|
|
|
|---|---|
|
Köpte som sagt en 318d xdrive 2016 i Januari, redan efter 5-10km påväg hem från Stockholm till Umeå så noterade jag mindre vibrationer i frambromsarna, men tänkte att det kanske släpper under dom drygt nästan 70mil jag ska köra hem. Mailade (helg) redan direkt jag var hemma bilförsäljaren i detta fall och meddelade att bromsarna fram inte fungerar 100% och att den enligt Varudeklarationen ska vara U.a. Jag skulle då boka tid för kontroll hos lokal Bmw verkstad. Det fanns endast anmärkning på enstaka stenskott huv + vindruta på varudeklaration. Nu 1 mån senare har bilen kollats upp av BMW aukt. verkstad i Umeå som dömt ut bromsarna fram p.ga stor rostbildning på insida bromsskiva. Mekanikern håller alltså med om min egen bedömning då jag både är mekaniker samt släcker 2:or på mitt jobb, men jag får ju inte döma ut själv utan bilen måste till Bmw. Nu erbjuder bilförsäljaren 50% av kostnaden för bromsbyte samt att båda lyktor på bagage tar in vatten + 3:dje bromsljuset. Bilen måste alltså lagas för drygt 16.000:-. Lyktorna anmärkte jag på ca 1 v efter affär, då det för det mesta var -10 till -20*c så märktes det inte förrän jag tinade upp bilen. Min bedömning är alltså att även bromsfelet ska stå på försäljaren, Varudeklarationen var stämplad på 4230mil och vid affär stod bilen på exakt samma miltal. Bilen har dessutom stått 6mån sen de övertog den och vi gjorde affär. För jag antar att mitt andra val blir att gå via ARN, eller hade ni accepterat 50%? I övrigt är jag ju supernöjd över bilen. | |
|
Vad är det för handlare? Är han ansluten till MRF - om så är fallet är han bunden att följa utfall i ARN. Generellt är felen som du beskriver ursprungliga och då ska säljaren stå för att fixa dem - dock är det inte samma sag som att han måste byta till helt nya prylar. Bromsskivorna kanske går att svarva t ex... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller med JohanB: felen skall anses vara ursprungliga. Men jag tror också att säljaren har rätt att åtgärda felen (hos sig). Du kan inte kräva att någon annan gör det och skicka räkning. Men i förhandlingen med säljaren är det lämpligt att hitta en sådan lösning såklart. Matthias |
|
|
Hamnade en gång i samma läge som du när jag köpte en bil med dåliga bromsar runt om och vart erbjuden 50% Då föreslog jag att han skickar material och jag gör jobbet själv på så sätt skulle säljaren spara massor med arbetskostnad villet var lockande för honom. Byta bromsar är inte speciellt svårt bara man har lite mekar vana lia så med lyckortna OM det inte krävs kodning när det gäller det. Nöjer du dig med att han skickar bromsar och lyckor har du lyckats bra bit på vägen tycker jag. Åka fram och tillbask till Sthlm i ditt fall med boende och soppa från Umeå lär nog kosta några tusen lappar. Lycka till |
|
|
Är faktiskt inne på samma linje som catch_me. Att hålla på att bråka och ligga sömnlös och förb-d för att säljaren inte vill ta fullt ansvar, är den tråkigaste varianten, om du känner att du kan fixa det själv med ekonomiskt stöd. Men du har ett frivilligt bud på 50%. Det kan antagligen höjas, antingen genom att vara trevlig och resonerande eller genom att hota. Alltefter läge. /Lennart |
|
|
Har nu mailat dom med 2 förslag. 1. De fixar bilen enligt verkstadens kostnadsförslag. 2. De betalar byte av lyktor i Umeå (vilket de godkänt) men betalar för reservdelarna till bromsarna så byter jag dom där jag jobbar, på Mekonomen. Således borde summan för dom bli snarlik med deras erbjudande, 100% av lyktorna och 50% av bromsarna. Bytet fixar jag själv på 30min. Då de rekommenderade mig att besöka lokal BMW verkstad i Umeå så är det det jag gjort. De har inte nämnt att jag måste till Stockholm med bilen än :) För mig handlar detta endast om kostnad, varför ska jag betala 4000:- till bromsar på en bil som garanterats vara felfri och där felet uppenbarar sig nån km från försäljning :P |
|
| Fick MRF på min och upptäckte vibrationer efter 300 mil och handlarn tog kostnaden för skivorna, jag stod för klossarna. | |
|
Eftersom företaget visat sig vara helt omedgörliga och säljer en bil med defekta bromsar och sedan vägrar stå för det så blir det ARN som får knäcka denna nöt :) T:om Lindahls Bil i Umeå suckade i telefon och tyckte det var lustigt, inte ens de har fått ett vettigt svar på sitt kostnadsförslag tydligen. |
|
|
Välkommen till verkligheten! Så här är det mad skutthandlare i allmänhet, inget ovanligt. Märkesverkstäder vill sällan ha med andra bilhandlare att göra, de är svåra att nå och besvärliga att ha med att göra, snikreparationer med begagnade delar osv. Ingen vill stå för notan. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.