AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.711

Vad tänka på vid köp av 330i E91 2010

Sida 4 av 5
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
E91 Coupé har en riktigt snygg bakdel.
Så ett grattis är på plats.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
E90 så klart.
Ny
46
Nyglad_bmw
325i Coupé -08 Comfort Dynamic
Du menar e92?
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Nu blev jag snurrig.
Värmen...
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
E92 kuppe.
Jajamensan.
Ny
46
Nyglad_bmw
Måste fråga. Som nybliven bmw-ägare så finns det en hel del som är nytt Haga
1.
Först och främst tänkte jag på tygmattorna. De åker fram hela tiden och bildar en bulle vid pedalerna. Nån annan som stött på det? Finns kanske kardborrband eller liknande att fästa undertill tänker jag.
2. Sen bältesträckaren. Försökte nå den förre ägaren för att fråga men fick inge svar. Går den att koppla av och på? Och isånafall hur? Just nu så funkar den inte iallafall.
3. Läste i instruktionsboken att man kan tanka både 98 i bilen men även då 95. Förmodar att man ska köra på 95?
4. Liten fundering bara. Är det normalt att dislaytexten på radion mörkas om den stått ute i solen en hel dag typ. Står i garage under natten och blir lite bättre på morgonen.

Tack på förhand!

Ny
46
Nyglad_bmw
Tack alla för de värmande orden efter bilköpet:)

Som sagt så är jag lite ovan med allting men det blir väl lugnare med tiden skulle jag tro. Sitter lägre för att nämna nåt men vänjer mig nog :)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
1. Är det BMW original så ska det finnas kardborrband-kopplingar på mattorna som krokad i i hål under mattorna i bilen.

2. Vet ej.

3. Tanka det som är billigast. Nu är det biobränsle även i 98 på de flesta ställena så det kvittar.

4. Låter inte normalt, mina E90 visade aldrig sådana symtom vad jag minns. Däremot dimmas det om du har polariserande solglasögon.

Tips: min 325i N53 körde jag 'ur' emellanåt, när motorn var genomvarm och man var ute på långtur. Sota ur motorn, bokstavligt talat. Kanske kan spara dina spridare lite om du gasar ur dem ibland.
Ny
46
Nyglad_bmw
Tack för svaret och tipset ska göra det. Alltså plattan i mattan på motorvägen? Åker mest landsväg typ men okej då ska jag göra det:)
En gång i månaden typ eller?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Behöver inte vara motorväg eller bryta hastigheter. Krama ur växel 2 och 3 där det passar upp till 5-6000rpm. Motorvägspåfarter eller likn. Motorn tål absolut höga varvtal givet att du servar enligt bok och varmkör motorn ordentligt innan du varvar. Man kan kräma ur motorn utan att våldföra sig på bilen.

Om du gör det 1 gång i mån eller flera gånger i veckan spelar ingen roll. Bilen tar inte skada utan mår bättre av att motioneras.
Ny
46
Nyglad_bmw
Toppen okej:) tack för tipset.
Om någon annan har nå mer tips på de funderingarna jag hade eller om e92:an generellt så är det mer än välkommet.

Tack så länge och ha en fin kväll:)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ang. 98/95 oktan, så kan motorn köras på 95 oktan men för att få maximal effekt och minimal förbrukning så ska den köras med 98 oktan eftersom motorn är optimerad för det.

På både E46:an och E39:an märkte jag att motorn gick lite mjukare med 98 oktan och drog något mindre bensin.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Johan, det där med att motorn är 'optimerad för 98 oktan' är väl ändå inte sant. Motorn kan reglera att köra på 94-99 oktan om jag minns rätt, det gällde nog redan från E46 eller t.o.m. E36-generationen. Sett globalt är oktantal varierande så tillverkarna måste kunna ha motorer som fixar detta. Vad exakt är det som är optimerat? Elektroniken har knacksensorer m.m. som anpassar tändnkng med mera. Du akn t.o.m blanda 95 och 98 och motorn kommer att reglera förbränning under drift. Jag kan ju ha fel, men hade gärna velat se källa på detta isf.

Att man förbrukar mimdre bränsle är ytterst marginellt, och knappast ekonomiskt försvarbart.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, motorn är optimerad för att kunna utnyttja 98 oktan fullt ut, dvs. kompression och tändinställning mm. är i grunden gjord för 98 oktan (eller kanske tom högre som 99).

Knacksensorerna känner direkt av om motorn knackar pga. lägre oktantal och reglerar då tändinställningen för att kompensera detta - motorn kan köras med bensin mellan 95 och 98 oktan utan problem - motorn anpassar sig hela tiden efter rådande bensinkvalitet så att man får ut full fördel med högre oktantal.

Många motorer från andra tillverkare har inte teknisk möjlighet (motorgrundkonstruktion) för att kunna utnyttja högre oktantal än 95 - de kan köras problemfritt med 98 oktan men kan inte utnyttja fördelen med det högre oktantalet = den går lika bra/dåligt som med 95 oktan...

När jag körde E46:an så blev förbrukningen så pass mycket lägre med 98 oktan att det i princip gick jämnt upp prismässigt med den dyrare 98 oktaniga bensinen.
Nu tror jag iofs att ändrade skattesatser och annat har gjort att prisskillnaden blivit större mellan 95 och 98 oktan.

Ett starkt argument för att köra med 98 oktan var då att slippa etanolen i soppan, men numer är det tyvärr etanol även i 98 oktan...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Nyglad_bmw

3. Tankar numera 98 för vill hellre ha E5 än E10 (95).

4. Har åxå "pixelfel" på radion, att delar försvinner i solen.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ny
46
Nyglad_bmw
Lite smådåligt ändå att "pixlarna" mörkas när det blir varmt och soligt. Nu på morgonen var det bättre men fanns ändå en mörk del överst på texten liksom. Kommer det tillbaka helt och finns det nåt att göra för att skydda sig mot det?

Tack på förhand:)
Ny
46
Nyglad_bmw
Vad har ni för försäkringsbolag? Fick ju med sånt 7- dagars på trygg-hansa med blocket. Sen kom en förlängning där och en årspremie på över 7000. Vad säger ni?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Låter egentligen inte orimligt om du är lite yngre. Men det går inte att säga vilket försäkringsbolag som är billigast för dig - du måste kolla runt på de olika hemsidorna själv. Det varierar extremt mycket beroende på ålder/ort/körsträcka mm mm
Anderz, alla E92 är coupé.

I vardagskörning (i normal utetemperatur) kommer du inte att uppleva någon skillnad mellan 95 och 98 oktan. Tanka det billigaste bränslet!
Ny
46
Nyglad_bmw
Löwet, har haft kortet i en 20 år typ och haft diverse bilar:)
Så ville kolla bara om det fanns något annat som är bra för det tyska märket eller om originalförsäkringen är den som gäller:)

Tack så länge!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.