AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.714

Vad tänka på vid köp av 330i E91 2010

Sida 5 av 5
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nyglad, om du haft kort i 20 år så vet du att Löwets svar är den enda rätta. Du får själv kolla igenom ett antal bolag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Testa att tanka 98 oktan och se om du märker någon skillnad!

På M52tu-motorn (E46:an) var det en märkbar skillnad i motorgång och förbrukning, på M54-motorn (E39:an, med automatlåda) var skillnaden lite mindre.

Tidigare innehöll 98 oktan ingen etanol och det var en god anledning till att tanka den bensinen då låginblandningen av etanol förefaller ha direkt skadlig effekt på injektorerna....vilket är ett vanligt problem på en hel del moderna bensinmotorer med direktinsprutning.

Även utspädning av motoroljan av E10 som kommer ner i oljetråget, kan ställa till det med motoroljan då etanol och olja inte trivs bra ihop - större problem med långa oljebytesintervall (som BMW har).

Om 5 eller 10% etanolinbladning gör någon större skillnad ska jag dock låta vara osagt.

Man kan väl dock beakta att BMW initialt inte godkände E10 till sina motorer pga tekniska orsaker när EU ville införa den bensinstandarden. Efter att BMW-ledningen fått en "uppsträckning i kavajhytten" av tyska regeringen var det tydligen okej att använda E10....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ny
46
Nyglad_bmw
325i Coupé -08 Comfort Dynamic
Körde originalförsäkringen. Vart 580 i månaden inkl nå extra tillägg för viltolyckor på 16kr. Bara taget med 4500kr självrisk. Årspremien landar på strax under 7000kr.
Du betalar alltså 10% av bilens värde per år i försäkring. Vad fick du för offert på trafik- resp halvförsäkring? Med 4 500 kr i självrisk är det tveksamt om helförsäkring lönar sig (för dig).
Ny
46
Nyglad_bmw
325i Coupé -08 Comfort Dynamic
Med tecknad hemförsäkring i bolaget fick jag desto billigare. Blir 550 i månaden nu istället.
Vadå är det dyrt?

Har jämfört med andra ställen och då landar det på bra över 7000 kan jag säga. Kan bara säga hade en golf -10 i fyra år innan, där jag jämförde och bytte i princip varje år men låg då på ca 460 i månaden.

Vadå var har ni för årspremie?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.