AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.417

Provkörde en X1 25i xDrive 2011 (E84) - hur får jag nu tag på en?

Hej!

Jag provkörde en X1 2011 med N52 (218 hk) här om dagen. Gillade verkligen bilen, precis det jag är ute efter, även om jag hade föredragit snäppet värre motor.
Hur som helst, det objektet jag tittade på kändes inte riktigt 100, lite repor osv som gjorde att jag inte ville köpa bilen.
Problemet är nu att jag hittar inte en enda X1 E84 bensinare med rimlig motor förutom denna. Min fråga blir då, såldes dessa i Sverige över huvud taget? De jag känner är intressanta är 25i och 28i. 28i är vad jag förstått erästtaren till 25i (2012 - 2016), med N20 motor på 250hk. 28i känns som en modell som borde funnits i Sverige, kan det vara så att det bara är torrt på marknaden just nu?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Finns 117st i Sverige totalt så nä, det har inte sålts några knappt. Beror sannolikt på att alla kampanjpengar har lagts på 18d och 20d

Handelsbeteckning
Antal
Andel
X1 XDRIVE28I
47
40,17%
X1 XDRIVE25I
43
36,75%
X1 XDRIVE 28I
21
17,95%
BMW X1 XDRIVE 28I
3
2,56%
BMW X1 XDRIVE28I
3
2,56%

= 117st

-------
//Lövet
Attans då. Jag får väl avvakta och se om man finner en av dessa 117 inom närmaste halvåret. Om inte får jag nog börja kika på något annat.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kan vara en sån modell som du kommer få leta i tyskland eller italien efter. Utbudet är så skralt här.

-------
//Lövet
Jag antar att det var den vita med knappt 17000 mil som du tittade på? Jag har också varit lite intresserad av den men tyckte miltalet var lite högt. Hur såg den ut inuti? Några utvändiga repor/bucklor är ok för min del men gillar inte om inredningen är sliten.

Skulle helst hitta en med 6-cylindrig motor men även bensinfyrorna skulle vara ok. Det kom ut en lågmilad 20i för några veckor sen som såldes direkt. Verkar vara ett sug efter bensinbilar nu. Det i kombination med att det finns så få från de här åren gör att prisbilden blir hög och bilarna säljs fort. Man får hålla utkik och slå till snabbt så fort en bil dyker upp.

Mvh Johan
Det mer "normala" valet är väl en 3-serie xDrive, men jag fastnade för formfaktorn och överblicken man fick i X1:an.
Precis, den vita.
På insidan var den klart godkänd, vart positivt överraskad, faktiskt. Endast startknappen som var betydligt sliten. Bilen gick mjuk och fint som en N52 ska göra, växlade bra. Det var delvis miltalen och utsidan som gjorde att jag hoppade av. Höger framdörr var nyckelrepad, flera sträck. Bortskavd lack i frontbumpern. Några små lackskador fram bredvid vindrutan (laga omgående för att undvika rost?).

Edit: Jag är skeptisk mot en 20i. Tyckte att 25i var trevlig, men hade absolut inte velat ha en slöare maskin. Snarare att jag hellre hade kunnat tänka mig en 28i istället. Men då ska jag tillägga att jag kör upp ungefär 1 tank i månaden, så bensinförbrukning ligger inte högt på min prio.
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Låter som min bil du beskriver ;-)
Är oerhört nöjd med min 2010 X1 28i xDrive med N52B30 motorn (258hk)

Man ser dem inte alltför ofta på blocket, men vid nåt tillfälle för ca ett halvår sedan så fanns det några stycken till salu.

Skulle vara intressant att veta hur många med just denna motor som sålts, kan man få fram sådana uppgifter?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Exakt motormodell kan iaf inte jag få fram. Det är inte en filtertyp som jag kan använda.

-------
//Lövet
Kanske inte borde nämna det men det finns en 35i modell i utlandet. antar att det är samma motor som satt i 335 vilket betyder 300+ hk :)
Roade mig med att kolla car.info på antal bilar i Sverige och kom fram till följande:

Totalt antal E84 X1: 7735
Varav diesel: 7454
Varav bensin: 281

Av bensinbilarna är endast 54 st 6-cylindriga, 21 st 25i och 33 st 28i.

Mvh Johan
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Intressant info, tack för det! En av 33, det är lite kul att veta 🙂
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.