|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! har rivit ner allt förutom och nolla motorn , men har en automatare och den ligger i parkeringsläge, och undrar om jag kan vrida veven ändå till tdc? Läst att man ska ha motorn i friläge | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant! Tror inte jag har så mycket att tillföra men tänkte spåna fritt trots mina ytterst begränsade kunskaper om automatlådor. Det är ju inte en gammal rolig Fluid Drive från Chrysler (en kul lösning som lanserades till 1939 års modeller) men inte långt ifrån. Drar du runt motorn så kommer du att dra runt pumphjulet men den är ju inte direkt kopplad till turbinhjulet utan den kraften överförs via oljan (är ju en fluid coupling trots allt i en torque converter). Så drar man runt motorn långsamt så borde inget hända förutom att man drar runt pumphjulet sakta genom ett enormt bad av olja. Visst har du statorn som ger utväxling på låga varv men den bara sitter där mitt i alla oljan (enda uppgiften den har mig veteligen är att styra riktningen på oljeflödet). På modernare automatlådor har du ju en lock-up funktion men även om en sådan skulle finnas så är ju den inte aktiverad. Jag tycker det borde gå att dra runt motorn sakta, kanske lite mer motstånd jämfört med om man hade en manuell låda i friläge - men ser ingen anledning varför det inte skulle gå. Nu får alla automatlådeexperter chima in här och säga hur det verkligen ligger till :-) Du verkar ha koll på hur man nollar en M30 men annars finns bilder och beskrivning här Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.