|
|
|
|---|---|
|
Tjena Jag har en E90 325a. Jag stod på tomgång en stund o stängde av bilen. Kom tillbaka ca 15min senare o skulle starta bilen o helt plötsligt slutade min servo fungera. Kikade hur mycke olja jag hade i o de såg lite ut så ja fyllde upp med rätt servoolja. Ingen skillnad Har inga missljud alls.. Tips mottages gärna vart ja ska börja kika Mvh William | |
|
Hej och välkommen, E46 av näraliggande årsmodell har en svag (underdimensionerad) drivaxel i servopumpen. Den kan tydligen gå av ganska tvärt. /Lennart Edit: E90 kan ha samma slags problem, läser jag. En bidragande grundorsak tycks kunna vara ett tätnande filter i servobehållaren. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är LUK LF-20 modellen som ibland råkar ut för att drivaxeln går av helt och hållet. LUK LF-30 är den lite kraftigare varianten som inte verkar råka ut för detta problem. Tokenkelt att kolla om problemet är pga en avbruten drivaxel eller inte. Ta tag i remhjulet till styrservopumpen och se om du kan röra den utåt och inåt. Kan du göra det så är problemet avbruten drivaxel. Men som lenwib säger så är detta för E46. Trådskaparen har en E90 med N52-motor och på dessa är jag ganska säker på att det sitter det en LUK LF-30 som inte har denna svaghet (men allt kan gå sönder såklart). |
|
Tjena har kikat nu verkar ej som drivaxeln till pumpen ä pajj. Inget glapp ut och in. Nått annat ja kan kika? Tack för förslagen hörni! Mvh william |
|
|
Jag har nu provat byta olja till pumpen med inga framsteg. Finns det nått elektriskt eller något annat ja ska kika på innan ja tar o beställer en ny servopump. Edit// Eventuellt ska man provs byta expansionskärl innan man byter servopumpen? Mvh William |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ser du om någon styrservoolja cirkulerar överhuvudtaget? Det är enkelt gjort genom att starat och med motorn på tomgån så kollar man ned i styrservobehållaren och lyser ned med en ficklampa och observerar om det är någon rörelse i styrservooljan. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har du hissst upp framhjulen och testat utan belastning ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.