AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.656

oljebyte växel låda

Bi
12
Bilar10
BMW 535d m sport-05
BMW 120d m sport-06
Är de någon som bytt olja i växel lådan på en 535d-05, automat? kan man göra de själv?
För att få en idé om tillvägagångssättet. Tror att principen är ganska lik.

Länk

/Lennart
Ursäkta om jag hoppar in i tråden med egna frågor. Har servat min f10, 520d, 2011 , regelbundet på BMWs verkstäder. Har manuel låda, och behövs det något byte av olja där? Har för mig att sånt är inte gjort ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag lät byta oljan i F31:ans manuella låda och den ska inte bytas enligt BMW; "livstidsfyllning".

Med tanke på hur svart och "äcklig" den såg ut efter dryga 11000 mil, skulle jag våga säga att man bör byta oljan även i de manuella lådorna runt 10-12.000 mil eller så.

Bytte samtidigt oljan i diffarna och oljan i den främre såg ganska mörk och sliten ut för ögat, medan den i bakre såg klar och fin ut.

Men nu är allt bytt och bilen rullar faktiskt lättare - förbrukningen har gått ner något (i runda slängar verkar det som att den minskat till typ 0,46 från 0,48 liter milen "blandad körning" under samma körcykler = drygt 4%) och det känns som den snabbare börjar rulla i svaga lutningar om man lossar bromsen och låter bilen rulla fritt.

Så mitt råd är: byt oljorna i både växellåda och diff!

Jag valde att använda Red Line Oils oljor (DCTF i manuella lådan och 75W85 i diffarna med ca 10% tillsats av Omega #904 i de senare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ett generellt svar blir att BMW är lite ökänt för att fylla på diverse system med "life time" vätskor., eller att föreskriva väl långa bytesintervall.
De flesta i detta forum, tror jag, rekommenderar både byte av "life time" fyllningar och tätare byten i de system, där byte skall göras, än vad BMW tycker.

Något miltal för oljebyte i en manuell låda kan jag inte nämna, men automaterna brukar må bra av byte (olja plus filter) vid 15k. Dock knappast överförbart på manuella.

/Lennart
Bi
12
Bilar10
BMW 535d m sport-05
BMW 120d m sport-06
Tack för era svar!!! Jag har en automat låda i min 535, och jag har hört tidigare att de inte behövs bytas olja i växel lådan, men sen har de tydligen ändrats, nu sägs de att man ska byta olja och filter, va jag förstår är de filtret som blir dåligt, så jag ska byta nu har jag bestämt, den växlar inte bra, så jag hoppas de ska hjälpa.
Tackar så mycket Johan B. Du är klockren!

Hittade lite länkar. Hur mkt rymmer en växellåda på en manuel? Stog inte på hemsidan om just mängden, stog bara "normal".

Till diffarna stog det 0.8l, så antar man får köpa en så man har 0.8 på främre och 0.8 på bakre?

Angående tillsatsen "Omega" kunde jag inte hitta på redlineoil.se ?

Länk

DCTF

Länk

Diffar.
hittade omega 904.

Länk

250ml.

Blir lagom över med tanke på 10% per diff.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...annars kan jag sälja Omega 904 till ett bra pris - har en dunk stående.

Om du är intresserad kan du skicka "powerpost".

Har en annons i powerbörsen för mer info.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.