AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.473

x3m och x4m

Sida 1 av 2
det läcker ut lite bilder på nya x3m och x4m.

Länk

ser väldigt lovande ut må jag säga
Det mest korkade BMW någonsin föreslagit. Ända nyttan är väl som rullande varningssymbol för kommande konstruktörer inom fordonsteknik att inte arbeta med upptrimning av höga arbetsfordon. BMW behöver istället alla resurser de kan få med att komma ikapp när det gäller EV-fordon.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Under 2018 sålde BMW 2 125 026 bilar, varav 792 590 var X-modeller. Det motsvarar 37,3% av allt som säljs och marginalerna på dessa bilar är fina.

BMW ökade försäljningen totalt med 1,8% medan X-modellerna ökade med 12,1%.

BMW redovisade även att M Gmhb sålde 102 780 under 2018 vilket är +27,2% mot föregående år. Men de räknar även in "låtsas" M-modeller som X3 M40i där, men den är faktiskt den modellen som toppar försäljningen (19 670), före M2 (13 731).

Du må tycka vad du vill, men uppenbart är att marknaden efterfrågar dessa X-modeller och att det är dem som driver försäljningen idag.

Länk
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Har inget emot vanliga X*M-modellerna, men "Competition" känns bara fel på en högbyggd suv...

Länk
Korrelationen mellan objektivt, konstruktionsmässigt förnuft och försäljningsstatistik är ofta extremt låg och tur är väl det, för industrin dvs, vilken jag inte kan påminna mig någonsin efterlyst pålästa, kunniga, krävande kunder. I framtiden kommer dock andra värderingar gälla med kinatillverkade EV med en helt annan typ av prestanda gällande tex viktfördelning, materialåtgång, fordonsvikt, luftmotstånd, krocksäkerhet (högbyggdhet är därvidlag ett handikapp), vägegenskaper osv. Den globala fordonsindustrin är ytterst väl medveten om detta, men försöker givetvis pressa ut varje möjlig vinstkrona ur SUV-trenden så länge den nu rimligen går att hålla igång. BMW är givetvis inte bättre än något annat företag, men visst är det beklämmande!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Weiman, vi får nog räkna med att Bmw kommer köra M40i/50i, M och M Competition över hela modellpaletten.
Debatten inom BMW handlar just nästan bara om en sak - hur hinner vi ifatt andra med EV-produkter. Den här typen av nischprodukter som man kämpar med att hålla "stubenrein" som vi säger får inte ta andra resurser i anspråk. För Sveriges del handlar det ju om var, och hur, den här typen av löjligheter rimligen skulle kunna användas! Banracing med förvuxna arbetsfordon kräver ju ingen större begåvning att utesluta. Tydligen misslyckas svenska mellanstadiet med sin eventuella fysikundervisning!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
332; chilla något tack - bara för att du inte förstår något behöver det inte betyda att det är dumt? I all välmening.

Och att högbyggdhet skulle vara ett handikapp för krocksäkerhet (för de som färdas i SUV:en) - ja det får du gärna förklara ;)
Det kanske är den typen av fordon som vi här diskuterar som är i behov av nedkylning för att passa in i verkligheten, vilken för vissa förefaller väldigt avlägsen.

Då jag har flera anhöriga som i relativt ledande ställning inom BMW har ansvar för produktutveckling och i viss mån marknadsföring, bla med hemvist här i München, är det deras uppfattning jag delvis, inte alltid, jag baserar mina personliga åsikter på. De sistnämnda är givetvis av ytterst begränsad betydelse, men det är värt att påminna om att det inom ett så stort företag som BMW finns en enorm spännvidd vad avser hur man ska gå tillväga. Något media verkar omedvetna om och är säkert giltigt för alla stora företag.

När det gäller krockvåld framifrån har man nytta bla. av den längd, volym och massa man har framför sig vilket kan representeras i vektorform. Det är välkänt inom fordonsindustrin att SUV:ar skulle tjäna på att ha ett längre, lägre frontparti givet alla andra parametrar oförändrade. För att ta ett BMW-exempel hade man svårt att få tidigare X5 att nå upp till den gamla E90's (3-serie ett par generationer bort) resultat i Euroncap. Ämnet är alldeles för komplext att reda ut i denna tråd, men bevekelsegrunderna för SUV:ar ter sig bleka i sammanhanget.
Kanske min svenska inte är helt tydlig i alla avseenden, men dessa bisarra produkter talar helt för sig själva.
"Korrelationen mellan objektivt, konstruktionsmässigt förnuft och försäljningsstatistik är ofta extremt låg och tur är väl det, för industrin dvs, vilken jag inte kan påminna mig någonsin efterlyst pålästa, kunniga, krävande kunder. "

Så kontentan av ovanstående är att de av oss som gillar att sitta lite mer upprätt och högre när vi kör bil är dumma i huvudet? Känns som du sitter på ganska höga hästar i din låga bil :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
332, Du skriver att din svenska inte är helt tydlig i alla avseenden... du är inte uppvuxen med det svenska språket som primärt språk i hemmet och skolan?
Skulle aldrig nedlåta mig till att kommentera någons kognitiva status om vilken jag i stort sett inte vet någonting alls - det jag kommenterar är globala massfenomen.

Svenska är inte mitt modersmål vilket kanske också framgår. Åsikterna borde ändå gå att bemöta om man har överseende med vissa semantiska detaljer.

Har aldrig påstått att mina kunskaper om fordonsindustrin är fullständiga, men vill ändå framhålla att fokus nu för de flesta tillverkare ligger nu på 2025 års modeller. Det handlar, som de flesta vet, om till stor del autonoma EV-fordon, inte om upptrimmade SUV:ar till fantasipriser.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Autonoma fordon samt EV går utmärkt att kombinera med suv. Se Mercedes nya, Audis första elbil E-tron samt BMW’s första iX3.
Det du nämner har jag aldrig förnekat - varför nämner du inte Jaguar iPace, enligt vissa Österrikes bästa bil (dock inte min uppfattning).
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du skriver ju att det inte handlar om upptrimmade suv till fantasipriser... Audi E-tron är en 400hk suv för miljonen.
Det är kombinationsmöjligheten som jag inte förnekat, lämpligheten är en helt annan sak. EV innebär i praktiken att man kämpar för lång räckvidd vilken blir svårare att uppnå med högre luftmotstånd och fordonsvikt, båda en följd av SUV-idéen vilken lär bli mycket mindre vanlig i utbudet av EV liksom breda däck.
Fast även BMW håller ju på med eldrivna SUV:ar. INext till exempel. Även Mercedes första riktiga elbil är ju en SUV. Så det känns inte som att SUV:ar skulle vara på väg ut.
Det är knappast någon hemlighet att bilvärlden planerar inför en markant nedgång i antalet SUV-modeller. Hur dramatisk den blir återstår att se. Övergångshastigheten till EV är även den svårbedömd och ett stort problem för industrin. Det många talar om är ett större utrymme för "shooting brakes" där Mercedes tycks ligga i framkant. Personligen tror jag att många beslut fattade i Kina kommer styra utvecklingen där Europas inflytande minskar och BMWs tidigare, så lyckade strategier, får kraftigt minskad betydelse.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
332, tvärtom är suven och EV en kombination som fungerar bra. Det man tappar i räckvidd får man igen på andra sätt. Det är lättare att få plats med batteriet och om köparna är beredda att betala 800' så är rena elbilen inte långt bort, utan redan här. SUV-förarna har hög betalningsvilja. Det är mycket längre bort tills elbilarna når 150' och de franska tillverkarnas segment.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Länk

Sedanen försvinner men fokus kvar på crossover, suv och pickups. Högbyggda fordon verkar ligga i tiden...
Det du hänvisar till är Trumps USA där den allmänna uppfattningen tycks vara att naturlagarna är förhandlingsbara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.