! Jag som tänker fel här. Får leta vidare efter andra alternativ. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.