AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
917

Missljud fläkt E46 compact 2002

Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Det kommer ett missljud från kupéfläkten ibland. Hittar inget mönster om när. Låter inte mer än att man inte hör det när man kör, men man märker när det startar om man står still vid rödljus tex.

Klimatanläggning.

Idéer om vad det kan vara? Lagerljud från fläkten? Svårt att byta om så är fallet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är "missljud", sjunger den hip-hop-"musik"? Gnisslar den? Skramlar den? etc. etc.

Om den gnisslar/tjuter högfrekvent, är det troligen fläktens bronslager som torkat - går att återolja genom att släppa en eller två droppar olja på axeln precis vid lagret under gång, så kryper oljan in i lagret.

Gjorde så på E46:an efter kanske 7-8000 mil då verkstaden tyckte att det bara var att byta fläkten...höll i kanske 12 000 mil och sedan fick jag göra om inoljningen som höll i ytterligare 15 000 mil eller så...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Tjuter högfrekvent är nog den bästa beskrivningen. Inte särskilt högt, men irriterande vid tex rödljus.
Men inte alltid, det kan gå någon minut då den inte låter annat än vad man kan förvänta sig från en fläkt, sen börjar den låta någon minut igen.

Hur kommer man åt det lager du beskriver?

Bilen har gått ca 11 500 mil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När jag smorde fläkten på E46:an började jag med att skruva loss "fågelbadet" under kupéfiltret - sitter med fyra (har jag för mig) bajonettskruvar, lossa dem och snäpp loss locket till kabelrännan som sitter i framkant av fågelbadet och ta ut kabeln som löper i den. Därefter lyfter du bara ut hela fågelbadet och då ser du fläkten lite längre ner.
Jag tog ett "strå" som medföljer de flesta sprayoljeburkar och sedan var det bara att låta fläkten gå och försiktigt droppa ner några droppar olja på axeln.
Jag använde en olja med teflon i för att få lite torrsmörjande egenskaper också.

Det behövs ytterst små mängder olja - några få droppar totalt sett på båda sidorna räcker - oljan ska leta sig in utmed axeln och återfukta de porösa bronslager som sitter runt axeln.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Tack. Det ska jag testa när våren kommer :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.