AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.713

Vad tänka på vid köp av 330i E91 2010

Sida 1 av 5
Ki
22
Kittes
BMW 330i Touring 272Hk års-2010
Skall iväg imorgon o kolla på en sådan bil med 18000 mil på mätaren. Vad skall jag tänka at kolla efter? Är min första BMW så vet inte så mycket om dessa bilarna.
Tack på förhand..
J-
534
J-A
325i T -08
Läs om BMW N53 motorn i forumet.

Viktigt att spridare är av senaste version 11.
Högtryckspump klarar sig kanske även om den inte är senaste från oktober 2010.
Räkna inte med att bilen går i lean läge som tänkt. Fungerar ofta bra med 1 dl högre förbrukning. Går att åtgärda med NOXEM sensor.
Länk
Kolla med BMW verkstad vad som är bytt.

Ki
22
Kittes
BMW 330i Touring 272Hk års-2010
Tack för infon jag får kolla på den iaf. Det med att prata med verkstad vad som är bytt. Läste lite att de inte vill lämna ut info till den som inte är ägaren till bilen men vet ju inte om det är så. Jag skall ringa bmw verkstaden imorgon o se vad de vill säga.
Ny
46
Nyglad_bmw
325i Coupé -08 Comfort Dynamic
Är ny i forumet.
Jag är själv intresserad av en 330i e91 Touring LCE 2011. Har gått ca 12500mil. M-sport original (fullutrustad inklusive sportdämpare) i limited edition (Sport Edition) med shadow-paket, svartkromade M-fälgar, sportstolar i alcantara med blue shadow-textil och mörkblåa sömmar. Angel eyes (led), belysning i dörrhandtag. Generationen är n53.
Vad är viktig att tänka på? Och vad är ett rimligt pris på den?

Tacksam för svar!
Mvh Martin
Kul val av modell, manuell touring av sista årsmodellen. I Sverige finns endast 8 st 330i touring LCI varav 3 stycken är modellår 2011. Finns med andra ord inte så många att välja på om man vill ha just den här modellen. Frågan är om inte detta exemplar kan vara det med lägst miltal av de 8 som finns i Sverige. 12500 mil är ju trots allt ganska lite på 11 år.

Har noterat att 3-serien av den här generationen betingar rätt höga priser när man kikar på blocket. T.ex. 335i för en bra bit över 200' så annonspriset på denna kanske inte är helt orimligt.
Ny
46
Nyglad_bmw
Tack för svaret:) hade ingen aning.
Den står ute för 179000:-. Läst en del om att byta spridare kan kosta en del. Är det nåt jag isånafall måste vara orolig för?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Limited edition? Allt har väl någon form av begränsning men jag vet inte hur exklusivt det är. Generellt så kan vi direkt säga att den inte är fullutrustad (du skriver ju själv att den har m-sportstandardklädseln i tyg alcantara och inte skinn), men kanske välutrustad. Har den navi professional? Skärm i mitten dvs.

Under 2014 tittade jag på en 330iT -09 manuell med dynamic och comfort på ca 12000 mil. Den kostade då 155' men blev inte såld utan han fick byta in den. Skicket var inte entuasist utan mer brukskombi på den. Men det är 8 år sedan.

Jag tycker det där låter som ett riktigt högt pris baserat på vad man får, är det inte bättre att leta en F31 och istället acceptera en mindre motor? Men om det som är viktigt är bensinsexa, manuell låda och mer entusiastfordon då kan det vara rätt (men med tanke på att du letar kombi så är det kanske inte fokus?)
Ny
46
Nyglad_bmw
Vill ha lite sommarkul egentligen:) den poppa bara upp och tyckte den var skitläcker. Tänker att kombi är väl mer lättsåld oxå. Dock inte skinn precis.
Detta skick är entusiast, välskött och påkostad. Har inte skärm i mitten och inte elstol heller. Erbjöd 150-155 men fick nyss ett sistapris på 160. Vet inte.
Ny
46
Nyglad_bmw
Ditec keramisk lackbehandling (2020).
- Rostskyddad av Dinitrol.

Några åtgärder senaste åren:
- Bromsar; belägg EBC green stuff + nya skivor (2019)
- Tändspole (2019)
- Diff- och växellådsoljebyte (2021)
- Bromsvätska (2021)
- Senaste hjulinställning: 2021
- Full servicehistorik i original servicebok, 2 x originalnycklar
Ny
46
Nyglad_bmw
Har en begränsad budget oxå. Detta är mitt absolut max. Vill helst ha med m-sport
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, men då är den absolut inte fullutrustad om det är fler saker den saknar. Låter som normalt utrustning plus M-sport. Har den panoramatak? Tror inte kombi gör den mer lättsåld, tvärtom. För en 320d är det ett plus, men för en manuell 330i så skulle jag säga Coupe/Cab är de som lyfter värdet, sedan neutralt och kombi lite lägre.

Det du nämner i listan är ju service och ska man sälja en 11 år gammal kombi för 160'+ så ska den såklart vara servad. Att oljan i diff och växellåda är bytt är ju ett tecken på att den fått lite extra kärlek för det görs inte alltid, men efter 10 år är det ju bra.

Hur är skicket på däcken? Sommar och vinterdäck?
Ny
46
Nyglad_bmw
Sommarhjul: M-sport Spider Spoke 193 med Good Year-däck.
- Vinterhjul: M-sport originalfälgar i silver med Continental-däck (dubbfria)
Vet inte skicket. Missat o fråga det
Ny
46
Nyglad_bmw
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW 330i M-sport Touring E91 LCE Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fin bil! Ser smakfull ut men som det står är den mer analogt utrustad än något annat.

Jag tror den blir svårsåld till det där priset, men om du tycker den är värd pengarna kan bara du avgöra. Har man speciella krav på utrustning/specifikation och vill ha 30i motorn så finns det inte så många exemplar att välja på.

Räkna inte med att köpa den här för 160', köra 3-6 månader för lite sommarkul och sedan slänger du upp den på blocket för 160' och blir av med den samma vecka direkt.
Jag har tidigare själv spanat lite på manuella 330-touringar i syfta att ha som bankörningsbil. Touring för att få med sig R-däck till banorna på ett smidigt sätt. Då letade jag efter just en relativt sparsamt utrustad bil utan taklucka och definitivt inte panoramatak. Den här skulle vara mer eller mindre perfekt, synd att den inte dök upp när jag var ute efter en.

Håller med om att det är galet mycket pengar för en så gammal bil. Tyvärr är det ju så marknaden sett ut senaste åren. Finns hur många exempel som helst på begagnade BMW-bilar som var billigare för 5-8 år sen än idag.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hyfsad snåljåp som äger den, har den påställd några dagar i taget. Har han råd att serva den överhuvudtaget? Länk

Inköpt för 150k för 3 år sen.
Ny
46
Nyglad_bmw
Hahaahaa jag vet inte. Är tacksam för alla råd och tips. Är en djungel därute
Men hur ska jag tänka då om jag vill ha en rolig, härlig bil att åka med och med lite sommarkänsla som inte är cab då. Behöver bil på vintern med:)
Har som sagt en begränsad budget.

Ja priserna har har ju beg-priserna har ju gått lite bananas. Fel tid att köpa och rätt tid att sälja för nu får du som mest.
Ny
46
Nyglad_bmw
Sen är väl ändå manuell roligare än automat men det är väl mer en smakfråga:)
Ny
46
Nyglad_bmw
Håller med det är ju himla mycket stålar för en 11år gammal bil. Galet! Frågan är om han ens kommer bli av med den.
Vad skulle vara ett mer rimligt pris på den då?
Ja, lite märkligt att ställa av och på hela tiden. Trodde det föll ut en avgift varje gång man ställer på och av bilen men den kanske är borttagen?

Han borde väl åtminstone kunna vara nöjd med att få tillbaka sina 150' som han betalade för 3 år sen.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Oj! Riktigt dyrt med 160' för den där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.