AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.058

Fälg/däck, hjälp med dimension

Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Tjenare!
Ska köpa sommardäck med fälg till min 330ix -06
Tror det kommer bli nå LeMans-kopior, 19” förmodligen..
Vad sägs om bredd på däck och fälg, ser det bara taggigt ut att köra på 235 runt om?.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Har kört med 235/35-19 runt om på den 330d E93 jag hade tidigare. Standard var 225 fram och 255 bak. Fördelen är att det går att skifta mellan fram och bak. I ditt fall med xdrive är detta inte lika nödvändigt då den borde slita däcken jämnare än med RWD.
Gällande xdrive är det snarare en fördel med samma dimension så man kan skifta fram/bak. Den sliter mer bak precis som en Rwd. BMW säger att det får skilja Max 2mm mönsterdjup mellan däcken för att inte belasta fördelningslådan. Huruvida detta verkligen stämmer finns det dock olika åsikter om? Bara att söka här på AP för mer info.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förutom mönsterdjupet med x-drive tillkommer rullomkretsskillnad vid "staggered wheels". Då ska man ENBART använda BMW-märkta (stjärna) däck av samma fabrikat och modell, då det enligt uppgift utöver vissa prestandamässiga specifika skillnader gentemot standarddäcken, skall innebära att rullomkretsen är "finjusterad" så att den hamnar inom toleranserna för vad fördelningslådan klarar.

Det är tyvärr så att inom varje "däckdimension", så finns det vissa toleransvärden på bredd, verklig profilhöjd och därmed även verklig rullomkrets även om det enligt alla tabeller blir en viss rullomkrets vid en specifik däckdimension - så är inte fallet i verkligheten och även om skillnaderna är ganska små, kan det vara tillräckligt för att få för stor skillnad i verkligheten...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Är ju en jäkla djungel det här... har typ ”läst sönder” å ju mer jag läser ju mer verkar det finnas att ta hänsyn till, därför jag kände att jag ville starta en ny tråd och är tacksam för alla svar😊

Är ju lite inne på att köpa nå begagnat å då har jag hittills mest hittat stagered, vilket ju är otroligt snyggt. Har ju kollat upp rullokretserna på dom aktuella dimensionerna å även om dom är innom tolleranserna, så känns det ju lite osäkert bara om dom dessutom är ojämnt slitna å för att inte återigen få ojämnt slita så lär jag byta allar fyra däck å då blir det inte så billigt att köpa begagnat längre...

Sen har jag ju kollat på att köpa nytt. Då blir det dels jäkligt dyrt att köpa staggered och dessutom jäkligt svårt att hålla dom jämnt slitna eftersom det inte går att skifta hur som helst...
Med lite koll så kan man (eller måste!) frångå original ET på nya eftermarknadsfälgar o kan på så vis få hjulen att fylla ut ”bra”. Ordinära 19” fälgar är väldigt ofta 8.5” breda, medans original 18” är vanligen 8”. Detta betyder att om man monterar 19*8.5 med samma ET som original så kommer fälgen/hjulet hamna ca 6mm närmare fjäderbenet OCH ”bredda” lika mycket utåt. Detta är inga problem alls i 999 av 1000 fall. Jag vill påstå att man i de allra flesta fall kan få på 1” bredare fälgar utan problem men då måste man frångå original ET. ET är alltså beroende av fälgbredden. Jag skulle kört en uppsättning med square på både däck & fälgar.
Vill man så kan man köra bredare bakdäck på square fälgar. Uppåt 265/XX/19 funkar kalas på 8.5” breda!
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Vad är square?😬
Staggared är med bredare fälgar (och/eller däck). Square så har man iaf lika breda fälgar runt om men kan ha bredare (typ ”staggered”) bakdäck.
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Ok. Tack så mycket👍😊
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.