AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.022

Bara högtalarna i vänster framdörr fungerar? Bmw e39 -02

Bara högtalarna i vänster framdörr som fungerar. Och ja har inte en aning om vad ja ska göra eller leta någonstans. Rätt grön på e39 så lite tips och trix är uppskattat.

/robin
Hej,

Det finns några olika ljudsystem till e39 att välja mellan, men en känd problem problemskapare är radiomodulen BM24, som ofta har kall-lödningar. De yttrar sig bl a på det vis du beskriver.

I o f s tror jag att BM24 alltid finns med i leken, men att ljudsystemet ibland har en separat förstärkare, och då kanske det finns andra typfel.

(Med hjälp av bilens VIN kan du kolla utrustningslistan, där S677A = att du har separat förstärkare (DSP) och S676A = att du inte har det. I bilens naviskärm eller MID skall separat förstärkare synas som val DSP. OM DSP, har bilen också subwoofers i bagaget.)

Skrap i högtalarna och totalt död radio är andra typiska symptom på kall-lödd BM24.

Om du gillar fix, finns det bra DIY-beskrivningar på hur man löder om de svaga punkterna.
Länk

Här är en begagnad modul att åtminstone ha för ögonen när du letar i din bil. Tror att modulen sitter där bak, antingen vid sidan bakom klädseln eller under golvet.
Länk

/Lennart
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Radiomodul har man enbart om man har navi

Så första frågan är om du har navi eller inte?

Om det är en -02 så med navi så har du troligtvis en BM54 och inte en BM24.
Har navi och cd-växlare om det är till någon hjälp, är de bara leta efter en ny radiomodul då?
Den BM24, jag länkade till, stammar från en 5:a, "Baujahr - 03". Så leta rätt på modulen först och läs av etiketten. Även bm54 - om det mot förmodan skulle handla om en sådan - kan repareras, men knappast som dyi. I min länk till BM24 finns det en underlänk till en firma som lagar, Elektronik - Idee. Kan rekommenderas.

/Lennart
Tja igen, nu har jag kollat. Det är en bm54, så är oddsen på att försöka få tag i en annan modul för att få det att fungera?
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Balans o fader är rätt inställda i audio menyn?
Yes, det har ja faktiskt kollat...:)
Eftersom Bm54 också har sina svagheter, som du märkt, är det lite riskabelt att satsa på en okänd begagnad.

Föreslår den här firman, som reparerar med garanti.

Länk

/Lennart
Ja absolut! Men min tyska är väldigt dålig så förstår inte så mycket...
Låt mig leta en stund. Engelska är ok?

/Lennart
Det funkar. Bilen har ju aux också så krånglar visst till det lite om ja vill ha kvar det med..
Engelsk hemsida:
Länk

Där finns ett kontaktformulär. Han säljer inte moduler utan reparerar. Förutsättningen är att det bara gäller att högtalare tystnat, inga andra fel. Men så är det ju.

Om du vill ett urval engelska reparatörer, googla "reparation bmw modul BM54".
(Jag hoppades hitta någon svensk, men i så fall gömmer den sig långt bak i listan.)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.