AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.684

Felmeddelande drivlina 535ix -11

la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Hej, Får följande felmeddelande: Drivlina kör försiktigt. Full drivkraft inte tillgänglig. Låt din servicepartner utföra en kontroll. Detta händer endast då jag gasar lite hårdare än normalt, bilen går precis som vanligt, känner absolut ingen skillnad i effekt. Meddelandet försvinner av sig själv om man startar om bilen. Det tänds heller ingen motorlampa ej heller finns det något spår av felmeddelandet efter omstart. Däremot återkommer det om jag upprepar förfarandet. Kör jag som vanligt så blir det ej något felmeddelande. Är det någon på detta eminenta forum som har någon idé vad detta kan bero på? Bilen har gått 7000 mil och servad enligt plan.
Hej,

I typfallet kommer felmeddelandet (om det inte är skarpt läge, men det verkar det ju inte vara, eftersom bilen tycks uppföra sig normalt) när batteriet är svagt. Men nu tillför du ju en ny dimension, den där med att det bara visas när du "gasar på".

Då gäller inga gamla märken. Men det kan ju ändå finnas anledning att kolla upp batteriets status.

/Lennart
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Luftläckage någonstans på insugssidan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör en felkodsavläsning för mer kött på benen i vidare felsökning!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sl
8
Slarre
535i Touring -11
@lars316 Löste du det, vad var felet? Jag hade liknande på min 535i för ett tag sedan. Det var magnetventil/vacumventil för turbotrycket som byttes.
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Njae, för tillfället så verkar min bil reparerat sig själv, kanske har med vårvärmen att göra?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låg batterispänning kan ge dylika felmeddelanden, så det kan faktiskt ha med kyla att göra...

Men det kan vara läge att göra ett konditionstest på batteriet och byta ut det om det är dåligt. Batterier åldras och är det originalbatteriet från 2010/2011, är risken stor att det är slitet och bör bytas ut.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
@slarre.. hur identifiereade ni magnetventilen?
Sl
8
Slarre
535i Touring -11
Först misstänkte jag att det kunde vara charge pipen som spruckit. Verkar vara ganska vanligt har jag hört. Men jag lämnade in den på bmw så fick de felsöka och byta.
Sl
8
Slarre
535i Touring -11
Jag minns inte exakt men har för mig att en av felkoderna var "Boost Pressure Control, Plausibility: Pressure Too Low"
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Tack för svar. Har inte de felen.

Visa användare
74
Titanmalmo
535d GT XDRIVE -11

Passat kombi GT-sport
2.0TDI optimerad till 210hp -07

Är det inte samma meddelande som man får när EGR-ventilen strular? Har en 535d GT 2011 och får också detta meddelande ibland. Fått höra att BMW har en kampanj på .35 modeller att byta EGR-VENTILEN. Det var tydligen dessa bilar som började brinna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.