|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min fråga eftersom att jag har förstått det som att min bil ej har något slutsteg, är kablar "redan dragna" (dvs, behöver jag utföra några större ingrepp ifall jag beslutar mig för att montera på ett ex. HiFi slutsteg?) Följdfrågan: Blir ljudet mkt bättre trots att jag behåller originalhögtalarna (Min bil; basar under stolar, högtalare i dörrar) + monterar diskanter vid backspeglarna? Tack på förhand | |
|
Vid uppgradering skulle jag nog börja med högtalarna och om jag inte blev nöjd då, gå vidare med slutsteg/förstärkare. Finns färdiga eftermarknadskit (tror t ex. att Gladen har sådant till din bil). Nu är väl iofs BMW:s (och vissa andra bilmärkens) stereosystem ganska integrerade i varandra där man inte enkelt kan koppla in ett vanligt standardslutsteg hur som helst. Dock finns det oftast vissa uppgraderingar att köpa som "reservdelar" från BMW, men en duktig bilstereobyggare kan nog få till betydligt bättre välljud för lägre summor... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, tack för ditt svar. Eftersom att jag idag inte har ett slutsteg så är jag, som jag har förstått det rätt begränsad oavsett vad jag har för högtalare. Bilstereobyggarna hänvisar till slutsteg som kostar från 7k som skall vara anpassade till bmw + kostnad för nya högtalare. Rent spontant tycker jag det är lite väl saftigt (för mina ändamål), jag söker efter ett fylligt ljud och kan inte tänka mig att det skall behöva kosta runt 12k i bara material. Min tanke är därför att montera på diskanter vid speglarna till att börja med efter att jag köpt fönsterllister för 2 500:- som jag behöver för att få plats med diskanterna. Jag kommer troligtvis ej bli jätte nöjd med endast denna uppgradering och där tänkte jag undersöka slutstegsmontering beroende på svårighetsgrad, därav min fråga kring om kablarna är framdragna till slutsteg? Tack på förhand |
|
|
Du får luska lite själv i bilen i fråga - kolla upp på nätet var slutsteget ska sitta och därefter får du kika om det finns kabelhärva/konsoll förberett för detta i din bil. Dock är jag inte helt säker på att det bara är att montera ett slutsteg rakt upp och ner, även om det är BMW originaldelar - stereosystemen är som sagt hårt integrerade och du lär inte finna någon vanlig "lågnivå-utgång" på ett enkelt sätt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.