|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Det är givetvis ingen tillfällighet att GM, Chrysler avvecklat i Europa och till och med Ford påbörjat sin reträtt. Frågan är väl snarare vad som finns kvar i köpkraft på hemmamarknaden när man bekostat den eftertraktade, miljögenomtänkta muren mot Mexiko. Men visst, snart får väl till och med de inkomstlösa statsanställda råd med en ny SUV. | |
| Vi har nog förstått nu att du ogillar de här modellerna över allt annat. Kan vi återgå till ämnet då kanske? | |
| Vad jag gillar/ogillar är ointressant i sammanhanget, vad tråden handlar om är ju att beskriva de kinetiska fördelarna med högbyggda SUV:ar som skulle kunna motivera "competition-versioner" av dessa. Inget sådant material föreligger ännu i inläggen och kommer tydligen helt utebli. | |
|
De handlar inte om fördelarna med högbyggen. Givetvis har en lågbyggd bil bättre kördynamiska förutsättningar än en högbyggd dito. Men många vill idag ha en bil som är lite av en "Swiss army Knife". Alltså en bil som både funkar på en track-day och på den oplogade skogsvägen. Istället för att ha en tråkig vardagsbil och en rolig bil som man tar fram på sommaren, så är väl X3/4 M tänkt att kunna täcka alla dessa behov. Sen att du inte gillar biltypen är en annan sak. Men det är marknaden som bestämmer, BMW lär inte plöja ner miljarder i FoU på modeller som ingen kommer köpa. |
|
|
"Personligen tror jag att många beslut fattade i Kina kommer styra utvecklingen där Europas inflytande minskar och BMWs tidigare, så lyckade strategier, får kraftigt minskad betydelse." Vilka beslut då? Kina kommer inte kunna styra någon utveckling på länge i Europa. Flertalet kineser som har det bra ställt flyr landet. Rädslan för att ekonomin kommer kollapsa är påtaglig bland många kineser jag pratat med. Vad regeringens propagandamaskiner basunerar ut är en sak. Vad som verkligen händer är en annan. Kina är fortfarande ett genomkorrupt land, där egen vinning och tjäna pengar går före allt annat. Staten säger sig vilja slå ner på korruptionen, men samtidigt så blir kontrollen av massmedia allt hårdare. |
|
|
Men kära nån, har hela Autopowerforumet tappat fattningen?! 😀 Här har vi en kverulant/rättshaverist/destruktivtionist/trolig Audiälskare i form av ”332” som får styra hela forumets dialog vad gäller de nya underbara nyheterna om M X3 och X4. Släpp ”hen”, och låt oss istället fokusera på 1. Lämplig konfiguration 2. Rimlig leveranstid och 3. Får Sverige någon tilldelning ö h t samt såklart 4. Detta lyfter BMW som ett alternativ till tråk-elbilar (Model 3 och e-tron) utan den körglädje vi behöver. |
|
|
:-) /M Mina bilar: Länk |
|
|
Angående dessa nya m-modeller, 'm' eller inte, det verkar ju vara helsköna allroundbilar båda två. Jag har lärt mig uppskatta biltypen i och med tre år i min GT...att gå rakt in i bilen känns rimligare än att falla ner i den. Proportionerna känns rätt i en allroundbil, det känns rätt att bilen är ganska hög, lite som bilarna var förr. Egentligen drömmer jag nog om att ha två bilar på uppfarten: En Cayman och en G-klass. Men eftersom detta tarvar typ 2 miljoner i fritt kapital kan jag tänka mig att en motorstark och snabb kompromiss, typ X3 eller X4 M är en alldeles underbar lösning för 'de mindre bemedlade'. Eller helt enkelt för dem som vill bränna runt i Europa, vinter som sommar, med viss känsla av 'jag fixar allt ni slänger på mig'. Familjen får plats, bagaget får plats, bilen ligger fint på vägen och klarar kurvor utan att svettas. Himmelrike! /M Mina bilar: Länk |
|
| Vilka naturlagar åsyftar du då mer precist? | |
| Jaha, inlägget ovan jag ställde en fråga om har tagits bort. | |
| Tegel. Jag tror det du beskriver är en stor anledning till att dessa bilar är populära. De är få personer som tar ut och nöjeskör en sportbil och de som har råd med dyra bilar har ofta familj. Därför är det när man ändå reser med familjen eller kör i övrigt som man vill kunna ha lite extra roligt. Eller att en sportbil bara står medan en potentare bruksbil används och då är det mer värt att lägga pengar på bilen som faktiskt rullar. Så då handlar det mer om en bil som är bra på allt istället för riktigt bra på något. | |
|
Exakt! Verkar skitkul tycker jag. Sedan att man 'sabbar' M-brandet...ok, visst, för dem som är die-hards och vill att allt ska vara statiskt. Jag är likadan när det gäller vissa grejer (varför i h-e har man inte ersatt Nikon D700 med något vettigt, varför har Apple förstört MacBook etc osv). Men ge mig en X3M och jag lovar att älskar den sönder och samman. Hade jag bott i Kalifornien (eller södra delen av Europa) hade jag dessutom gärna haft en mint e34 M5 också. Och en Porsche 964. Men det är ju en annan historia... /M Mina bilar: Länk |
|
|
Trevligt att läsa positiva kommentarer! Hr finns mer information om modellerna, med indikativt pris. Länk Vad tror vi om tilldelningen för konungariket Sverige? 10? Fler? Jag har kört Tesla Model X i två år/5000mil, och letar egentligen elbilsalternativ/möjligen Cayenne hybrid som ersättare i sommar. X3M får mig dock att överväga att gå tillbaks till fossil-/avgasbil. |
|
|
+1 Cay /Anders |
|
|
Man får ju inte glömma att x5M funnits under många år. Jag hade en nästan ny -15 (för övrigt återigen till salu just nu ser jag) men kände att en X5 med M5 motor var en lite konstig kombo. Fantastiskt snygg bil och otroligt fin motor, men tycker ex.vis att x5 M50d räckte otroligt bra. Modellen, jämte x6M såldes ju också här bara i enstaka ex. Frågan är nu närmast var de här nykomlingarna landar i pris? X3 är ju nu nästan i storlek som tidigare x5... Men läckra är de och skulle gärna ha en men inbillar mig att totalkostnaden blir för hög. /Anders |
|
|
Tegel, så tänker vi, på ett ungefär. Vi vill ha en familjebil som både är rymlig för familjen men som jag även kan ha roligt med när jag är ute och kör. Alltså förena nytta med nöje. För min del lutar det just nu åt en X4 40d. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.