AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.939

118d 2009 "julgransbelysning" i instrumentbrädan, elfel?

Fr
9
Fredvulf
530D -06
Hej!

Jag har en 118d manuell 2009 modell där vissa gånger när man kör så tänds alla lampor i instrumentbrädan och varvmätaren och hastighetsmätaren går upp och ned för fullt. Sen gör den så några sekunder och sen är allt som vanligt igen. Om jag går in i menyn via vänstra spaken och kollar "check" så står de att de inte är något fel på bilen.

Lyckades filma eventet ikväll och trodde man kunde lägga upp de här men skickar med en länk till google drive så hoppas jag den som tror sig veta vad felet kan vara kan titta på den :)

Tusen tack i förhand!

----------
Länk
----------
Hej,

Du är inte ensam...

Googla på t ex ”118d dash christmas tree”

/Lennart
Fr
9
Fredvulf
530D -06
Hej!

Ne verkar inte som att jag är ensam.

Och jag märkte faktiskt att strålkastarna också spelade ett spratt vilket dom gjort förut men jag har inte förstått förrän idag vad dom gör. När jag kör så lyser dom upp och ner och pendlar mellan att lysa som vanligt på vägen och att lysa folk i ögonen.

80% av alla jag möter blir bländade och jag vet inte vad jag ska göra :(
När jag tar mig en titt på nätet, verkar "julgran" kunna uppstå i två typfall, båda med vatten inblandat.

PDC-enheten
Länk

eller

"Junction box". Var exakt den sitter vet jag inte, men jag misstänker att E87 har samma "elektriska låda" under huven, t h vid torpedväggen, som de flesta andra BMW. Eller så kan den sitta innanför handskfacket. Hur som helst blir den lätt utsatt för väta, när dräneringen blir tät av diverse nedfall.

Undrar om inte bmw-slangen borde komma in här.... :)

/Lennart
Fr
9
Fredvulf
530D -06
Då ska jag ta och kolla de när jag hinner!

Tror du att mitt problem med halvljuset kan vara samma problem? Kollade givarna bak och fram idag och tyckte dom såg bra ut, inget brustet eller någonting, mycker problem på samma gång med denna bil! Inte bra :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.