|
|
|
|---|---|
|
Nu behöver jag lite hjälp med vad det blir för bil. Vill alltså ha en snabb diesel. Hade en 430d förut som var optimerad, tyckte den tröck på rätt bra. Nu är jag ju ganska sugen på typ m550d. Har även kollat lite på 335d. Blir ju inte en ny bil. Men skulle tippa på mellan 2014-2017. Struntar lite i pris skillnad, vad det kostar att äga osv.... är mest ute efter farten, är det givet med m550d då? Eller en optimerad 335d?? | |
| Om du vill ha något som känns snabbt så är 3-serien att föredra, 5-serien är riktigt duktig på att maskera både acceleration och hastighet. 3-serien känns mer livlig. Så även om m550d är snabbare på papperet så kommer nog en 335d att kännas roligare och piggare. Det är min uppfattning i alla fall. | |
| 5-serien är som sagt bättre på att maskera effekten, och har bättre komfort. 3-serien å andra sidan har väsentligt bättre väghållning pga lägre vikt. Beror helt på vad du är ute efter. 335d och m550d har i princip samma prestanda 0 - 100 km/h, lite uppe i fart blir det en skillnad när vikten börjar spela roll men ska du inte ligga och mäta tider i 200 - 250 km/h så märker man nog inte mycket skillnad. Så, det hänger på vad du vill ha för typ av bil, själv hade jag valt m550d då jag gillar komfort och större bilar :-) | |
|
Har en ”gammal” 335d och upplever den som duktigt snabb. Tappar liksom aldrig orken och jag hänger av de flesta bilar. Mellan 100-200 har inte många en chans. Visst kommer det en Porsche eller som i mitt fall en BMW X5 M50d som bor på gatan nedanför så är de snabbare. Men, men upplever bilen som snabbfotad! Testade en F11 535d X-drive och det var mer som en stor skön limousine. Inte seg men kändes inte snabb och kvick. Som vanligt provkör! Min röst för kul per krona blir 3-serien! |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Har inte själv provkört men antar att en Alpina D3 är den sportigaste Bmw dieseln som går att köpa med 349 hk, 700Nm, akrapovic avgassystem och sportchassi. |
| 35d-motorn i en 3-serie lär vara riktigt rapp! 3-serien är betydligt spänstigare att köra, lite gocartkänsla i jämförelsen med 5:an. Den är å andra sidan bekvämare, tystare och mer ombonad i kupén, som ofta så är det vad man är ute efter som avgör :) Blir en trevlig kärra vilket som! | |
| En 435d annars? De är ju mycket trevligare att se på än en 3-serie. | |
|
Tack för alla tips. 435d är ju grymt snygg. Hade som sagt en 430d som var optimerad, den skulle lämna ca 310 hk tydligen. Så den borde ju gå ganska likvärdigt som än 335d. Nu vankas det ju tyvär hundjävel, så måste bli en combi. Eller en 435d med drag krok, så kan hunden sitta i ett kåpsläp? Alpina är ju drömmen..... Ska ta mig iväg och provköra dom olika. Bor ju ut mot Roslagen så vill inte ha en svart bil då jag får tvätta 2 gånger om dagen om den ska se bra ut. En vit 335d combi och m550d combi växer ju inte på träd. Om det ska träffa rätt med miltal och utrustning. |
|
| OT men; vita bilar behöver tvättas oftare än svarta nästan, så här års iaf.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.